וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הגיבור" היפני שהקדיש את חייו לאפגניסטן נהרג בפיגוע

טטסו נקמורה, בן 73, עמד בראש ארגון צדקה, נורה למוות במזרח המדינה יחד עם חמישה אנשים נוספים. לא ברור מי חיסל אותו, אך אנשי סיוע משמשים מטרות לארגוני הטרור. במדינה ספדו לו: "הקדיש את חייו לטיפול בחלשים"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

רופא יפני שהקדיש את הקריירה שלו לשיפור חייהם של אזרחי אפגניסטן נהרג היום (רביעי) במתקפה במזרח המדינה. גורמים רשמיים אמרו כי חמושים ירו למוות בטטסו נקמורה, בן 73, בזמן שהוא נסע במכונית כדי לפקח אחרי מיזם באזור. חמישה אנשים נוספים נהרגו במתקפה בעיר ג'לאלאבאד.

שום ארגון לא קיבל אחריות על המתקפה, שעדיין לא ברור מה היה המניע שלה. שגרירות ארצות הברית בקאבול גינתה את המתקפה", ואמרה כי "עובדי סיוע אינם מטרות". התקפות מסוג זה הן נפוצות באפגניסטן. רק בשבוע שעבר נהרג אמריקני שעבד עבור האו"ם במדינה בפיצוץ שפגע בכלי רכב של האו"ם.

נקמורה עמד בראש ארגון צדקה שהתמקד בשיפור ההשקיה במדינה. באוקטובר הוענק לו אזרחות של כבוד מממשלת אפגניסטן בשל עבודתו ההומניטרית. גורמים רשמיים אמרו לסוכנות הידיעות הצרפתית כי הוא נורה בחזהו ומת מפצעיו בעת שהיה בדרכו לבית חולים סמוך לבירה קאבול. שלושת המאבטחים שלו, נהג ועמיתו נהרגו גם הם. בתמונות מהזירה נראה טנדר לבן עם לפחות שלושה חורי ירי בשמשה הקדמית. סוהראב קאדרי, חבר במועצה המחוזית של מחוז ננגרהאר, אמר לרויטרס כי החמושים ברחו מהמקום.

נקמורה למד רפואה במולדתו, בטרם עבר לפקיסטן ב-1984 כדי לטפל בחולי צרעת. שנתיים לאחר מכן, הוא עבר לאפגניסטן, שבה פתח את המרפאה הראשונה שלו בכפר נידח במחוז והקים את ארגון הצדקה שלו, שירותי הרפואה לשלום של יפן (PMS).

הרופא היפני טטסו נקמורה בכנס במנילה, 2003. AFP, אתר רשמי
נקמורה בכנס במנילה, 2003/אתר רשמי, AFP

בשיאו, הפעיל הארגון עשר מרפאות שהעניקו עזרה לחולי צרעת ולפליטים, בין היתר. נקמורה היה מעורב רבות גם בבניית בארות ומערכות השקיה בכפרים שבהם היו חולים בכולרה ובמחלות אחרות בגלל מחסור במים נקיים. ב-2003 הוא זכה בפרסי רמון מגסייסיי, הנחשבים בעיני רבים כמקבילה האסיאתית לפרס נובל.

ב-2014 סיפר נקמורה לכלי תקשורת ביפן כי מדי ים שינה את נתיב הגעתו לעבודה כחלק מנקיטת משנה זהירות. לצד זאת, אמר כי הדרך הכי טובה לשמור על ביטחונו היא פשוט להתיידד עם כולם. "השתדלתי שלא לצבור אויבים", אמר. "הדרך הכי טובה היא להיות חבר של כולם, גם אם המחיר הוא שיחשבו שאני חסר עקרונות", אמר. "באופן מפתיע, זה אפקטיבי יותר מנשיאת אקדח".

ראש ממשלת יפן שינזו אבה הביע זעזוע בעקבות מותו של נקמורה, ואילו השגרירות האמריקנית בקאבול פרסמה הודעת גינוי. "עובדי סיוע אינם מטרה", צוין בהודעה. דוברו של נשיא אפגניסטן אשרף גאני, הצטרף אף הוא לגינויים וכינה את נקמורה כ"אחד מידידיה הגדולים של אפגינסט": "הוא הקדיש את כל חייו לשינוי חייהם של האפגנים, בעבודתו על תשתיות אספקת המים, סכרים ושיפור החקלאות המסורתית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully