וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו בעקבות חיסול סולימאני: "עומדים לצד ארה"ב"

יקי אדמקר עם פמליית רה"מ באתונה ואמיר בוחבוט

3.1.2020 / 12:16

ראש הממשלה שקיצר את ביקורו ביוון אמר כי "לארה"ב יש את הזכות להגן על עצמה, וסולימאני אחראי למותם של אמריקאים חפים מפשע". מוקדם יותר, שר הביטחון קיים הערכת מצב בקריה עם הרמטכ"ל. צה"ל הודיע על סגירת החרמון למבקרים והדריכות בגבול הועלתה

אתר רשמי

חיסול מפקד כוח קודס סולימאני - עדכונים אחרונים

  • אחרי החיסול: חמינאי מינה את סגנו של סולימאני ליורשו
  • חמינאי מאיים: "על ארה"ב לצפות לנקמה קשה"
  • ארה"ב קוראת לאזרחיה בעיראק להתפנות מידית
  • נתניהו בהתייחסות ראשונה לחיסול: "עומדים לצד ארה"ב"

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהקדים את חזרתו לארץ מביקורו ביוון בעקבות חיסול קאסם סולימאני, אמר היום (שישי) ישראל עומדת לצידה של ארצות הברית, והוסיף כי "כפי שלישראל יש את הזכות להגנה עצמית גם לארצות הברית יש את אותה זכות בדיוק". הוא הבהיר כי "קאסם סולימאני אחראי למותם של אזרחים אמריקנים וחפים משפע רבים אחרים, הוא עמד לארגן פעולות התקפיות נוספות והנשיא טראמפ ראוי לכל הערכה על שפעל בנחישות, עוצמה ומהירות. בנוסף לכך, אמר נתניהו כי "אנחנו עומדים לחלוטין לצידה של ארצות הברית במאבקה לביטחון, שלום והגנה עצמית".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ כתב בטוויטר כי "איראן מעולם לא ניצחה מלחמה, אך גם מעולם לא הפסידה במשא ומתן". זוהי התייחסות ראשונה של הנשיא האמריקני לחיסול מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה האיראניים, לאחר שבשעות הבוקר העלה בציוץ בטוויטר את דגל ארצות הברית.

שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו הודיע כי ארצות הברית אינה מעוניינת בהסלמה ומחויבת להימנע מכך. הוא כתב בטוויטר כי שוחח על כך עם בכיר במשטר של סין, עם שר החוץ הבריטי ושר החוץ של גרמניה. "החיסול היה פעולה הגנתית לאור התרעות על פגיעה באמריקנים", הוסיף. בריאיון ל"פוקס ניוז" אמר פומפאו כי "אנחנו בטוחים שעשינו צעד נכון מבחינה אסטרטגית. זאת הייתה החלטה שהתבססה על נתונים מודיעיניים". הוא הוסיף כי "הייתה לנו הזדמנות לבצע זאת אתמול וניצלנו אותה. הנשיא טראמפ היה אחראי על כל הפעולות".

תקרית ביטחונית בגבול הצפון, ינואר 2015. חמד אלמקת, מערכת וואלה! NEWS
חיילי צה"ל בגבול הצפון/מערכת וואלה! NEWS, חמד אלמקת

שר הביטחון נפתלי בנט קיים מהבוקר הערכת מצב בקריה בתל אביב בהשתתפות הרמטכ"ל ובכירי מערכת הביטחון. מצה"ל נמסר בבוקר כי "לאור הערכת המצב הוחלט כי אתר החרמון לא ייפתח היום למבקרים. אין הנחיות נוספות לתושבי הגולן והאזור והשגרה נמשכת".

בתקיפה של צבא ארצות הברית הלילה חוסלו גם אבו מהדי אל-מוהנדס, סגן מפקד המיליציות, ועוד שורת בכירים, ביניהם איש חיזבאללה בעיראק מוחמד קוות'רני. בפנטגון אמרו כי חיסולו של סולימאני נועד להרתעת איראן מביצוע מתקפות נוספות. בתגובה לחיסול, אמר המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, כי נקמה ממתינה ל"פושעים" שהרגו את סולימאני, וכי הוא "בגן עדן". עוד הוסיף כי הפעולה מחזקת את המוטיבציה להתנגדות לארצות הברית וישראל, והכריז על שלושה ימי אבל.

בנוסף אליו, גם שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף איים כי הפעולה תוביל להסלמה מטופשת ומסוכנת. בציוץ בטוויטר הוסיף זריף כי ארצות הברית תהיה אחראית על התוצאות של "ההרפתקאות הסוררות" שלה. גורמים איראניים אמרו מוקדם יותר כי חיסולו של סולימאני עלול להוביל למלחמה גדולה. בשיחה עם הניו יורק טיימס הדגישו אותם גורמים כי התגובה הרשמית הראשונה להודעת ארצות הברית על חיסולו תהיה תקיפה.

הזירה בה פגעו רקטות, וחוסל בכיר במילציות השיעיות, בנמל התעופה בבירת עיראק, בגדאד. 03 בינואר 2020.. אתר רשמי
שיירת סולימאני הבוערת בעיראק, הלילה/אתר רשמי

תגובה ישראלית רשמית לחיסול טרם יצאה. מס' 2 בכחול לבן, ח"כ יאיר לפיד, צייץ כי הוא מברך את נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ על הפעולה. "מברך את הנשיא טראמפ ואת המזרח התיכון כולו על חיסולו של קסאם סולימאני. מי שהוביל פעולות טרור רצחניות מדמשק עד בואנוס איירס ואחראי למותם של אלפי חפים מפשע זכה לסוף המגיע לו. המשטר האיראני היא משטר טרור ומול הטרור צריך נחישות וכוח. כל מי ששותף לתעשיית הטרור האיראנית צריך לדעת שדמו בראשו".

השבוע אמר נתניהו, בטרם המריא לאתונה, כי המזרח התיכון מתוח ורוחש, וכי ישראל תומכת "תמיכה מלאה בצעדי ארצות הברית להגן על עצמה" - זאת ברקע תקיפת הצבא האמריקני בסוריה ובעיראק והפריצה לשגרירות האמריקנית בבגדאד. בצל ההתפחויות הצבאיות במזרח התיכון אמר נתניהו כי מתרחשים באזור "דברים מאד מאד דרמטיים".

"אנחנו יודעים שהאזור שלנו רוגש, קורים בו דברים מאוד מאוד דרמטיים. אנחנו עוקבים על כך בעירנות, מקיימים קשר רצוף עם ידידתנו הגדולה ארצות הברית, כולל בשיחה שלי אתמול אחר הצהריים", הוסיף נתניהו. עם זאת, הוא לא ציין מיהו אותו גורם שעימו שוחח. "אני רוצה לומר דבר אחד ברור: אנחנו תומכים תמיכה מלאה בכל צעדיה של ארצות הברית ובזכותה המלאה להגן על עצמה ועל אזרחיה".

(עדכון ראשון: 06:47)

ארה"ב חיסלה את סולימאני בתקיפה אווירית בבגדאד

אתר רשמי
שר הביטחון, נפתלי בנט, סיים כעת דיון הערכת מצב בקריה בהשתתפות הרמטכ״ל, ראש המל״ל, ראש המוסד ובכירים נוספים במערכת הביטחון 3 בינואר 2019. אריאל חרמוני / משרד הביטחון, אתר רשמי
ישיבת הערכת מצב בקריה, היום/אתר רשמי, אריאל חרמוני / משרד הביטחון
ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה ממריאים לאתונה 2 בינואר 2019. חיים צח / לע"מ, אתר רשמי
נתניהו לפני המראתו לאתונה, השבוע/אתר רשמי, חיים צח / לע"מ

מיקום חיסול סולימאני בעיראק

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי, 17 בנובמבר 2019. AP
"מגביר את המוטיבציה להתנגדות לארה"ב וישראל", חמינאני/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully