וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא אפגניסטן בדרך לניצחון בבחירות; יריבו לא מקבל את התוצאות

22.12.2019 / 13:09

אחרי שלושה חודשים של עיכובים, הודיעה ועדת הבחירות כי ראני חצה בפער קטן את רף 50% הנדרשים להימנעות מסיבוב שני. עם זאת, ראש הממשלה, עבדאללה עבדאללה, טוען לזיופים ומסרב לקבל את התוצאות. המשבר הפוליטי עלול להוביל להחרפת האלימות במדינה מוכת הטרור

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

ועדת הבחירות באפגניסטן הודיעה הבוקר (ראשון) כי הנשיא המכהן אשרף ראני בדרך לניצחון בסיבוב הראשון בבחירות, שפרסום תוצאותיהן נדחה במשך כשלושה חודשים, אולם באופוזיציה דוחים זאת וטוענים לזיופים כבדים.

לפי התוצאות החלקיות שפורסמו היום, ראני ב-50.64% מהקולות, המספיקים בקושי להכרעה כבר בסיבוב הראשון. עם זאת, ראשת ועדת הבחירות, הוואה עלאם נוריסטני, אמרה במסיבת עיתונאים שכינסה בבירה קאבול כי התוצאות עוד עשויות להשתנות ושהן נתונות לבחינה נוספת על ידי נציבות התלונות.

יריבו המרכזי של ראני, עבדוללה עבדוללה, שמשמש מעין ראש ממשלה בממשל הנוכחי, סיים במקום השני עם 39.52% מהקולות. הוא, מצדו, לא קיבל את התוצאות שפורסמו הבוקר ולשכתו אמרה כי ועדת הבחירות לא טיפלה כנדרש בטענות לזיופים בבחירות. "תוצאה המבוססת על הונאה, ושאינה לוקחת בחשבון את דרישותינו הלגיטימיות, לעולם לא תתקבל", נמסר.

מתוך 9.7 מיליון מצביעים רשומים, אחוז ההצבעה היה נמוך ביותר, כשרק 1.9 מיליון מהם ניצלו את זכותם.

נשיא אפגניסטן אשרף ראני, 10 בדצמבר 2019. רויטרס
לא מוכן לשוב לחלוקת השלטון. ראני/רויטרס

בחודש שעבר החלה ספירה מחודשת של הקולות, בשל מה שתואר על ידי ועדת הבחירות כ"סתירות" במערכת שלה. המחנה של עבדוללה התנגד לספירה החוזרת ואמר כי זה ניסיון להוסיף קולות נוספים לטובתו של ראני. בוועדת הבחירות דחו את הטענות האלו, אך תומכיו של ראש הממשלה חסמו את הכניסה למשרדיה בשבעה מחוזות בצפון המדינה וגרמו לעיכובים בהכרזה. בשבוע שעבר עבדוללה אפשר ספירה חוזרת, אולם הדגיש כי הוא לא יקבל תוצאות מוטות.

על אף שהבחירות היו פחות אלימות ממה שחששו בתחילה, אפגניסטן נקלעה לתקופה ממושכת של כאוס פוליטי, כששני המחנות טענו לניצחון עוד לפני תחילת הספירה של פתקי הצבעה. אזרחים אפגנים רבים חוששים מהשילוב בין הליך הבחירות הפגום לבין המתיחות בין הפוליטיקאים לגורמי הממשל המחוזיים, שעלול להחמיר את המצב באפגניסטן מוכת המלחמה והטרור.

לפי האו"ם, 85 אזרחים נהרגו ויותר מ -370 נפצעו במתקפות ברחבי המדינה ביום הבחירות. ארצות הברית האשימה את טליבאן בהתקפות מכוונות נגד אזרחים ביום הבחירות.

עוד בוואלה!

"לא ידענו מה אנו עושים": בכירים בארה"ב הציגו תמונה שקרית לגבי המלחמה באפגניסטן

לכתבה המלאה

המשבר הנוכחי מזכיר את מה שאירע ב-2014 בין שני האישים, שטענו לזיופים זה נגד זה. ארצות הברית, שפלשה למדינה ב-2001 כדי להפיל את שלטון טליבאן, נאלצה להתערב ולתווך הסדר חלוקת כוח מוזר, שבמסגרתו ראני היה לנשיא ועבדוללה ראש ממשלתו.

גורמים המקורבים לראני, פקיד לשעבר בבנק העולמי שהתחנך במערב, אמרו כי הוא אינו מוכן להסדר דומה עם עבדאללה, רופא לשעבר. ללא מנהיג מאחד שיתקבל על ידי כל הצדדים, אפגניסטן עשויה להתפצל עוד יותר לאורך קווי השבר השבטיים והאתניים שלה. פרסום תוצאות הבחירות מגיע בזמן קריטי לאפגניסטן, כשארצות הברית מגלה עניין רב יותר במשא ומתן על הסדר שלום עם טליבאן לסיום המלחמה שנמשכת יותר מ-18 שנה.

"חשוב שהאפגנים יזכרו: אלו תוצאות ראשוניות. נותרו עוד צעדים רבים לפני אימות תוצאות האמת, כדי להבטיח שלעם האפגני יהיה אמון בהן", כתב בטוויר שגריר ארצות הברית בקאבול, ג'ון באס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully