וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום לפני אסון המעלית: יו"ר ועד הכבאים הכריז על עיצומים במערך

5.1.2020 / 23:00

לפני הסערה שהביאה למות שני הצעירים שנלכדו במעלית שהוצפה, הכריז יו"ר ועד הכבאות על עיצומים שבמסגרתם ייכנס המערך למתכונת שבת, בעקבות דחיית דרישתו לתנאי עבודה יחודיים ליו"ר הועד. ההסתדרות טוענת כי השביתה הוכרזה בשל העברת כבאים ממחוז למחוז

בווידאו: מחדל אסון הטביעה בתל אביב/צילום: דנה ירקצי, דוברות כבאות והצלה, עריכה: אסף דרורי

יום לפני האסון הצפת המעלית בתל אביב בו נהרגו דין שושני וסתיו הררי, הכריז יו"ר ועד עובדי הכבאות אבי אנקורי, בחסות יו"ר הסתדרות המעוף גיל בר-טל, על עיצומים שבמסגרתם ייכנס המערך למתכונת שבת. בדיון שהתקיים הערב (ראשון) בבית הדין לעבודה בירושלים, קיבל השופט את בקשת הכבאות והנחה שלא לקיים את הוראת ההסתדרות בנוגע למתכונת שבת. בנוסף, השופט ביטל את הוראת יו"ר הוועד שלא לתגבר בין תחנות והעניין נתון לשיקולו של מפקד המחוז.

זמן קצר לאחר האסון, השכנים בבניין העלו טענות רבות נגד כוחות ההצלה שהתעכבו מלהגיע. דוח של נציבות הכבאות חשף כי אלפי פניות הגיעו בין השעות 12:00 עד 13:30 כשהמוקד קרס והצליח לטפל רק במאתיים. לפי הדוח, לקח לצוות הצוללנים כשעה וחצי להגיע כדי לחלץ את שושני והררי מהרגע שבו הדיירים ניסו להתריע בפני המשטרה והכבאים. ההכרזה על ההשבתה חושפת מעט מההתרחשויות על מאחורי הקלעים לפני האסון.

לא מדובר בהודעה על השבתה חד פעמית, אלא באיומים שחוזרים באופן קבוע על ידי יו"ר הועד, במיוחד בזמנים בהם מערך הכבאות צריך להיות בכוננות מזג אוויר או כוננות ביטחונית, כפי שהתרחש בשישי האחרון, עם חיסולו של קאסם סולימאני. מ-2013 נרשמו יותר מ-300 הכרזות על עיצומים בשירותי הכבאות.

חניון הבניין בשכונת התקווה שהוצף אתמול, בו נהרגו 2 צעירים, 4 בינואר 2019. אריסון אנלר, אתר רשמי
חניון הבניין שהוצף אתמול בעת פעולות ההצלה/אתר רשמי, אריסון אנלר

לפי גורמים במערך הכבאות, בחמישי האחרון נפגש יו"ר הסתדרות המעוף גיל בר-טל עם נציב הכבאות דדי שמחי, ודרש תנאי העסקה יחודיים ליו"ר הועד. בר-טל איים כי אם לא יתקבלו תנאי ההעסקה, תכריז ההסתדרות מלחמה על נציבות הכבאות. הדרישות שהוגשו לנציב דדי שמחי היו כי תתאפשר ליו"ר הועד לינה במהלך המשמרת בחדר הועד, תשלום של 50 שעות נוספות למפרע בלי קשר לביצוע, החזר קיזוזים על ימים שבהם הוא לא נמצא בעבודה בסך של 170 אלף שקלים ושבארבע מתוך עשר משמרות, יעסוק יו"ר הועד בעיניי ועד ויצא לאירועים מבצעיים רק באירועי קיצון.

מה שקדם לדרישה הזו הוא דיון בבית הדין לעבודה בחיפה, שבמסגרתו דרשה ההסתדרות קיזוזים על ימים שבהם יו"ר הועד אנקורי לא הגיע לעבודה. סגן נשיא בית הדין יגאל גלאם דחה את הבקשה, ולפי הפרוטוקול אמר בדיון לאנקורי: "אתה עובד מן המניין כמו כל עובד אחר, לא יותר טוב ולא פחות טוב, אתה מגיע למשמרת ועושה עבודה, עושה מה שצריך לעשות, מחתים כרטיס כמו כל עובד אחר".

סגן נשיא בית הדין הוסיף כי "לפני שאתה יו"ר ועד אתה עובד בשירות המדינה, ועובד בראשות הכבאות על כל המשתמע מכך". גלאם המשיך ונזף באנקורי, ואמר כי "אין שום הוראת חוק שמאפשרת ליו"ר ועד לא לעבוד או לעבוד 80 אחוז משרה או לעבוד בהיקף שונה מעובדים אחרים". הוא הוסיף כי יו"ר הועד לא צריך לקבל הנחות, וכי אין שום הוראה שמאפשרת את זה. עוד הוסיף השופט כי יו"ר הועד למעשה עובד 11 משמרות בחודש, שהן שליש מהחודש, מה שמפנה לו כעשרים יום לעבודה בענייני הועד. בסיום הדיון ביקש השופט לבחון את המשך התנהלותו של אנקורי ולנסות להגיע להסכמות.

עוד בוואלה!

בבניין בו טבעו למוות במעלית מאשימים את כוחות ההצלה: "לא היה מצב שמישהו יצא חי"

לכתבה המלאה
מתווה מוסכם על ההסתדרות להעסקת אנקורי. אתר רשמי
עמדת ההסתדרות על העסקת אנקורי/אתר רשמי

ההסתדרות הבינה שלא תוכל לקבל מענה מבית הדין, וביקשה להיפגש עם נציב הכבאות, שדחה את כל הבקשות שהוצגו לגבי תנאי העסקה ייחודיים ליו"ר הועד. בתגובה לכך, הוציא יו"ר הועד, בגיבוי ההסתדרות, מכתב שבו הודיע על השבתת מערך הכבאות בשישי בבוקר. במסגרת ההשבתה, הופעל המערך במתכונת שבת, ולא לפי הכוננות שהוכרזה באותו הבוקר. במכתב ציין יו"ר הועד אנקורי כי "לאור התנכלות קצין הכבאות ופגיעה בחירות ההתארגנות, ולאחר קבלת אישור מיו"ר ההסתדרות, אני מנחה בזאת את כלל מערך הכבאות להיכנס למתכונת שבת החל מרגע זה, על כל המשתמע. לרבות ניתוק מגע מניסים טויטו, מפקד מחוז ירושלים, למעט נושאים מבצעיים". עוד צוין במכתב כי "לא יתקיימו החרגות, ומדור מניעת דלקות ייכנס אף הוא למתכונת שבת מלאה".

המשמעות של מתכונת שבת היא שלמעט יציאה לאירועים מבצעיים, לא מתבצעים החזרת ציוד לכשירות מבצעית, אימונים, תדריכים ויישום לקחים מאירועים מבצעיים ותרגילים לאומיים.

מגיל בר טל נמסר בתגובה כי מדובר בשני אירועים שונים שהנציב חיבר לאחד. "בית הדין בחיפה ביקש להגיע להסכמות תוך פרק זמן של שבועיים עד הדיון הקבוע בפניו על תנאי העסקת יו"ר הוועד. אני ניגשתי בחמישי האחרון לדבר עם נציב שירות הכבאות על תנאי ההעסקה. במקביל, הנציב הודיע כי לא יעסיק כבאים בשעות נוספות אלא יעביר בין אזורים למרות שבכבאות מתמנים למכרזים בתחנה ספציפית". יו"ר הסתרות המעוף הוסיף כי "ההוראה משנה סדרי עולם של שנים. ההסתדרות הודיעה שלא מקובל לנייד, ושלא לקיים הוראות ניוד של כבאים באזור ירושלים. הנציב השעה והתנכל לקצין מצטיין שסרב להתנייד".

החלטת מערך הכבאות לפעול במתכונת שבת. אתר רשמי
החלטת מערך הכבאות לפעול במתכונת שבת/אתר רשמי
החלטת ביה"ד לעבודה למנוע את עיצומי שירותי הכבאות, 5 בינואר 2020. אתר רשמי
החלטת ביה"ד לעבודה למנוע את עיצומי שירותי הכבאות/אתר רשמי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully