וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השופטים על הכוונת: פולין אישרה את הרפורמה המשפטית השנויה במחלוקת

הבית התחתון של הפרלמנט בוורשה אישר את החוק השנוי במחלוקת של מפלגת השלטון, המאפשר להעניש שופטים על עיסוק ב"פעילות פוליטית" - כך שהבעת ביקורת עלולה להוביל לקנס ואף לאובדן עבודתם. האיחוד האירופי: "החוק מסכן את עצמאות מערכת המשפט בפולין, שכבר נפגעה קשות"

רויטרס

הפרלמנט בפולין אישר אמש (שישי) חוק שנוי במחלוקת שמקל על פיטורי שופטים שמביעים ביקורת על הרפורמות המשפטיות שיזמה מפלגת השלטון. החוק עבר ברוב של 233 קולות אל מול 205 מתנגדים בהצבעה שנערכה בבית התחתון של הפרלמנט בוורשה. כעת, יעבור החוק להצבעה בסנאט, הבית העליון, שאינו יכול לחסום את החקיקה, אך יכול לעכב אותה.

על פי החוק, שאותו יזמה הממשלה בראשות מפלגת החוק והצדק השמרנית, ניתן להעניש שופטים על עיסוק ב"פעילות פוליטית". המשמעות המעשית היא שכל שופט שמטיל ספק בלגיטימיות של שופטים אחרים, שמועמדתם נשקלת על ידי המועצה הארצית של הרשות השופטת, מסתכן בתשלום קנס, קיצוץ בשכרו או במקרים מסוימים אף אובדן של עבודתו.

הפגנה נגד הרפורמה המשפטית של פולין בעיר קילצה ב-18 בדצמבר 2019. רויטרס
הפגנה נגד החוק בעיר קילצה/רויטרס

מפלגת השלטון אף שינתה את החוק המאפשר לבית התחתון של הפרלמנט, שעליו היא שולטת, לבחור את חברי המועצה השופטת בשנת 2018. לפני אישור החוק, התאספו אלפי מפגינים במוקדים שונים ברחבי פולין בתחילת החודש, במחאה נגד החוק.

החוק עבר שעות ספורות בלבד לאחר שהנציבות האירופית הפצירה בפולין לשקול מחדש את השינויים. בית המשפט העליון במדינה הזהיר השבוע כי בעקבות אישור החוק, ניתן לכפות על פולין לעזוב את האיחוד האירופי.

עוד בוואלה!

עד הקינג הבא

לכתבה המלאה
הפגנה נגד הרפורמההמשפטית של פולין ליד בניין בפרלמנט בוורשה ב-18 בדצמבר 2019. AP
הפגנה נגד הרפורמה המשפטית ליד בניין הפרלמנט בוורשה/AP

האיחוד האירופי האשים את מפלגת החוק והצדק בפוליטיזציה של הרשות השופטת מאז עלתה לשלטון בשנת 2015. דובר הנציבות העליונה לזכויות האדם אמר כי החוק "מסכן עוד יותר את עצמאותה של מערכת המשפט בפולין, שכבר נפגעה קשות".

במפלגת החוק והצדק טוענים שפולין זקוקה לרפורמות המשפטיות כדי להתמודד עם השחיתות ולהפוך את מערכת המשפט ליעילה יותר, בטענה שהיא עדיין רדופה מהעידן הקומוניסטי. במפלגה אף מתעקשים שמדינות אחרות באיחוד האירופי מאפשרות לפוליטיקאים לקחת חלק בבחירת שופטים. לעומתם, המבקרים חוששים כי הממשלה מצמצמת את עצמאות מערכת המשפט בפולין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully