וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כוננה מציאות ושינתה את ההיסטוריה": גאולה כהן הובאה למנוחות בהר הזיתים

אלפים ליוו למנוחת עולמים את חברת הכנסת לשעבר וכלת פרס ישראל, בבית העלמין בירושלים. בנה של כהן, השר צחי הנגבי, ספד לאמו: "אמא שבה היום לאדמת ירושלים". נתניהו: "לא רק מגאולה אנחנו נפרדים היום, אלא מדור שלם"

סטילס: ראובן קסטרו, וידאו: רוני כנפו, עריכה: שאול אדם
גאולה כהן בישיבה של הוועדה לקידום מעמד האישה לציון יום האישה הבינלאומי ובהשתתפות חברות כנסת לדורותיהן, מרץ 2011. מגד גוזני
"האש היוקדת של גאולה כבתה". כהן/מגד גוזני

אלפי בני אדם בהם בני משפחה ואישי ציבור הגיעו היום (חמישי) לבית העלמין בהר הזיתים בירושלים כדי ללוות למנוחת עולמים את חברת הכנסת וסגנית שר המדע לשעבר, גאולה כהן, שהלכה אמש לעולמה בגיל 94. כהן, שכיהנה כחברת כנסת מטעם הליכוד והתחייה במשך כ-20 שנה וכן כסגנית שר המדע, היא גם אמו של השר צחי הנגבי. כהן זכתה בפרס ישראל ב-2003 וב-2014 הדליקה משואה בטקס הדלקת המשוואות של יום העצמאות.

בנה, השר צחי הנגבי, ספד לה: "אמא שבה היום לאדמת ירושלים. ירושלים שבה נולדה אמא, דור שביעי למשלחות הרובע היהודי בעיר העתיקה, ירושלים שעליה חלם אביה, ירושלים עליה נלחמה כשיצאה בגיל 16 עם חבריה למחתרת בשלטון הזר מן המולדת. ירושלים שבה נמלטה מסוהריה כדי לשוב לקרב על ישראל... ולמענה חוקקה את החוק שהיה לפסגת הישיגה - חוק יסוד ירושלים בירת ישראל".

הנגבי הוסיף, "לאחר שחוק ירושלים נחקק היו שגרירים שעזבו במחאה את הבירה, אך אמי לא התרגשה. לעיתונאים אמרה, 'ירושלים עמדה על תילה כבירת העם היהודי אלפי שנים לפני שמדינות אלו באו לעולם - ותישאר בירתנו גם אחרי שילכו'. אמי ידעה גם להעריך את תחושת השליחות של יריביה אף שהיתה חלוקה עליהם. וגם בין יריביה המרים היו שניחנו בגדולה הזו... היום אנחנו מביאים למנוחה את האישה שאחזה בנשק הקדוש, באמונתה הקדושה ושזעקה את זעקת ארץ ישראל השלמה וכאבה את כאבי העקירה מסיני וגוש קטיף. היא נרתמה כל כולה להצלת יהודי אתיופיה".

הלווייתה של גאולה כהן, הר הזיתים, 19 דצמבר 2019. ראובן קסטרו
נתניהו, ריבלין, אדלשטיין, וגנץ בבית העלמין בהר הזיתים, היום/ראובן קסטרו

נשיא המדינה ראובן ריבלין ספד לכהן, ואמר: "גאולה יקירתנו, כן, הכוהנת הגדולה שלנו. עם שאין לו כוהנת כמוה אין לו גאולה. כך כתב לך טומי לפיד, אחד מיריבייך הפוליטיים. וכן הייתה לנו כוהנת הגאולה. את נעורייך סללת במחתרת, ימייך אדומים ולילותייך שחורים, ידעת עינויים ואת נפרדת...".

לדבריו, כהן הייתה גיבורת ישראל. "היית עבורנו מגיבוריי העם הזה. בעיני רוחנו ראינו את פנייך מעל סורגי בית הסוהר, וגופך כלוא, רוחך משוחררת ואת מברכת שהחיינו. ראית כבר את קץ הדגל הבריטי יורד ואת נס ישראל מונף. גם בכנסת המשכת במלחמה בחזית לגאולת ארץ ישראל ועם ישראל. ידייך כוננו מציאות ששינתה את ההיסטוריה".

הוא הוסיף כי עבור כהן "הקמת מדינת ישראל היא שלב בדרך למימושה המלא של חירות ישראל. בכל תפקידייך בכל מעשייך ובכל הפעילות הציבורית היית ונשארת לוחמת חירות ישראל ברובד העמוק ביותר של הרעיון. גם לאחר שהקמת מפלגות והזזת הרים המשכת להיאבק למען חירות ישראל, עמוקה, תמידית, שורשית אין סופית כי לא יכלת ולא ידעת אחרת. מי ייתן ובלכתך מאיתנו ייגלה לנו סודך ונדע גם אנחנו לאהוב את העם הזה ולצעוד בין סימני השאלה לסימני הקריאה להיות קצת כמותך. מי ייתן שהאש תמשיך ללוות את מדורת הגאולה של עם ישראל".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ספד לכהן ואמר כי "לא רק מגאולה אנחנו נפרדים היום, אלא מדור שלם. דור שהצית את אש המרד בשלטון הזר ואת שלהבת החרות. שהלך בגיא צלמוות ולא ירא ולא פחד. שהנחיל את צו המאבק התמידי במבקשי נפשנו". נתניהו אמר כי שנים רבות פיעמו בכהן תודעת המאבק ורוח האמונה עוד מימי נערותה. "גאולה לחמה כל חייה לגאולת הארץ, לגאולת העם... בעבורה אהבה ציון הקדומה והעכשווית -אחת הן וגם בעבורנו. המבט שלה תמיד הרחיק ראות. בעבורה אהבת ציון הקדומה שמשתקפת בהר הזה, ואהבת ציון העכשווית, אחת הן. לא מקרה שגאולה נטמנת פה, לצד מנחם בגין, ליד משפחת ריבלין לדורותיה, סבי וסבתי.. ליד רבים שסללו את הדרך לתקומה".

צחי הנגבי בהלוויתה של גאולה כהן בהר הזיתים 19.12.2019. ראובן קסטרו
צחי הנגבי בהלווית אמו, היום/ראובן קסטרו
נשיא המדינה ראובן ריבלין עם צחי הנגבי בהלוויתה של גאולה כהן, הר הזיתים ירושלים, 19 בדצמבר 2019. ראובן קסטרו
"נשארת לוחמת חירות ישראל ברובד העמוק ביותר". ריבלין והנגבי בבית העלמין, היום/ראובן קסטרו

כהן נולדה בשנת 1925 בתל אביב, וגדלה בשכונת כרם התימנים בעיר. בשנת 1942 התגייסה לאצ"ל וכשנה לאחר מכן הצטרפי ללח"י, שם הייתה קריינית בתחנת רדיו מחתרתית. באמצע אחד משידוריה נתפסה כהן על ידי אנשי המנדט הבריטי, ונידונה לשבע שנות מאסר. במהלך ריצוי עונשה הצליחה לברוח מהכלא ולשוב לשורות המחתרת.

כהן התחילה את דרכה בכנסת בשנות ה-70 כח"כית בליכוד ולאחר מכן הייתה ממקימות מפלגת התחייה. היא הובילה את המאבק לעלייתם של יהודי ברית המועצות ולשחרור המרגל ג'ונתן פולארד, והייתה מראשי מחנה נאמני ארץ ישראל השלמה, שהובילו את ההתנגדות להסכמי השלום עם מצרים, ירדן והפלסטינים. מאז פרישתה מהחיים הפוליטיים ייסדה בין היתר את בית מורשת אורי צבי גרינברג והגישה תכנית רדיו ברשת ב'.



(עדכון ראשון: 13:45)

ראש הממשלה בנימין נתניהו עם צחי הנגבי בהלוויתה של גאולה כהן, הר הזיתים ירושלים, 19 בדצמבר 2019. ראובן קסטרו
נתניהו והנגבי בבית העלמין, היום/ראובן קסטרו
הלוויתה של גאולה כהן בהר הזיתים 19.12.2019. ראובן קסטרו
שר המשפטים אוחנה בבית העלמין, היום/ראובן קסטרו
גדעון סער בהלוויתה של גאולה כהן בהר הזיתים 19.12.2019. ראובן קסטרו
סער בבית העלמין בהר הזיתים, היום/ראובן קסטרו
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם בהלוויתה של גאולה כהן, הר הזיתים ירושלים, 19 בדצמבר 2019. ראובן קסטרו
ראש הממשלה בנימין נתניהו/ראובן קסטרו
נתן שרנסקי בהלוויתה של גאולה כהן בהר הזיתים 19.12.2019. ראובן קסטרו
הגיע לחלוק כבוד. נתן שרנסקי בבית העלימן בהר הזיתים, היום/ראובן קסטרו
ח"כ לשעבר גאולה כהן עם בנה צחי הנגבי וראש הממשלה בנימין נתניהו, 19 בדצמבר 2019. אתר רשמי
כהן עם בנה השר הנגבי וראש הממשלה נתניהו/אתר רשמי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully