וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש לניגוד עניינים: יועמ"ש הכנסת יפסול עצמו מדיונים על חסינות נתניהו

6.1.2020 / 20:04

ינון הבהיר כי הוא לא ידון בעניינים מהותיים הנוגעים לחסינותו של ראש הממשלה, בשל מעורבות אשתו בגיבוש כתבי האישום נגד ראש הממשלה. זאת, לאחר שבליכוד דרשו ממנו למשוך את חוות דעתו בנוגע להקמת ועדה שתדון בבקשת החסינות. "הסוגיות על שולחני - בעניינים פרוצדורליים"

עריכה:שאול אדם

היועץ המשפטי של הכנסת, עו"ד איל ינון, הבהיר היום (שני) כי הוא לא ידון בעניינים מהותיים הנוגעים לבקשת חסינותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, ודחה האשמות שהופנו כלפיו מהליכוד לאחר חוות הדעת שהגיש בנוגע להקמת הוועדה שתדון בבקשת החסינות בתקופת הבחירות. הוא דחה את הטענה שהוא מצוי בניגוד עניינים, בשל מעורבותה של בת זוגו עו"ד עמית מררי, המכהנת כמשנה ליועץ המשפטי לממשלה, בגיבוש כתבי האישום נגד נתניהו.

בשנת 2017 חתמה מררי על הסדר ניגוד עניינים לפיו ינון בתפקידו כיועמ"ש לכנסת "לא יהיה מעורב בטיפול בעניינים המצויים בטיפולי". יו"ר סיעת הליכוד ח"כ מיקי זוהר פנה מוקדם יותר היום לינון וביקש ממנו לפסול עצמו מעיסוק בנושא. זוהר טען כי "עולה פה חשש לניגוד עניינים חמור" היות ולדבריו "לא ייתכן שבין בני זוג, האחת תחליט על כתב אישום נגד ראש הממשלה, והשני יסכל את בקשתו לחסינות".

ינון דחה את הטענות לניגוד עניינים מצדו, וטען כי הוא לא יעסוק בעניינים מהותיים הנוגעים לחסינות ראש הממשלה, אך לא ימשוך את חוות הדעת בנוגע להקמת ועדת הכנסת בתקופת בחירות, מאחר שלדבריו מדובר ב"נושאים פרוצדורליים". ינון הוסיף כי העלאת טענה על ניגוד עניינים "היא עניין ציני ומלאכותי שנועד להלך אימים על היועץ המשפטי לכנסת".

איל ינון בדיון בוועדת הכנסת על פילוג סיעת קדימה דצמבר 12. עומר מירון
"העלאת הטענה נועדה להלך אימים". עו"ד איל ינון/עומר מירון

לדבריו, "הסוגיות הנמצאות על שולחנו של יועמ"ש הכנסת הן בעניינים פרוצדורליים פנימיים של הכנסת, ולא מתקיים בשלב זה כל דיון בבקשות החסינות עצמן או בשיקול הדעת של היועץ המשפטי לממשלה בהגשת כתב אישום, עניינים שהיועץ המשפטי לכנסת לא יעסוק בהם".

ינון הדגיש כי "בעניינים הפנימיים של הכנסת, אף אלה הנוגעים לבקשות החסינות, ליועץ המשפטי לממשלה או לאנשי משרד המשפטים אין עמדה או מעמד". לטענתו, היועץ המשפטי לממשלה מסר זאת בתגובה לבג"ץ במסגרת תעירות שהוגשו נגד חוות דעת קודמות של היועץ המשפטי לכנסת.

"היועץ המשפטי לכנסת חתום על הסדר ניגוד עניינים ומקפיד עליו קלה כחמורה במהלך כל השנים שבהם הוא ובת זוגו נושאים בתפקידיהם במקביל", המשיך ינון. "כאמור, אם וכאשר יתקיים דיון בבקשות החסינות בכנסת ובטענות המהותיות הקשורות לשיקול הדעת של היועץ המשפטי לממשלה להגיש את כתבי האישום, היועץ המשפטי לכנסת לא יעסוק בכך".

עוד בוואלה!

בין ברוטו לנטו: השיקולים האמיתיים של נתניהו בסבב המינויים

לכתבה המלאה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת ממשלה, 5 בינואר 2020. עמית שאבי, פול צלמים
בעייתיות בדיון בתקופת מעבר. נתניהו/פול צלמים, עמית שאבי

בעקבות דרישת ח"כ זוהר, גם בליכוד קראו היום לינון להתפטר מתפקידו לאלתר. "אייל ינון נמצא בניגוד עניינים חמור שעולה כדי חשד לפלילים. הוא התחייב שלא יעסוק בענייניו של ראש הממשלה נתניהו במישרין או בעקיפין, והוא עסק ועוסק בהם בפועל. לא יתכן שביד אחת זוגתו תחליט על כתב אישום נגד ראש הממשלה נתניהו, וביד השנייה הוא יסכל באופן תקדימי את בקשת החסינות שלו. עליו להשעות עצמו מתפקידו לאלתר".

בכנסת מבהירים כי פסילתו של ינון מעיסוק בנושא לא צפויה לעכב את התהליך של הגורמים הפוליטיים להקמתה או אי-הקמתה של ועדת כנסת, ולאחר הפסילה, עורך דין אחר מטעם המחלקה המשפטית יעסוק בנושא. לדבריהם, "זה אולי עיכוב קל של כמה ימים אבל לא מעבר". בשלב זה לא ברור אם חוות הדעת שכתב ינון עדיין תשאר בתוקף או שתינתן חוות דעת חדשה.

במסגרת חוות הדעת שסיפק עו"ד ינון אמש, הוא טען כי אין מניעה להקים את הוועדה שאמורה לדון בחסינותו נתניהו חרף תקופת הבחירות בה ועדות הכנסת אינן מתפקדות. הוא פירט את הקשיים שבקיום הדיונים, ובעיקר העובדה שבתקופה זו הכנסת אינה נוהגת לעסוק בעניינים שנויים במחלוקת. עם זאת, מסקנתו היא כי התנהלותה הרגילה של הכנסת בפגרת הבחירות, שטעם רב בבסיסה, אינה יכולה לאיין את הסמכות של ועדת הכנסת ומליאת הכנסת לדון בבקשת חסינות ולגבור על הוראת המחוקק לעשות כן "בהקדם האפשרי".

מסמך ניגוד העניינים של מררי. אתר רשמי
מסמך ניגוד העניינים של מררי/אתר רשמי

הודעתו של ינון אמש הגיעה טרם פגישתו של יו"ר הכנסת אדלשטיין עם יו"ר סיעת כחול לבן, אבי ניסנקורן, שמפלגתו דרשה להקים את ועדות הכנסת. השניים נפגשו זמן קצר לאחר ההודעה ואדלשטיין נפגש גם עם יועמ"ש הכנסת. ניסנקורן מסר בפגישתו עם יו"ר הכנסת מכתבים מראשי סיעות, המייצגים 65 חברי כנסת, התומכים בהקמת ועדת הכנסת ודיון בבקשת החסינות, וכן בהקמת ועדות קבועות נוספות שיפקחו על עבודת הממשלה.

(עדכון ראשון: 13:38)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully