וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השפעת ממשיכה לגבות קורבנות: תינוקת מהמרכז מתה מסיבוך המחלה

25.12.2019 / 20:06

בת שנה וחצי הובהלה לבית החולים קפלן לאחר שחלתה, אולם הצוות הרפואי נאלץ לקבוע את מותה. בקופות החולים דיווחו על עלייה במספר המתחסנים נגד המחלה. בכללית שבו וקראו לציבור לקבל את החיסון, ובמכבי החלו בפיילוט להגדלת שיעור המתחסנים באוכלוסיות בסיכון

קרדיט: מכבי, עריכה: ליר שפיגלר

תינוקת כבת שנה וחצי מאזור המרכז מתה היום (רביעי) כתוצאה מסיבוך של מחלת השפעת. התינוקת הגיעה לבית החולים קפלן ברחובות במצב אנוש, תוך פעולות החייאה, אולם הצוות הרפואי נאלץ לקבוע את מותה.

שני בני אדם מתו בעקבות סיבוכים של המחלה בימים האחרונים - נערה בת 14 שלקתה במחלות רקע ומתה במרכז הרפואי שיבא בתל השומר, וצעיר בן 19 שהלך לעולמו בבית החולים שערי צדק בירושלים. לצד השניים, במרכז הרפואי שיבא מאושפזים עוד שני בני אדם במצב קשה בעקבות התפתחות המחלה.

בית חולים קפלן, רחובות. פברואר 2016. אבי כהן
הרופאים נלחמו על חיי התינוקת. בית החולים קפלן/אבי כהן

לאחר פרסום מקרי המוות בעקבות סיבוכים של מחלת השפעת, קופות החולים מדווחות היום על עלייה בשיעור המתחסנים. לפי שירותי בריאות כללית, חלה עלייה משמעותית במספר המתחסנים החל משעות הבוקר. לדבריהם, עד סוף היום צפויים להתחסן כ-18 אלף בני אדם, וזאת בנוסף לכ-900 אלף מבוטחים של הקופה שהתחסנו עד כה. ממכבי שירותי בריאות נמסר כי 10,000 בני אדם צפויים להתחסן עד לשעות הערב, וזאת בהשוואה לכ-2,200 מתחסנים ביום שגרתי.

"אנו שבים וממליצים להתחסן, בעיקר לאוכלוסיות המוגדרות בסיכון - נשים הרות, ילדים עד גיל 12, חולים כרוניים ובני 65 ומעלה", אמרה כלנית קי, ראש אגף סיעוד בחטיבת הקהילה בכללית.

עוד בוואלה!

זינוק במספר החולים בשפעת במצב קשה: "התחלואה החלה מוקדם מהצפוי"

לכתבה המלאה
גבר מתחסן נגד שפעת, 25 בדצמבר 2019. מכבי שירותי בריאות, אתר רשמי
עלייה משמעותית במספר המתחסנים משעות הבוקר. גבר מתחסן נגד שפעת/אתר רשמי, מכבי שירותי בריאות

בתוך כך, במטרה למנוע את התפשטות המחלה, מכבי החלה בפיילוט להגדלת שיעור המתחסנים בקרב אוכלוסיות בסיכון. הפיילוט, שהחל בשבועות האחרונים במחוז השרון, מתבצע באמצעות טכנולוגיה המייצרת סרטוני הסברה מותאמים אישית, המסבירים על חשיבות החיסון, השלכות המחלה ומיקום קופת החולים הקרובה. המהלך מגיע על רקע פרסום דבר מותם של שלושה בני אדם בעקבות סיבוכים של המחלה, אולם יש להדגיש כי שיעור המתים הכללי בעקבותיה לא עולה על זה של שנים קודמות, ושיעור המתחסנים דומה לזה של השנה שעברה.

הסרטון נשלח למטופלים באמצעות קישור במסרונים, ולפי קופת החולים כמחצית מהם אכן פתחו אותו. הטכנולוגיה שאפשרה את השימוש במסד הנתונים של הקופה לצורך הפקת הסרטונים נוצרה באמצעות החברה הישראלית "טלסופיה מדיקל". מעל 7,000 מסרונים נשלחו בשבוע האחרון למטופלים באוכלוסיית היעד הנמצאת בסיכון.

לדברי קופת החולים, המטופלים אליהם נשלח הסרטון מוגדרים כאוכלוסיית יעד "דחיינית" - מטופלים שקיבלו כבר כמה תזכורות מתחילת מבצע השפעת ובכל זאת לא הגיעו להתחסן. בערים מסוימות בשרון, בהן נשלחו המסרונים, מעידים רופאים המחסנים בשגרה כי חלה עלייה במספר המטופלים שהגיעו להתחסן. "שפעת היא מגפה שכרוכה בסיכונים וסיבוכים וניתן למנוע אותה בעזרת חיסון פשוט", הסבירה ראש מחוז השרון במכבי, סיגל דדון לוי. "האתגר הגדול ביותר שלנו הוא העלאת המודעות לסיכונים ועידוד המטופלים להגיע ולהתחסן. אני מאמינה שבאמצעות הטכנולוגיה של טלסופיה והפנייה האישית למטופלים, נצליח להעלות את אחוז המתחסנים ולהבטיח שהחורף הזה נהיה מוגנים מפני שפעת וסיבוכיה".

סיגל דדון. סם יצחקוב, אתר רשמי
"מגפה שכרוכה בסיכונים וסיבוכים וניתן למנוע אותה בעזרת חיסון פשוט". דדון לוי/אתר רשמי, סם יצחקוב

ראש אגף הסיעוד והמוקדים הרפואיים במכבי, ד"ר אנג'לה עירוני, אמרה כי קופת החולים מגלה אופטימיות בעקבות הניסוי. "בכל שנה אנו מחפשים ערוצים חדשניים כדי להגיע למטופלי מכבי ולהגביר את ההיענות לחיסוני השפעת. הכלי החדש בהחלט עשוי לשפר את ההבנה למה נדרש להתחסן בצורה פשוטה ונגישה".

"שמחנו להדגים בפיילוט כי אף שמטופלים רבים כבר הפכו אדישים לערוצי התקשורת המקובלים, הם לא התעלמו מסרטון שנוצר במיוחד עבורם, וכולל הזמנה אישית מהרופא המטפל", אמר מנכ"ל טלסופיה מדיקל רמי כהן. לדבריו, קריאה לפעולה ברורה וספציפית כמו "בואי להתחסן במרפאה ברחוב הנצח 3 רמת השרון" במקום "בואי להתחסן", מעלה את שיעור ההיענות במעל 40%. "צוות העובדים ואני התרגשנו מאוד לשמוע כי מטופלים הגיעו למרפאות עם הסרטון ודרשו את החיסון. אנו עובדים בימים אלה על סרטונים בנושאים נוספים".

97 חולים במצב קשה מתחילת העונה

לפי נתוני משרד הבריאות, 97 חולים במצב קשה נרשמו בעונת השפעת הנוכחית, מתוכם עשרה מתו. בשנה שעברה נרשמו 45 חולים במצב קשה ו-17 מתים כתוצאה מהמחלה. ב-2017 נרשמו 77 חולים במצב קשה ו-37 בני אדם מתו.

(עדכון ראשון: 18:58)

הלל דחבש בן 19מת משפעת בבי"ח שערי צדק, 24 בדצמבר 2019. באדיבות המשפחה
מת בעקבות סיבוך המחלה. הלל דחבש/באדיבות המשפחה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully