וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן: לא נציית יותר למגבלות הסכם הגרעין עם המעצמות

לאחר חיסול סולימאני, טהראן הודיעה כי איננה מוגבלת להסכם שנחתם עם המעצמות ב-2015. יחד עם זאת, איראן מסרה כי תוסיף לשתף פעולה עם פקחי האו"ם והבהירה כי היא פתוחה למשא ומתן עם שותפות אירופיות. "נמשיך את ההעשרה ללא מגבלות בהתבסס על הצרכים הטכניים"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

בעקבות חיסולו של מפקד כוח קודס קאסם סולימאני, איראן הודיעה הערב (ראשון) כי לא תעשיר אורניום ולא תציית יותר למגבלות הסכם הגרעין שנחתם עם שש המעצמות ב-2015. יחד עם זאת, טהראן הבהירה כי תוסיף לשתף פעולה עם הפיקוח של סבא"א (הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית) וכן כי היא פתוחה למשא ומתן עם שותפים אירופיות, שעד כה היו מנועות מלסייע לרפובליקה האסלאמית לייצא נפט גולמי בשל הסנקציות האמריקניות.

הטלוויזיה הממלכתית אמרה כי איראן לא תכבד כל מגבלה שהוטלה על עבודות הגרעין של המדינה: אם המגבלה תהיה על כמות הצנטריפוגות להעשרת אורניום, הרמה בה ניתן להעשיר אורניום או פעילויות המחקר והפיתוח הגרעיניות של הרפובליקה האסלאמית. "איראן תמשיך את ההעשרה הגרעינית שלה ללא מגבלות בהתבסס על הצרכים הטכניים שלה", נמסר בהצהרה הטלוויזיונית.

שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואז זריף צייץ בחשבון הטוויטר שלו כי "בעת השלב החמישי והסופי תחת הסכם הגרעין, לא תהיה כל מגבלה על מספר הצנטריפוגות". עוד הוסיף כי "הצעד הוא במסגרת ההסכם וכל חמשת השלבים הפיכים לפי ותלויים ביישום מגבלות הדדיות. שיתוף הפעולה המלא של איראן עם סבא"א יימשך".

גופתו של קאסם סולימאני מורדת ממטוס בעיר אהוואז, איראן, 5 בינואר 2020. AFP, GettyImages
מתאבלים על סולימאני באיראן, הערב/GettyImages, AFP

במקביל, נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן קרא לסיום ההסלמה בין איראן וארצות הברית. ארדואן אמר כי חיסול מפקד בכיר ככל הנראה ייענה בתגובה והביע חשש מהסיכון הביטחוני באזור.

בתגובה ראשונה לחיסול סולימאני, הנשיא הטורקי אמר כי הופתע מאחר והתקיפה אירעה כמה שעות לאחר ששוחח טלפונית עם הנשיא טראמפ. ארדואן אמר כי הוא "הציע במיוחד (לטראמפ) שלא צריך להגביר את המתיחות עם איראן".

עוד בוואלה!

רבים באיראן זועמים על חיסול סולימאני, אך חוששים ממלחמה עם ארה"ב

לכתבה המלאה
נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן נואם בפרלמנט, 2 בינואר 2020. רויטרס
הופתע מהתקיפה. ארדואן/רויטרס

נשיא צרפת עמנואל מקרון שוחח היום עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. במהלך השיחה אמר מקרון כי איראן חייבת להימנע מפעולות "חתרניות", לאחר חיסול סולימאני. "בהינתן המתח העולה בעיראק ובאזור, הנשיא הדגיש את המחויבות העמוקה לבעלות בריתנו לאור המתקפות בשבועות האחרונים נגד הקואליציה בעיראק", נמסר בהודעה מטעם הנשיא הצרפתי. "הוא אף הביע את חששותיו הנוגעות לפעולות החתרניות של כוח קודם תחת משטר סולימאני והדגיש את הצורך של איראן להימנע מלנקוט כל אמצעי שעלול להוביל להסלמה במצב ולערעור האזור".

מקרון, יחד עם קנצרלית גרמניה אנגלה מרקל וראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון לעבוד יחד כדי להפחית את המתיחות במזרח התיכון. לדברי ג'ונסון, "אנחנו בקשר צמוד עם כל הצדדים כדי לקדם רגיעה".

בנוסף לכך, נציגי נאט"ו ייפגשו מחר בבריסל לישיבה דחופה בה ידונו במצב במזרח התיכון. מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג ארדן את הפגיעה בתום התייעצויות עם חברי ברית ההגנה.

עריכה: אסף דרורי

איראן, ארצות הברית ומדינות נוספות חתמו בשנת 2015 על תכנית הפעולה המשותפת (JCPOA), במסגרתה ריסנה טהראן את יכולת העשרת האורניום וזכתה בתמורה להקלה בסנקציות שהוטלו עליה. נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ פרש בהמשך מהעסקה, שביקשה למנוע את פיתוחה של פצצה גרעינית איראנית, והגדיל את הסנקציות הכלכליות על טהראן באמצעות חסימת מכירותיה הבינלאומיות של הנפט הגולמי.

הרפובליקה האסלאמית הייתה צפויה לפרסם את עמדתה האחרונה על ההסכם בסוף השבוע האחרון, אולם הודעתה התעכבה בעקבות חיסולו של סולימאני במתקפה אמריקנית בבגדאד ביום שישי.

(עדכון ראשון: 20:51)

פגישת הבכירים האיראנים והאירופים בוינה - 28 יוני 2019. רויטרס
פגישת בכירים איראנים ואירופים בווינה במסגרת הסכם הגרעין, יוני/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully