וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לא ידענו מה אנו עושים": בכירים בארה"ב הציגו תמונה שקרית לגבי המלחמה באפגניסטן

10.12.2019 / 9:53

אלפי מסמכים שהגיעו לידי וושינגטון פוסט מתארים את השיחות שקיימו בדלתיים סגורות בכירים בפנטגון, שבהן הודו כי המדיניות האמריקנית לא נושאת פרי. בפומבי, הצהרותיהם היו מלאות תקווה. "הייתה חסרה לנו הבנה מהותית ביחס לאפגניסטן"

רויטרס

בכירים בפנטגון הביעו בשיחות סגורות במשך שנים את חששותיהם העמוקים מאסטרטגיית המלחמה האמריקנית באפגניסטן, כולל גורמים שהצהירו בפומבי תחושות אחרות - כך פורסם אתמול (שני) בוושינגטון פוסט, שהשיג אלפי מסמכים מהמפקח הכללי לשיקום אפגניסטן, גוף הפיקוח הממשלתי על המלחמה הארוכה ביותר בהיסטוריה של ארצות הברית, שתשאל יותר מ-600 איש.

העיתון קיבל לידיו את תמלולי השיחות באמצעות חוק חופש המידע ושתי תביעות פדרליות. החשיפה פורסמה בזמן שנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ והפנטגון רוצים לצמצם את מספר הכוחות המוצבים באפגניסטן על מנת למקד את המאבק באל-קאעדה וב"מדינה האסלאמית" (דאעש), במקביל למגעים להסדר שלום עם טליבאן.

דונלד טראמפ מגיע לביקור באפגניסטן. רויטרס
טראמפ בביקור באפגניסטן, בחודש שעבר/רויטרס

ארצות הברית פלשה לאפגניסטן ב-2001 והדיחה את משטר טליבאן אחרי שמנהיגיו סירבו להסגיר את ראשח אל-קאעדה שהיו אחראים למתקפת 11 בספטמבר. כ-2,400 חיילים אמריקנים נהרגו במלחמה באפגניסטן, ואלפים רבים נוספים נפצעו. ארצות הברית השקיעה כטריליון דולר במלחמה.

"הייתה חסרה לנו הבנה מהותית ביחס לאפגניסטן - לא ידענו מה אנחנו עושים", אמר דאגלס לוטה, גנרל שלושה כוכבים שהיו לו תפקיד מרכזי בעימותים באפגניסטן ובעיראק בתקופת ממשלו של ג'ורג' וו. בוש, בריאיון שהעניק עוד ב-2015.

המסמכים הזכירו את "מסמכי הפנטגון" - שכללו פרטים סודיים על המלחמה בווייטנאם והודלפו ב-1971. הם השפיעו על הלך הרוח בארצות הברית ועל ההתנגדות למלחמה.

חיילי צבא ארצות הברית באפגניסטן. AP
כ-2,400 חיילים אמריקנים נהרגו במלחמה. כוחות אמריקניים באפגניסטן/AP

בכירי צבא ארצות הברית אמרו לאורכה של המלחמה כי הם מקווים שהסכסוך באפגניסטן בדרך להכרעה, אפילו בזמן שטליבאן ממשיך לשלוט באזורים נרחבים במדינה והרג כוחות אמריקניים ואפגניים - גם מבלי יכולת אווירית. עם זאת, הבכירים הביעו מעת לעת את דאגתם מהמלחמה, במיוחד כשביקשו תגבור לכוחותיהם או חיזוק ליכולותיהם הנדרשות למאבק בטליבאן.

ב-2010, הגנרל מייקל פלין, ששימש אז סגנו של רמטכ"ל לענייני מודיעין באפגניסטן, מתח ביקורת חריפה על תפקודן של סוכנויות הריגול האמריקניות באפגניסטן, וכינה את אנשיה "בורים" המנותקים מהעם האפגני. פלין היה היועץ לביטחון לאומי של טראמפ בתחילת כהונתו.

לידי וושינגטון הפוסט הגיעו כמה מזכרים שחיבר שר ההגנה דונלד רמספלד, בין 2001 ל-2006. "אנחנו לעולם לא נוציא את צבא ארצות הברית מאפגניסטן אלא אם נדאג לכך שיהיה משהו שיספק את היציבות הנדרשת לנסיגתנו", כתב רמספלד במזכר אחד מ-2002.

ג'ון סופקו, ראש הסוכנות, אמר לעיתון כי מה שעולה מההערכות מצביע על כך "ששיקרו לאזרחי ארצות הברית באופן קבוע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully