וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: ישראל תאשר את כניסתם של 5,000 פועלים מרצועת עזה

יפעת רוזנברג ואמיר בוחבוט

28.12.2019 / 12:30

בעיתון אל-אחבאר המקורב לחיזבאללה דווח כי לאחר יותר מעשור התירה ישראל לפועלים עזתים רבים לעבוד בישראל. לפי הסיכום, שהושג בתיווך מצרים, האו"ם וקטאר, מספר האישורים אף יגיע ל-15 אלף בתחילת 2020

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

לאחר יותר מעשור התירה ישראל בתיווך מצרים, האו"ם וקטאר לפועלים עזתים רבים לעבוד בישראל - כך פורסם היום (שבת) בעיתון אל-אח'אר המקורב לחיזבאללה. לטענת העיתון, מקורות במנהל האזרחי של רמאללה מסרו שקיים הסכם בין המנהלת לבין הצד הישראלי, לפיו מותר למכסה של 5,000 פועלים עזתים לעבוד בישראל, אולם בדרך חדשה של קבלת אישור מסחרי.

לפי הדיווח, קיימת אפשרות שהמספר יגדל בתחילת השנה החדשה. העיתונאי הכלכלי מחמד אבו ג'יאב אמר כי במשא ומתן בין האו"ם, קטאר וישראל הוסכם כי מספר האישורים יגיע ל-15 אלף בתחילת 2020. מדובר באישור שניתן לאחר בדיקה ביטחונית מדוקדקת והוא ניתן בתנאי שפרטי ההסכם יישארו הרחק מעין התקשורת.

לפני שנת 2007 עבדו בישראל כ-120 אלף פועלים עזתים. מאז השתלטות חמאס על הרצועה ובעקבות זאת, ישראל הטילה מצור שמנע מהעזתים להמשיך לעבוד בענפים רבים, בהם ענף הבנייה, מה שהביא לעלייה גבוהה בשיעור האבטלה והעוני ברצועה.

מעבר ארז. AP
אלפי פלסטינים פנו כדי לקבל את האשרה החדשה. כוח צה"ל בסמוך למעבר ארז/AP

האישור החדש הביא עד כה לפנייתם של אלפי פלסטינים, שנאלצים לבצע סדרת צעדים, בהם הגשת בקשה למשרד הכלכלה בעזה לפתיחת רישום מסחרי אישי, או כניסה באמצעות חברה תמורת סכום כסף שאותו מקבלת החברה. בנוסף לכך, צריך להציג חשבוניות קנייה בסכום של 20 אלף שקלים. הצד הפלסטיני מעביר את הבקשה לצד ישראלי שאמור לאשר אותה או לסרב לה.

אחד הפועלים שהציג עצמו בשם אנואר, סיפר כי שילם 400 דולרים לחברה בעזה כדי להפוך לשותף בה ולקבל אישור מסחר והיום הוא מרוויח בישראל כ-300 שקלים מדי יום בבנייה. רוקח בשם מחמד גנם סיפר כי מאז 2017 הצטברו אצלו חובות ובית המרקחת שלו נסגר. כיום הוא עובד באזור אשכול. פתיחת המסמכים עלתה לו 500 דולרים ואחרי ארבעה חודשים קיבל את האישורים. כיום הוא משתכר כ-400 שקלים עבור יום עבודה.

מהיחידה לתיאום פעולות הממשלה בשטחים נמסר כי היחידה הנפיקה בשנת 2018 יותר מ-30,000 היתרי כניסה לצרכים הומניטאריים - בין היתר לטובת טיפולים רפואיים מצילי חיים, שלא ניתן לקבל במערכת הבריאות הקיימת ברצועת עזה. "נדגיש כי כל היתר מונפק בהתאם לקריטריונים הקיימים ובכפוף לאישור ביטחוני", הוסיפו ביחידה וציינו כי מתחילת שנת 2019 הונפקו כ-25 אלף היתרים לצרכים הומניטריים עבור תושבי עזה.

עוד בוואלה!

מי כאן הסוררים? הרולטה של ההסדרה. דעה

לכתבה המלאה
מחסום ארז. אילן אסייג, הארץ, מערכת וואלה! NEWS
מכסת הפועלים תגדל? מעבר פלסטינים מרצועת עזה במעבר ארז/מערכת וואלה! NEWS, אילן אסייג, הארץ

"בשנים האחרונות (לרבות השנים 2018 ו-2019) קיימת מכסת היתרים קבועה ל-5,000 סוחרים ברצועת עזה, שרשאים לצאת מהרצועה לישראל וליהודה ושומרון", הוסיפו ביחידה לתיאום פעולות הממשלה בשטחים. "נדגיש כי כל היתר נבחן באופן פרטני ומונפק בכפוף לקריטריונים המפורסמים באתר מתפ"ש וכן בכפוף לאישור ביטחוני".

מדובר בחלק מהמגעים בין חמאס לישראל להסדרה כוללת שנמשכים בעקיפין. במסגרת המגעים האלו קיימת כוונה כבר תקופה להגדיל את היקף הפלסטינים הנכנסים מעזה לישראל. בין היתר, נבדקת האפשרות להגדיל בעוד אלף את הסוחרים הנכנסים משטח הרצועה לישראל. שב"כ מתנגד בתוקף לכניסת פועלים מהרצועה, בגלל הסיכון הביטחוני הכרוך, ובשל הבדיקות הביטחוניות הנדרשות לכל פועל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully