וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הזן העמיד, הזינוק בתחלואה והבהלה לחיסונים: מדריך לשפעת

29.12.2019 / 9:57

מספר המאושפזים במצב קשה עקב הסתבכויות המחלה טיפס, ובקופות החולים מדווחים על עלייה של מאות אחוזים בשיעור המתחסנים. מה גרם להתפשטות המוקדמת של המחלה? מהן הסכנות? והאם החיסון באמת אפקטיבי? כל מה שצריך לדעת

קרדיט: מכבי, עריכה: ליר שפיגלר

בקופות החולים דיווחו בסוף השבוע על עלייה של מאות אחוזים בשיעור המתחסנים למחלת השפעת. מקרי התמותה שהתפרסמו בתקשורת בשבוע שעבר עוררו בהלה בקרב הציבור, עם זאת, ביחס לשנה שעברה המספר עודנו נמוך: 11 מקרים לעומת 17.

הנתונים המדאיגים יותר נוגעים לסוגיית האשפוזים. עיון בנתונים על אודות כמות בני האדם שאושפזו במצב קשה בעקבות סיבוכי המחלה, מעלה כי השנה דווקא חלה עלייה - 98 לעומת 45 ב-2018. על פי הנתונים האחרונים של משרד הבריאות, שיעור המתחסנים בשנה הנוכחית עומד על 16%, אך בעקבות סחף המתחסנים בשבוע שעבר - הוא צפוי לעלות. בעקבות הנתונים, מערכת וואלה! NEWS ריכזה שורה של שאלות ותשובות בנוגע למחלה והתפשטותה.

מחלקות פנימית בית חולם ברזילי אשקלון. ראובן קסטרו
עלייה חדה במאושפזים בעקבות סיבוכי המחלה/ראובן קסטרו

מה הוא זן השפעת הנפוץ השנה?

כל הקופות מחזיקות חיסונים לכל הזנים, ויש להן כיסוי מלא למניעת תחלואה בשפעת. המחלה השנה קשה במיוחד מכיוון שרוב המקרים נובעים מהדבקות מזן A\H1N1, שהתגלה ב-53% מהחולים המנותרים. "החיסון הפשוט הזה מגן מפני המחלה", הסבירה מנהלת אגף הסיעוד במאוחדת, האחות מלי קושא. "השפעת היא לא צינון, והחיסון יכול למנוע את האשפוזים הרבים בבתי החולים. את כל הקורבנות יכולנו למנוע באמצעותו. צריך שהציבור, ובמיוחד פעוטות מגיל שישה חודשים ומעלה, קשישים, נשים הרות, מדוכאי חיסון וכמובן עובדי מערכת הבריאות - יתחסנו. זאת, כדי לשמור על עצמם ועל הסביבה שלהם. צריך לזכור, נשים הרות שמתחסנות מגינות על העוברים שלהן ב-70%".

עוד בוואלה!

השפעת ממשיכה לגבות קורבנות: תינוקת מהמרכז מתה מסיבוך המחלה

לכתבה המלאה

השפעת השנה חמורה מבשנים קודמות?

קושא משיבה בחיוב לשאלה. "העיכוב בהגעת החיסונים נגרם בעקבות הצורך להחליט איזה חיסון צריך", אמרה. "הכל התחיל מאוחר, אבל זה לא היה תלוי בזה. הזן, של שפעת החזירים, הוא יותר אלים, ולכן הסיבוכים הם גבוהים".

מה הן הסכנות בתחלואה משפעת?

קושא הדגישה כי שפעת היא לא צינון, וכי יש להתייחס למחלה בכבוד הראוי לה. "הסכנות הן דלקת ריאות ותמותה"', אמרה. "זה נורא תלוי אם מדובר בחולה כרוני שלא קיבל חיסון והוא מדוכא חיסון. אנחנו יכולים לחסוך את מחלת השפעת וגם את הסיבוכים. שפעת היא לא צינון, משפעת מתים ומצינון לא".

אנשים מתחסנים לשפעת בסניף קופת חולים לאומית בתל אביב. אבי כהן
"עלייה של 400% במתחסנים"/אבי כהן

החיסון עצמו עלול להוביל למחלה?

"חד-משמעית לא - הוא מומת, ללא תופעות לוואי", פוסקת קושא. "יכול להיות אודם קל במקום הזריקה, יכולה להיות תחושת צינון. הוא לא מוביל לחולי, ואם בן אדם חלה לאחר מכן - זה לא קשור לחיסון, שמתחיל לפעול תוך שבועיים. האפקטיביות שלו משתנה בין קבוצות הגיל, אבל בכיסוי נרחב 60% מהמתחסנים נמנעים מסיבוכים. אפשר לעשות את החיסון בלב שקט. אנשים חושבים שזה מוביל למחלות לא על בסיס ראיות אלא על אמונות תפלות. זה מונע תמותה ומציל חיים".

איפה ניתן להתחסן?

כל אזרח יכול להתחסן רק בקופת החולים בה הוא מבוטח, אולם הוא יכול לעשות זאת בכל סניף אחר אחרים מזה שלו, בכל רחבי הארץ. כך, אם יש מחסור בחיסונים במרפאה, ניתן ללכת למרפאה אחרת. "יתרה מזאת, פתחנו עשרים מוקדים שפתוחים עד עשר בלילה כדי לאפשר לאנשים שעובדים במהלך היום להגיע בשעה מאוחרת ולקבל את השירות", אמרה קושא. יש להדגיש כי חיילים יכולים לקבל את השירות בצבא בלבד.

כמה חריגה היתה כמות הפניות לחיסון בימים האחרונים?

"מה שקרה בשלושת הימים האחרונים, אין לו אח ורע. חלה עלייה של 400 אחוזים בתוך יומיים. ביום חמישי פקדו את מאוחדת 12 אלף בני אדם כדי להתחסן. אני מניחה שמחר שיעור המתחסנים הכללי כבר יהיה הרבה מעל 16%".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully