וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקהילה היהודית באוסטרליה זועמת: "ישראל חייבת להסגיר את מלכה לייפר"

28.12.2019 / 14:44

הסאגה המשפטית הארוכה בנושא גורלה של מנהלת בית הספר החשודה בעשרות עבירות מין מעוררת תרעומת בקהילה היהודית במדינה, שדורשת מישראל להסגיר אותה. "לישראל יש חובה לעשות את הדבר הנכון", אמרה אחת מקורבנותיה

צילום: רויטרס

ניקול מאייר סבלה שנים של התעללות מינית לכאורה בידי מנהלת בית הספר לשעבר. היא נאלצה לראות שמנהלת המתעללת נמלטה ממקום מגוריה באוסטרליה לישראל, התחמקה ממשפט במשך שנים ועוברת כעת הליך הסגרה ממושך, שמבקרים רואים בו פארסה.

הסאגה המשפטית הארוכה והקפקאית בנושא גורלה של פושעת המין לא רק שהכעיסה את מאייר, אלא בוחנת את היחסים בין ישראל לאחת מבעלות בריתה הקרובות ביותר, אוסטרליה. המקרה של מלכה לייפר עדיין רחוק מלהיפתר ואפילו הקהילה היהודית הפרו-ישראלית באוסטרליה מאבדת את סבלנותה.

"כשפעם אחר פעם התהליך פשוט לא מתקדם, זה הופך יותר ויותר קשה", אמרה מאייר (34) המתגוררת במלבורן. "לישראל יש חובה לעשות את הדבר הנכון", הוסיפה. מאייר ושתי אחיותיה טוענות כי לייפר התעללה בהן, בזמן שהן היו תלמידות בבית ספר חרדי במלבורן, וטענו כי ישנם קורבנות נוספים. כשעלו הטענות לראשונה בשנת 2008, לייפר, מורה אמינה ומנהלת בית ספר בקהילה דתית מבודדת, עזבה את מעמדה בבית הספר ונסעה לארץ, שם היא מתגוררת מאז.

מלכה לייפר, מנהלת בית הספר באוסטרליה שחשוד בעבירות מין בתלמידותיה וישראל לא מסגירה בחזרה לשם, 28 בדצמבר 2019. AP
מלכה לייפר בבית המשפט בישראל/AP

לייפר מתמודדת כעת עם 74 אישומים על תקיפה מינית באוסטרליה, כל המקרים קשורים להאשמות שהובאו על ידי שלושת האחיות. השופט בתביעה האזרחית נגד לייפר ובית הספר "עדת ישראל" שבו לימדה, העניקו לאחותו של מאייר למעלה מ-700 אלף דולר פיצויים.

אבל בישראל הצדק איטי. המבקרים טוענים כי ההליכים המשפטיים מעוכבים לשווא, ואף טענו כי שר אחד בממשלה מביך את ישראל מול בעלת בריתה הקרובה. הפרשה המשפטית שמה טריז בין ישראל לאוסטרליה, מדינה שעל תמיכתה הדיפלומטית מסתמכת המדינה היהודית, כנגד מה שהיא רואה כרגש אנטי-ישראלי בארגונים בינלאומיים.

פרשת לייפר עולה שוב ושוב בדיונים בין מנהיגי המדינות, כמו גם בדיונים בפרלמנט של אוסטרליה. הפיתולים והסיבובים שלו מרגיזים כמה מחוקקים. "אינני מפקפק בעצמאותה וביושרה של מערכת המשפט הישראלית, ואינני מפקפק במחויבותו של משרד המשפטים הישראלי להמשיך בתיק זה", אמר דייב שרמה, חבר הפרלמנט מהמפלגה הליברלית השלטונית ושגריר אוסטרליה לשעבר בישראל. "אבל מספיק זה מספיק. התיק הזה נמשך זמן רב מדי".

לייפר מתמודדת עם 74 אישומים על תקיפה מינית באוסטרליה

לאחר שאוסטרליה הגישה את בקשת ההסגרה, לייפר הועברה למעצר בית בשנת 2014, ועברה את תחילתו של הליך ההסגרה, שהסתיים בשנת 2016 כשהערכה לבריאות הנפש קבעה שהיא לא כשירה לעמוד לדין.

לייפר נעצרה שוב בתחילת 2018, לאחר חקירה שלטענתה תפסה אותה מנהלת חיים נורמליים לכאורה, בניגוד למה שהיא אמרה לבית המשפט, שהיא סובלת ממחלת נפש. בית המשפט ביקש לבצע סקירה פסיכולוגית נוספת ומאז היא מוחזקת במעצר בישראל.

מאז מעצרה הראשון, בית המשפט שמע את התיק של לייפר עשרות פעמים. בשימוע האחרון, הודיע פאנל פסיכיאטרים שיועד לפסוק האם לייפר כשירה נפשית לעמוד לדין כי הוא זקוק ליותר זמן, מכיוון שנראה שהפאנל לא מודע לשימוע המתוכנן. דיון חדש צפוי להתקיים ב-14 בינואר, אך משפט נפרד על הסגרתה טרם החל וצפויים עליו גם ערעורים. לא ברור מתי, אם בכלל, לייפר תתמודד עם מערכת הצדק באוסטרליה. "ממש קשה להסביר כיצד ראינו שהמקרה הזה מתפתח", אמר מני ווקס, פרקליט מטעם הקורבנות שמעקב מקרוב אחר המקרה. "אני באמת נותרתי ללא מילים, זהו רק חוסר מקצועיות וחוסר יכולת".

מלכה לייפר, מנהלת בית הספר באוסטרליה שחשוד בעבירות מין בתלמידותיה וישראל לא מסגירה בחזרה לשם, 28 בדצמבר 2019. AP
מלכה לייפר מובאת לדיון בהארכת מעצרה/AP

מי שמעורב במקרה עד צוואר הוא סגן שר הבריאות, ישראל ליצמן. המשטרה המליצה להגיש נגדו כתבי אישום על הונאה והפרת אמונים, בחשד כי לחץ על עובדי המשרד להטות את הערכותיה הפסיכיאטריות של לייפר לטובתה. פרקליטות המדינה צפויה להחליט אם להגיש כתבי אישום רשמיים, אם כי ליצמן מכחיש כי עבר עבירה כלשהי.

גם משרד המשפטים וגם משרד החוץ סירבו להתייחס לפרשת לייפר. עורכי הדין של לייפר הזהירו כי הפוליטיקה מסתכנת בכניסה לתהליך המשפטי.

בביקורו הראשון אי פעם של מנהיג ישראלי באוסטרליה בשנת 2017, אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי לישראל אין "חבר טוב יותר" מאוסטרליה, וכינה את הקהילה היהודית הפרו-ישראלית של המדינה כ"מחויבת באופן יוצא דופן" למדינה היהודית. אך התמיכה הזו החלה להיסדק בעקבות פרשת לייפר. יהודים אוסטרלים וארגונים קהילתיים התבטאו נגד הטיפול של המדינה בתיק.

"ככל שעוברות הופעה בבית משפט מבלי להביא לצו הסגרה, טראומה נוספת נגרמת לניצולים", אמר אנטון בלוק, שהתמנה לאחרונה לראשות המועצה המנהלת של יהדות אוסטרליה. "אני מצפה שישראל תחזיר אותה", אמרה מאייר. "זו ציפייה שאם לא תתקיים, אין לי הבנה כיצד אני אמשיך הלאה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully