וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטרדת עד המדינה: התקבל חלקית ערעור יועצי נתניהו על החיפוש בטלפונים

25.12.2019 / 14:55

בית המשפט העליון קבע כי בית משפט השלום יקיים דיון נוסף בנוגע להתרת החיפוש בטלפונים של יועצי ראש הממשלה, בהם יונתן אוריך ועופר גולן, במסגרת החשד להטרדת שלמה פילבר. "הליכי חקירה בלתי תקינים עלולים להוביל בסופו של יום לחוסר אמון בתוצאות", קבע השופט אלרון

אתר רשמי

בית המשפט העליון קיבל חלקית היום (רביעי) את הערר שהגישו יועצי ראש הממשלה - יונתן אוריך, עופר גולן, ישראל איינהורן ויוסי שלום - נגד החיפוש במכשיריהם הסלולריים. בהחלטה נקבע הערר התקבל חלקית כך שיתקיים דיון נוסף בבית משפט השלום בבקשות למתן צווי החיפוש, וזאת "לשם בירור הזיקה בין המידע שהושג בחיפוש המוקדם והלא חוקי לבין ראיות לכאורה לנחיצות הצווים". עם קבלת ההחלטה, אמרו סניגוריהם של היועצים - עו"ד עמית חדד ונועה מילשטיין ממשרד חדד, רוט, שנהר ושות' - כי מדובר בהחלטה חשובה של בית המשפט בכל הנוגע לזכויות.

חקירת הפרשה החלה בחשד להטרדת עד המדינה שלמה פילבר, לאחר שכמה מפגינים הגיעו מתחת לביתו עם רמקולים. היועצים דרשו שלא להתיר את החיפוש במכשיריהם, ובשל פגיעה בזכויותיהם, כגון העובדה שהחיפוש הראשוני נעשה ללא צו ומבלי שהחשודים הוחתמו על טופס שמסביר להם כי זכותם לסרב לחיפוש.

יונתן אוריך. Jonatanu, ויקיפדיה, אתר רשמי
התיק חוזר עובר לבית משפט השלום. אוריך/אתר רשמי, Jonatanu, ויקיפדיה

על פי ההחלטה, בית משפט השלום יקיים דיון נוסף בבקשה במעמד הצדדים, וכן בנוכחות בעלי התפקידים במשטרה שלקחו חלק בהחלטה לבצע את החיפוש המוקדם, ובהחלטה להגיש את הבקשות למתן צווי החיפוש במכשירי הטלפון הניידים על המבקשים.

"אם בית משפט השלום יקבע כי הבקשות לצווי החיפוש אינן מבוססות על החיפושים המוקדמים שבוצעו במכשירי הטלפון הניידים של המבקשים, החלטתו המוקרית תיוותר על כנה", קבע השופט יוסף אלרון. "לעומת זאת, ככל שיתברר כי המידע שהתגלה בחיפושים המוקדמים והלא חוקיים עמד בבסיס הבקשות למתן צווי החיפוש, יש לדחותן". עוד הוסיף השופט כי בשלב זה צו העיכוב יוותר על כנו, בכפוף כל להחלטה אחרת של בית משפט השלום.

"על רשויות החקירה להקפיד הקפד היטב על הוראות החוק ועל יישום נהלי החקירה, ולהוות דוגמה לכל אזרח להתנהגות נאותה. לא יעלה על הדעת כי במסגרת מאמציהן למיגור הפשיעה יבצעו חוקרי המשטרה פעולות המנוגדות לדין, שהרי אין מתקנים עוול בעוול" כתב השופט אלרון בהחלטתו. "הליכי חקירה בלתי תקינים עלולים להוביל בסופו של יום לחוסר אמון בתוצאות החקירה - הן מצד בית המשפט הדן בהליך העיקרי והן מצד הציבור. חקירה שאינה מתנהלת בשום שכל זורעת ספקות בליבו של בית המשפט, מקשה עליו לברר את העובדות הדרושות להכרעתו - ופוגמת בהליך הפלילי ובאמון הציבור בו", קבע השופט אלרון.

עוד בוואלה!

בדומה לפילבר: במלחמת ההישרדות - נתניהו מקריב גם את יועציו

לכתבה המלאה
עופר גולן בדיון בנושא תביעת הדיבה של מני נפתלי כנגד שורת מקורבי רה"מ, בית משפט השלום הרצליה, 2 בדצמבר 2019. ראובן קסטרו
עופר גולן בדיון בבית המשפט, החודש/ראובן קסטרו

במסיבת העיתונאים שערכו לאחר קבלת ההחלטה, אמר עו"ד עמית חדד כי "כבוד השופט אלרון שם היום סוף למשוואה שהייתה נהוגה פה יותר מדיי זמן: המשטרה יכולה הייתה לפעול בניגוד לחוק, בניגוד לדין, והיא הייתה מגיעה לבתי המשפט ובתי המשפט היו מגלים סלחנות מסויימת כלפי ההתנהגויות האלה. היום שמנו לדבר הזה סוף, השופט אלרון שם לדבר הזה סוף".

לדבריו, "בית המשפט יצר פה הלכה חשובה מאוד בכל מה שקשור לזכויות. במקרה שלנו בית המשפט קובע שלא נפל פגם חמור אחד אלא הייתה פה שיטה פסולה של פגמים אסורים, ושהיא הביאה אותו לקבוע שהצווים שניתנו - מבוטלים".

ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד אבי חימי, בירך את החלטת בית המשפט ואמר כי "לשכת עורכי הדין ואני, כמי שעומד בראשה, לא נעמוד מנגד כשזכויותיהם של נחקרים נפגעות, תוך הפרה בוטה של החוק ונמשיך לפעול בכל מקום בו ייפגעו זכויות בסיסיות של אזרחים, וזאת מכוח חובתה של הלשכה לשמירה על זכויות אדם. ההחלטה היום היא בעלת חשיבות משמעותית לכל אזרח במדינת ישראל והלשכה תמשיך להוביל מאבק זה ותצטרף גם בעתיד להליכים משפטיים בעלי עניין ציבורי. אני מודה ליו"ר הפורום הפלילי, עו"ד עדי כרמלי ולראש ועדת הצטרפות לידיד בית משפט מטעם לשכת עורכי הדין, עו"ד ערן גולן, על ייצוג מקצועי ומכובד של הלשכה בבית המשפט".

(עדכון ראשון: 10:05)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully