וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תושבי דרום ת"א זועמים על ההזנחה: "שניים נהרגו בגלל מחדל של העירייה"

4.1.2020 / 22:14

הסופה החורפית שהשביתה את העיר גרמה לנזקים, ובהמשך אף למותם של גבר ואישה במעלית שהוצפה בשכונת התקווה. כעת, התושבים מפנים אצבע מאשימה כלפי העירייה שלטענתם לא נערכה כראוי למזג האוויר. "זה נראה כמו מקום אחרי אסון צונאמי". עיריית ת"א: "הדברים ייבדקו"

צילום: דנה ירקצי

בורות נפערו, חנויות הוצפו, מכוניות הושבתו בגלל הסחף ושני אנשים איבדו את חייהם בעקבות הצפה בחניון בניין בשכונת התקווה. תושבים בתל אביב-יפו זועמים הערב (שבת) ומפנים אצבע מאשימה כלפי העירייה, שלא פתחה את הניקוזים בביוב ובעקבות זאת המים לא נוקזו. "זהו מחדל של עיריית תל אביב, כולם יודעים את זה, הניקוזים היו סתומים, התשתיות בשכונות הדרום גרועות", מחו תושבים.

הסופה שפקדה היום את הארץ הגיעה לאזור המרכז והשביתה את תל אביב ובכלל את שכונות הדרום. אצטדיון בלומפילד החדש שהושקעו בו מיליונים הוצף כולו כאשר פתחי הניקוז לגשם לא עמדו בעומס, הרחובות בשכונת פלורנטין הפכו לנהרות של ממש והמכוניות נקברו תחת המים, ביפו הרחובות הפכו לוונציה ואנשים השתמשו בגלשנים וסאפים כדי לחלץ את עצמם מההצפה וחנויות רבות נהרסו.

הצפות בשל מזג האוויר ביפו. 4 בינואר 2020. עידן ריאני ואריאל וולק, באדיבות המצולמים
פתחי הניקוז לא עמדו בעומס. גולשת ביפו, היום/באדיבות המצולמים, עידן ריאני ואריאל וולק
"ראינו אנשים על חסקה וגלשנים וסאפים מנסים לחלץ את עצמם והתחילו לגלוש בנהר שנוצר"

לצד הנזקים לרכוש, גבר ואישה נספו בשכונת התקווה כאשר חניון בניין המגורים שלה הוצף, והם נתקעו במעלית וטבעו למוות. בעלי הבניין האשים את העירייה שלא ניקזה את הביוב והביאה להצפה גדולה בשכונה שנסחפה גם לחניון. בשכונות דרום תל אביב מזועזעים וכועסים על העירייה שלא הייתה מוכנה לסערה הנוכחית, וטוענים להזנחה מתמשכת ותשתיות לקויות שהביאו הרס רב.

עידן ריאני, תושב יפו שגר במתחם נגה, סיפר כי רכבו הוצף בגשם ולמעשה נהרס. "אחרי שראינו שהסופה נרגעה, הלכנו לאזור שדרות ירושלים וראינו כי כל האזור הוצף כולו", תיאר. "ראינו אנשים על חסקה וגלשנים וסאפים מנסים לחלץ את עצמם והתחילו לגלוש בנהר שנוצר. כל הכבישים היו חסומים, הלכנו לכיוון של רחוב אליזבת ברגנר ושם כל הרחוב פשוט הוצף בגלל מחדל של עיריית תל אביב".

עוד בוואלה!

מגשם ורוחות עד התחממות והפוגה: תחזית מזג האוויר לשבוע הקרוב

לכתבה המלאה
הצפה ביפו, 4 בינואר 2020. עידן ריאני, אתר רשמי
תעלת הניקוז הוצפה בזבל ורהיטים. יפו, היום/אתר רשמי, עידן ריאני

ריאני הסביר שבקצה הרחוב קיימת תעלה שאמורה לנקז את המים לכיוון הים, אולם היא הוצפה בזבל ורהיטים שהעירייה לא פינתה וחסמו את הניקוז באזור. לדבריו, "כתוצאה מזה רכבים נסחפו בזרם המטורף, היו שם רכבים שניזוקו, זה היה נראה כמו מקום אחרי אסון צונאמי. עסקים של 60 שנה פשוט נהרסו. יש פה בן אדם עם צבעיה שפשוט נהרסה, ראינו אותו בוכה. איציק הגדול, המסעדה של גואטה, הכול מוצף במים. חנויות שהפכו לאקווריומים של דגים".

ריאני טען כי הסיבה לנזקים היא מחדל של העירייה. "כולם מחר הולכים לתבוע את העירייה", אמר. "היו שנים של חורפים הרבה יותר קשים ואף פעם זה לא הגיע למצב כזה. נטו בגלל שהעירייה לא פתחה את הפתח של הניקוזים, כל המים הוצפו והתרכזו שם. תמיד יש הזנחה באזור של דרום תל אביב, כנראה שלעירייה לא אכפת".

"שלחו אותנו לישון במתנ"ס הקהילתי"

ההצפה הגיעה גם לשכונת הארגזים. אילת כהן, תושבת השכונה, מצאה את ביתה מוצף בסביבות השעה 12:00 ולדבריה לא היה שום מענה מעיריית תל אביב. "פתחנו את הדלתות וכל הבית הוצף במים", שחזרה כהן. "מהביובים ברחוב עלו מים, לא רק שהם לא שאבו הם גם הוציאו מים החוצה. כל הבית בוץ, 70 ס"מ של מים. כל מה שהיה למטה נרטב".

"התקשרנו לעיריית תל אביב, אבל לא היה מענה", הסבירה כהן. "היו ניתוקים כל הזמן ורק בשעה 17:00 בערב הגיעה ניידת של אגף שפע (האגף לשיפור פני העיר). אמרו לנו לכו תישנו במתנ"ס תעבירו שם את הלילה. לא עשינו את זה בגלל שיש תופעה של הידבקות בשפעת וזה לא מתאים עם הילדים".

הבית של אילת כהן, תושבת שכונת הארגזים בתל אביב, שהוצף, 4 בינואר 2020. אילת כהן, אתר רשמי
"כל הבית בוץ, כל מה שהיה למטה נרטב". הבית של כהן/אתר רשמי, אילת כהן
"אף פעם לא משקיעים פה כסף, תמיד משקיעים בשכונות הצפוניות"

כהן הדגישה כי "ההתנהלות של עיריית תל אביב הייתה זוועתית. כל פעם שיש גשמים היו מציבים פה ביוביות כדי לשאוב את המים, הפעם לא היה פה כלום. התשתיות בדרום תל אביב תמיד מוזנחות, אף פעם לא משקיעים פה כסף, תמיד משקיעים בשכונות הצפוניות. היום מתו שני אנשים בגלל הצפה במעלית, זה ממש קרוב אלינו, זה אובדן שלא היה צריך לקרות ויכול היה להימנע".

"חומה קרסה וסחפה עמה את בלוני הגז"

ערן, תושב נווה שאנן, פנה לחברת מועצת העיר שולה קשת בבקשה לסיוע. זאת, לאחר שלדבריו תושבי השכונה קיבלו כתף קרה מעירייה כדי להתמודד עם חומה שקרסה בין שני בניינים, סחפה עמה את בלוני הגז וחסמה את הגישה לדירות. ערן סיפר כי "אחרי שהטלפונים לכוחות החירום והעירייה בתחילה היו ללא מענה, פינינו את דיירי הבניין עקב דליפת גז. לאחר מכן, בכוחות עצמנו, ניקזנו את המים החוצה מהבניין ובעזרת דייר נוסף וטכנאי גז סגרו את בלוני הגז שהיו נגישים. אחרי סבב טלפונים נוסף ל-106 נשלח כוח כיבוי אש שהזעיק את כל כוחות ההצלה וגורמים נוספים כולל נציג מהעירייה שהבטיח לטפל במפגעים".

ערן טען כי אחרי שעות של המתנה, "כל מה שעשתה העירייה היה לשים סרט אדום 'לא להתקרב' סביב החלק שקרס". לדבריו, "הפתרון שהשאירו הערב לשוכרי הדירות הוא להתמודד לבדם עם פינוי החומה שקרסה, בלוני הגז שנסחפו, שיקום צנרת המים ובניית החומה מחדש. אני פשוט לא מבין אם מכריזים על מבנה סמוך כסכנת קריסה איך מצפים מהתושבים להתמודד לבד בטיפול שאר המפגעים גם אם הם בשטח שבין הבניינים". גם כהן הדגיש כי "המקרה הזה הוא תולדה של התשתיות בדרום תל אביב ואנחנו צריכים לדרוש מהעירייה אחריות בנושא".

הצפות, תל אביב, מזג אוויר, 4 ינואר 2020. עיבוד תמונה
"כל מה שעשתה העירייה היה לשים סרט אדום 'לא להתקרב'". הצפה בתל אביב, היום/עיבוד תמונה

קשת, חברת מועצת העיר, שלחה את תנחומיה למשפחות ההרוגים באסון המעלית ואמרה בשיחה עם וואלה! NEWS קראה להקים ועדת חקירה להתנהלות העירייה. "שנים שחורף אחרי חורף תושבים ופעילים בדרום תל אביב מתריעים בפני העירייה על התשתיות הלקויות, התחזוקה הקלוקלת והניקוז הבלתי מספק", אמרה קשת. "והנה, למרות ההתרעות, העיר תל אביב-יפו הוצפה עד לכדי כך שרחובות שלמים עלו על גדותיהם. הדבר הסב נזק אדיר ממדים לרכוש, לתשתיות ולמרבה הצער גבה גם חיים. מדובר בתעודת עניות לעיריית תל אביב יפו ולעומד בראשה, שהפעם היא גם עלתה לשני אנשים בחייהם. יש להקים בדחיפות וועדת חקירה בעלת סמכויות שתזמן עדים והסקת מסקנות לגבי ההתנהלות הרשלנית מהקבלן המבצע בחניון ועד לראש העירייה". המשטרה פתחה בבדיקת הנסיבות לתקריות.

לגבי טענות בעלי הבניין, מעיריית תל אביב-יפו נמסר בתגובה לפניית וואלה! NEWS כי "הדברים נמצאים בחקירה וייבדקו". על שאר הטענות העירייה לא מסרה בתגובה.

(עדכון ראשון: 21:56)

נזקי הצפות בתל אביב יפו, 4 בינואר 2020. עידן ריאני, אתר רשמי
בורות נפערו ומכוניות נהרסו. יפו, היום/אתר רשמי, עידן ריאני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully