וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ הגיע לביקור פתע באפגניסטן: "בטליבאן מעוניינים בהפסקת אש"

28.11.2019 / 21:06

נשיא ארצות הברית נחת לביקור לרגל חג ההודיה בבסיס חיל האוויר האמריקני באגראם ונפגש עם חיילים אמריקניים המוצבים במקום. הנשיא נפגש עם מקבילו האפגני ואמר כי ארצו ממשיכה בצמצום היקף הכוחות במקום

רויטרס

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הגיע היום (חמישי) לביקור פתע בבסיס חיל האוויר האמריקני באגרם שבאפגניסטן. הנשיא הגיע לביקור לרגל חג ההודיה ונפגש עם נשיא אפגניסטן אשרף ראני. טראמפ אמר כי הוא מאמין שטליבאן מעוניין להגיע להסכם ולקיים משא ומתן על הפסקת אש, והוסיף כי ארצות הברית מצמצמת בהדרגה את היקף כוחותיה במדינה, אך לא פירט.

"טליבאן רוצה לבצע עסקה", אמר טראמפ, "ואנחנו נפגשים איתם ואומרים שחייבת להיות הפסקת אש, הם לא רצו להסכים על הפסקת אש ועכשיו הם רוצים הפסקת אש - כך אני מאמין. זה ככל הנראה יעבוד באופן הזה". במפגש שנערך עם כוחות צבא המוצבים במדינה בחג ההודיה, הגיש טראמפ תרנגול הודו לחיילים בארוחת הערב, שוחח והצטלם עמם.

"איזה עבודה נהדרת אתה עושה, זה כבוד להיות כאן", אמר טראמפ לנשיא אפגניסטן. בכירים בטליבאן אמרו לרויטרס כי הם חידשו את השיחות עם האמריקנים בסוף שעבר, ואמרו כי ייתכן שהמשא ומתן הרשמי יתחדש בקרוב.

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. רויטרס
טראמפ בבסיס חיל האוויר האמריקני באפגניסטן, היום/רויטרס

ביקורו של טראמפ באפגניסטן, הראשון מאז נכנס לתפקידו, מגיע כשבוע לאחר שטליבאן שחרר שני שבויים מארצות הברית ומאוסטרליה שהוחזקו בידיו מאז 2016, בתמורה לשלושה בכירים בארגון ששוחררו על ידי הממשל בקאבול אתמול. שחרורם הגיעה שעות אחרי שממשלת אפגניסטן שחררה שלושה אסירי טליבאן ושלחה אותם לקטאר. הם כללו את אנאס חקאני, אחיו הצעיר של סגן מנהיג טליבאן סיראז'אדין חקאני, שמוביל גם את רשת "חקאני" האימתנית. כפי הנראה, טליבאן סירב להעביר את השניים עד שקיבלו הוכחות שאנשיהם הגיעו לקטאר.

המטוס הנשיאותי נחת במדינה בשעת לילה, כשעל הטיסה שהמריאה מוושינגטון היו גם היועץ לבטחון לאומי רוברט או'בריאן, קבוצה קטנה של יועצים וסוכני שירות חשאי - וכן קבוצה של כתבים. הם התקבלו על ידי יו"ר המטות המשולבים, רמטכ"ל צבא ארצות הברית מארק מיילי. אתמול אמר הרמטכ"ל כי ייתכן ששיחות השלום לסיום המלחמה בת 18 השנים של ארצות הברית באפגניסטן - הארוכה ביותר בהיסטוריה שלה - יכולות להסתיים בתוצאה חיובית "בזמן הקרוב".

זה היה ביקורו השני של טראמפ באזור מלחמה של טראמפ, שמעולם לא שירת בצבא ורוצה לסיים את מעורבותה של ארצות הברית בסכסוכים מעבר לים. ביקורו הקודם באזור מלחמה היה בחג המולד אשתקד, כשנפגש עם חיילים בעיראק.

השיחות בין טליבאן לארצות הברית קרסו בספטמבר לאחר שטראמפ ביטל פסגה עם מנהיגי הארגון הקיצוני בקמפ דייוויד, בעקבות פיגוע שבו נהרג חייל אמריקני. צבא ארצות הברית הכריז מאז כי הוא החריף את המתקפות על טליבאן מאז, במטרה ללחוץ עליו לשוב לשולחן המשא ומתן.

ראני הדגיש את הצורך בהפסקת הלחימה, וכתב בטוויטר שלו לאחר פגישתו עם טראמפ: "אם טליבאן כן במחויבותו להגיע להסכם שלום, עליו להסכים להפסקת אש".

עוד בוואלה!

בצל המחאה והמשבר מול איראן: פנס הגיע לביקור פתע בעיראק

לכתבה המלאה
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ במהלך ביקור פתע לחיילים אמריקאים באפגניסטן 28 בנובמבר 2019. רויטרס
טראמפ מחלק אוכל לחיילי חיל האוויר האמריקני באפגניסטן, היום/רויטרס

כ-13 אלף חיילים אמריקנים, ואלפי חיילים ממדינות אחרות בנאט"ו, מוצבים עוד באפגניסטן, 18 שנה לאחר שהקואליציה בהנהגת ארצות הברית פלשה למדינה בעקבות פיגועי אל-קאעדה ב-11 בספטמבר 2001. כ-2,400 חיילים אמריקנים נהרגו מאז.

בטיוטות הסכם שלום שנחשפה בספטמבר נאמר כי אלפי חיילים אמריקנים ייסוגו מהמדינה בתמורה להבטחות של טליבאן כי אפגניסטן לא תשמש עוד בסיס לתכנון מתקפות טרור על ארצות הברית או בעלות בריתה. עם זאת, גורמים רבים בארצות הברית מטילים ספק בכך שניתן לסמוך על טליבאן, שהשליט משטר הלכה אסלאמי קיצוני באפגניסטן מ-1996 ועד הפלתו ב-2001.

צבא ארצות הברית מדגיש כי הוא יכול לצמצם את היקף הכוחות באפגניסטן ל-8,600 חיילים ועדיין להמשיך בביצוע פעולות חיוניות נגד טרור במדינה, שבה לוחמי אל-קאעדה וגם לוחמי "המדינה האסלאמית" (דאעש) ימשיכו להוות איום גם לאחר כל הסכם שלום עם טליבאן.

טראמפ הדגיש כי הוא מוכן להשאיר כוחות באפגניסטן לטווח הארוך, במידת הצורך. "אנו הולכים להישאר עד שתהיה לנו עסקה או שנגיע ניצחון מוחלט. הם רוצים להגיע לעסקה נואשות", אמר טראמפ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully