וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מודי מגן על חוק האזרחות: "האופוזיציה מפיצה שקרים"

22.12.2019 / 14:37

ראש ממשלת הודו חווה את האתגר הגדול ביותר לשלטונו, ואמר לתומכיו כי החוק לא יפגע במוסלמים כפי שטוענים יריביו. הממשלה ההינדית הלאומנית מתכננת אירועים רבים להגן על החוק, מול התפשטות ההפגנות, שבהן נהרגו כבר 21 בני אדם חרף השבתת האינטרנט והמסרונים

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי הגן היום (ראשון) על חוק האזרחות השנוי במחלוקת של ממשלתו, בעקבות ימים של הפגנות אלימות, לעתים קטלניות, ברחבי המדינה.

הבחירות בניו דלהי, שיתקיימו בתחילת השנה הבאה, יהיו המבחן הגדול הראשון של מפלגת העם ההודית של מודי מאז פרוץ המחאה אחרי שהפרלמנט העביר את חוק האזרחות ב-11 בדצמבר. כמה אלפי אנשים השתתפו בעצרת של מודי, שבה האשים את האופוזיציה בעיוות המציאות כדי להצית את המחאה.

מודי הוסיף כי "החוק לא משפיע על 1.3 מיליארד הודים, ואני חייב להבטיח אזרחי הודו המוסלמים שהחוק הזה לא ישנה דבר עבורם". ראש הממשלה ציין כי ממשלתו הלאומנית מעבירה רפורמות ללא קשר לשיוך דתי. "מעולם לא שאלנו מישהו אם הוא הולך למקדש או למסגד כשיישמנו תכניות רווחה", אמר.

ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי במהלך נאומו בעצרת מפלגתו בניו דלהי 22 בדצמבר 2019. AP
המבחן הגדול שלו יהיה בבחירות בניו דלהי. מודי, היום/AP

המפלגה הלאומנית של מודי מתכננת לקיים יותר מ-200 מסיבות עיתונאים כתגובת נגד להפגנות הזעם. המתנגדים לחוק רואים בו כמפלה מוסלמים וכזה המנוגד לחוקה החילונית של המדינה.לפחות 21 בני אדם נהרגו במהלך העימותים עם המשטרה ברחובות ערים ועיירות ברחבי מדינת הענק. זהו האתגר הגדול ביותר לשלטונו של מודי מאז שעלה לראשונה לשלטון ב-2014.

הפגנות נוספות אמורות להתקיים היום בניו דלהי, ובמדינת צפון אוטר פרדש, שבה נרשמו מספר ההרוגים הגדול ביותר. ברוב מוקדי ההפגנות, המשתתפים היו מקרב כל הדתות, אולם אוטר פראדש היא חבית אבק שריפה למתחים דתיים בין הינדים למוסלמים, והרשויות ניתקו את שירותי העברת המסרונים ואת האינטרנט כדי למנוע הפצת חומרים מסיתים. גורמים רשמיים אמרו כי יותר מ-1,500 מפגינים נעצרו ברחבי הודו בעשרת הימים האחרונים, בנוסף לכ-4,000 מתוחקרים נוספים.

המשטרה גם היא ספגה ביקורת, כשהואשמה בשימוש בכוח מופרז, באלות ובגז מדמיע, ובכינסה לקמפוסים ותקיפת סטודנטים. ממשלתו של מודי טוענת כי החוק החדש נדרש כדי לסייע למיעוטים לא מוסלמים באפגניסטן, בבנגלדש ובפקיסטן השכנות, שנמלטו להודו לפני 2015. ואולם, הודים רבים חשים כי החוק מפלה מוסלמים ומפר את החוקה החילונית במדינה, כשהוא הופך למעשה את הדת לקריטריון לאזרחות.

הפגנה בניו דלהי נגד הממשל בהודו בנושא חוק האזרחות 22 בדצמבר 2019. רויטרס
רבים חוששים מאפליית מוסלמים. מפגינים בניו דלהי, היום/רויטרס

בשל החשש מהתפשטות ההפגנות והתגברות האלימות, הרשויות הורו על השבתת האינטרנט ושירותי המסרונים בניו דלהי, סגרו את תחנות הרכבת התחתית וביטלו אישורים לקיומן של הפגנות גדולות. למרות זאת, ביום שישי התעמתו כמה מפגינים עם המשטרה והציתו מכונית, לפני שפוזרו על ידי תותח מים, לא הרחק מהמקום שבו קיים היום מודי את העצרת שלו.

כיום, מפלגה אזורית קטנה שולטת בממשלה המחוזית בניו דלהי, אך מפלגתו של מודי מקווה שהגשמת הבטחות הבחירות תחזק את בסיס התמיכה הימני שלה.

באוגוסט ביטל מודי את המעמד המיוחד של חבל קשמיר, שרוב תושביו מוסלמים, ובנובמבר אישר בית המשפט העליון לבנות מקדש הינדי באתר שבו עמד בעבר מסגד עד שנחרב על ידי הינדים קיצוניים. יחד עם חוק האזרחות, גוברת הרתיעה מהמדינות של הממשלה ביחס למוסלמים בהודו, המהווים כ-14% מאוכלוסייתה.

ההפגנות נגד החוק החדש מגיעות על רקע הצמיחה הכלכלית האטית ביותר זה שש שנים, זינוק באבטלה וחוסר שביעות רצון גדל מכמה החלטות ממשלתיות מפתיעות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully