וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זינוק במספר החולים בשפעת במצב קשה: "התחלואה החלה מוקדם מהצפוי"

24.12.2019 / 22:12

מנתוני משרד הבריאות עולה כי היקף הסתבכויות המחלה באופן קשה הכפיל עצמו תוך שנה. מספר המאושפזים עומד על 98, מתוכם מתו תשעה חולים. בשנה שעברה גבתה המחלה את חייהם של 17 בני אדם. "החיסונים חוסכים תחלואה בציבור הרחב"

צילום: אבי כהן, עריכה: אביב אירגז

98 חולים במצב קשה נרשמו בעונת השפעת הנוכחית, מתוכם תשעה מתו - כך עולה מנתונים שפרסם היום (שלישי) משרד הבריאות. בשנה שעברה נרשמו 45 חולים במצב קשה ו-17 מתים כתוצאה מהמחלה. ב-2017 נרשמו 77 חולים במצב קשה ו-37 בני אדם מתו. שני בני אדם מתו בעקבות סיבוכים של המחלה בימים האחרונים - ילדה בת 14 שלקתה במחלות רקע ומתה במרכז הרפואי שיבא בתל השומר, ובן 19 שהלך לעולמו בבית החולים שערי צדק בירושלים. לצד השניים, במרכז הרפואי שיבא מאושפזים עוד שני בני אדם במצב קשה בעקבות התפתחות המחלה - ילדה וגבר.

פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי שיבא סיפרה לוואלה! NEWS כי "הילדה סבלה מזיהום מולד עם הרבה מומים ומבעיות נוירולוגיות". פרופ' רהב הוסיפה כי "היא חטפה שפעת, קוצר נשימה קשה ודלקת ריאות, בעקבותיהם היא היתה מאושפזת ומתה לבסוף מאי-ספיקה נשימתית".

בנוסף לכך, סיפרה פרופ' רהב כי "יש חולה קשה שהועבר אלינו, אדם בריא שהגיע עם שפעת קשה ופגיעה בשריר הלב כתוצאה מכך. הוא עדיין מחובר למכונת לב ריאה ומקבל טיפול דרך הווריד. אנחנו מקווים שמצבו ישתפר". היא הוסיפה כי "מלבדו ישנה עוד ילדה שיש לה פגיעה כלייתית קשה שאנחנו עוד לא מקשרים מידית לשפעת". היא אמרה כי "לא מזמן היו כמה חולים בטיפול נמרץ ומצבם השתפר". מבחינה סטטיסטית, פרופ' רהב טוענת כי אין עלייה בתמותה משנים קודמות, "אך ברושם שלנו יש יותר חולים קשים משנים קודמות. אני בהחלט ממליצה להתחסן, זו חובה".

מחלקות פנימית בית חולם ברזילי אשקלון. ראובן קסטרו
"ללכת להתחסן זה הדבר הפשוט והבטוח ביותר"/ראובן קסטרו

על פי הודעת בית החולים שערי צדק, הצעיר שמת בבית החולים הגיע במצב קשה, כשהוא ללא דופק תוך כדי החייאה. מבירור המקרה עלה כי הצעיר היה חולה במשך כמה ימים וטופל דרך קופת החולים. אתמול הוא התמוטט ופונה לבית החולים תוך כדי החייאה לאחר שאיבד סימני חיים באמבולנס. "רופאי המיון וטיפול נמרץ הצליחו להחזיר את הדופק ומיד חיברו את הצעיר למכשיר ה-ECMO המחליף את פעולת הלב, אולם מצבו הדרדר לאי ספיקת מערכות כללית ולאחר מספר שעות הצעיר נפטר", נמסר.

"אנחנו עוקבים אחרי המספרים של השפעת השנה", אמר היום מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב. "השנה השפעת התחילה יותר מוקדם והיא עולה בקצב יותר מהיר, התחלואה קשה. אבל יש מה לעשות, ללכת להתחסן. זה הדבר הפשוט והבטוח ביותר". הוא הוסיף כי "זה חוסך תחלואה קשה וזה חשוב גם בעבור הציבור כולו".

עוד בוואלה!

60% מחוסנים לשפעת, 5% צורכים תרופות מעל למינון: דוח ממדי איכות הרפואה

לכתבה המלאה
בית החולים שערי צדק, פברואר 2015. מור שאולי
בית החולים שערי צדק/מור שאולי

על פי דוח משרד הבריאות, עד ל-15 בדצמבר התחסנו כמיליון וארבע מאות אלף ישראלים כנגד השפעת העונתית, והם מהווים כ-16% מכלל אוכלוסיית ישראל. זאת, בהשוואה לכ-17% מהאוכלוסייה שהתחסנו בשנה שעברה. בקרב בני 65 ומעלה, עומד שיעור החיסון על 51% לעומת 55% בשנה שעברה. בנוסף, על פי נתוני המשרד, נמשכת העלייה בשיעור הפניות הגולמי למרפאות מכבי וכללית בשל תחלואה דמוית שפעת. העלייה מתבטאת בכל קבוצות הגיל ובכל המחוזות בארץ.

"לצערנו אנחנו רואים שוב כיצד שפעת היא מחלה שיכולה לגרום למוות ולסיבוכים קשים", אמר יו"ר איגוד רופאי הציבור, ד"ר חגי לוין, לוואלה! NEWS. "השנה היו בישראל גם נפטרים וגם חולים במצב קשה, חלקם עם תחלואת רקע וחלקם ללא, ומכיוון שמדובר במחלה שניתן למנוע בידי חיסון, חשוב שילכו להתחסן". הוא הוסיף כי "גם בשנים הקודמות היו מקרים דומים של מוות, ולפעמים זה עובר תחת הרדאר כי בני המשפחה לא יודעים לזהות את הסיבה".

ד"ר לוין הבהיר כי טרם נראתה השנה מגמה מעוררת חשש, אולם אמר כי "ברמת האוכלוסייה אנחנו רואים שהשנה התחלואה התחילה מוקדם מהצפוי, וייתכן שהשנה תהיה עונה קשה במיוחד". הוא הוסיף כי זה ייתכן לאור הנתונים על התחלואה המוקדמת. "מנגד, מצב קופות החולים ובתי החולים הוא בלי שום רזרבות, ולכן תחלואת השפעת מוציאה את מערכת הבריאות כולה מאיזון". ד"ר לוין הסביר כי "לצד המניעה צריך להעביר למערכת הבריאות תקציבים נוספים לפני מערכת הבחירות כדי לאפשר את המינימום הנדרש למתן מענה הולם לאזרחים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully