וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי חיסול סולימאני: רקטות שוגרו לעבר יעדים אמריקניים בעיראק

4.1.2020 / 21:33

קטיושות נורו לכיוון שגרירות ארה"ב בבגדאד וכן לבסיס חיל האוויר האמריקני בלד. במקביל, חמישה נפצעו מירי פצצת מרגמה בבירה. גדודי חיזבאללה קראו לכוחות הביטחון להתרחק מבסיסים אמריקניים: "אל להם לשמש מגן אנושי". דיווח: מטרות בגבול עיראק-סוריה הותקפו מהאוויר

צילום:רויטרס, עריכה:שאול אדם

רקטות שוגרו הערב (שבת) לעבר שגרירות ארצות הברית בבגדאד ולעבר בסיס חיל האוויר האמריקני בלד. קטיושה נפלה סמוך לשגרירות המבוצרת ב"האזור הירוק", ובמקביל שתי קטיושות נפלו בתוך בסיס בלד, הנמצא כ-80 ק"מ צפונית לבגדאד ובו מוצבים כוחות אמריקניים, שלא נפגעו מההפצצה. צבא עיראק מסר כי "כמה רקטות שוגרו לעבר כיכר החגיגות הגדולות ואזור ג'אדיריה בבגדאד ובסיס חיל האוויר בלבד במחוז סלאח א-דין. אין הרוגים".

בנוסף לכך, חמישה בני אדם נפצעו מירי פצצת מרגמה בשכונת ג'אדיריה בבירה. במקביל, ברשת אל-מיאדין הלבנונית המקורבת לאיראן דווח כי מטרות בגבול עיראק-סוריה הותקפו מהאוויר.

גדודי חיזבאללה, המיליציה הפרו-איראנית שיעדיה הותקפו בראשון על ידי ארצות הברית בעקבות הרג אזרח אמריקני מרקטה ששוגרה לעבר בסיס בצפון עיראק ביום שישי שעבר, קראו לכוחות הביטחון להתרחק מבסיסים אמריקניים למרחק קילומטר אחד לפחות, החל ממחר בערב. "אל להם לשמש מגן אנושי לפולשים", נמסר בהצהרת המיליציה.

נזקי שיגור הרקטות לעבר יעדים אמריקניים בעיראק, 4 בינואר 2020. צילום מסך
נזק שנגרם למכונית בעקבות שיגור הרקטות לבגדאד, הערב/צילום מסך

שר החוץ האמריקני מייק פומפאו שוחח הערב עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. פומפאו צייץ כי השניים הדגישו את חשיבות המאבק בהשפעתה הרעה של ובאיומה של איראן על האזור. "אני תמיד אסיר תודה על תמיכתה היציבה של ישראל בהגנה מפני טרור", כתב השר בחשבון הטוויטר שלו. "הקשר בין ישראל וארצות הברית בלתי נפרד".

המתקפות אירעו לאחר חיסולו של מפקד כוח קודס האיראני, קאסם סולימאני, שנהרג במתקפה אווירית אמריקנית בליל יום חמישי סמוך לשדה התעופה בבגדאד. איראן הבטיחה לנקום, ובכיר במשמרות המהפכה הזהיר כי תל אביב ועשרות מטרות אמריקניות נמצאות בטווח שלה.

ראש ממשלת עיראק עאדיל עבד אל-מהדי הכריז היום על שלושה ימי אבל לאומיים לזכרם של סולימאני, אל-מוהנדיס וההרוגים הנוספים בתקיפה האמריקנית. מוקדם יותר היום עשרות אלפי בני אדם השתתפו במסע הלווייתו של סולימאני. הטקס ההמוני כולל גם את הלווייתם של ההרוגים הנוספים במתקפה, אבו מהדי אל-מוהנדס, סגן מפקד המיליציות השיעיות בעיראק, ועוד כמה אנשי מיליציות נוספות שהיו עמם בשיירת כלי רכב. גופתו של סולימאני צפויה להגיע לטהראן הערב, בטרם תעבור בעיר השיעית הקדושה משהד, וביום ראשון יתקיים טקס דתי סמוך לקברו של האימאם ראזה. ביום שלישי צפוי להתקיים טקס לזכרו של סולימאני באוניברסיטת טהראן ועל פי משמרות המהפכה בשעות הערב הוא ייקבר בעיר כרמאן בה גדל. אמש הגיע מנהיגה העליון עלי חמינאי אל בית אלמנתו של סולימאני, כחלק מביקור תנחומים בבית המשפחה.

עשרות אלפים במסע הלוייתו של מפקד כוח קודס קאסם סולימאני בבגדאד שבעיראק 4 בינואר 2020. רויטרס
איראן הבטיחה לנקום. הלווייתו של סולימאני בבגדאד, היום/רויטרס

לאחר החיסול, שגרירות ארצות הברית בבגדאד קראה לאזרחיה "לעזוב את עיראק מיד". בהצהרת השגרירות נמסר כי "בגלל המתיחות המוגברת בעיראק ובאזור, שגרירות ארצות הברית קוראת לאזרחים אמריקנים להיזהר ולעזוב את עיראק באופן מיידי. אזרחים שצריכים לצאת בתעופה ולא מצליחים, לצאת ממדינות אחרות דרך היבשה". הפנטגון אישר את פריסתם של עוד כ-3,000 חיילים מצבא ארצות הברית, שעושים את דרכם למזרח התיכון.

במקביל, גם צבא בריטניה הגביר את האבטחה בכל בסיסיו במזרח התיכון. הממלכה הזהירה את אזרחיה וביקשה להימנע מנסיעה לעיראק, מחוץ לאזור שבשליטת הכורדים, או לאיראן. שר החוץ, דומיניק ראב, אמר כי "בהינתן המתיחות המוגברת באזור, משרד החוץ ממליץ כעת לא לנסוע לעיראק, למעט אזור כורדיסטן, ולשקול היטב אם זה חיוני לנסוע לאיראן".

בנוסף לכך, הקואליציה בהובלת ארצות הברית ונאט"ו הודיעו על השעיית משימות האימונים של כוחות הביטחון בעיראק בשל המצב.

חיילים אמריקנים מתכוננים להמראה לתגבור במזרח התיכון, 4 בינואר 2020. רויטרס
חיילים אמריקנים מתכוננים להמראה למזרח התיכון, היום/רויטרס

החיסול של סוליאמני עורר תגובות נזעמות בקרב בעלי בריתה של איראן באזור. היום אמר בכיר בחיזבאללה כי התגובה של "ציר ההתנגדות" תהיה קשה. מוחמד רעד, שמנהיג את סיעת הארגון בפרלמנט, אמר כי ארצות הברית "עשתה טעות", שבה היא תכיר בימים הקרובים.

שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב שוחח עם מקבילו האיראני, שר החוץ מוחמד ג'וואד זריף, ותקף את ארצות הברית. מהצהרה מטעם משרד החוץ הרוסי נמסר כי "לברוב הביע את תנחומיו על מותו של סולימאני. השרים הדגישו כי פעולות כאלה מצד ארצות הברית מפרות בגסות את החוק הבינלאומי".

(עדכון ראשון: 19:33)

נזקי שיגור הרקטות לעבר יעדים אמריקניים בעיראק, 4 בינואר 2020. צילום מסך
נזק שנגרם למבנה בעקבות שיגור הרקטות לבגדאד, הערב/צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully