וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשארת בכלא: בית משפט ברוסיה דחה את הערעור של נעמה יששכר

הצעירה הישראלית, שהעידה בתא זכוכית, הכחישה בדיון בבית המשפט במוסקבה את ההאשמות וטענה בקולה כי מסמך ההודאה שלה זויף: "השתילו לי את החשיש". אמה: "אני מתחננת לפוטין שהבת שלי תגיע לארץ". לבסוף השופטים קבעו כי היא תישלח ל-7.5 שנות מאסר. האזינו לעדות הדרמטית

עריכה: שאול אדם וליר שפיגלר

ערעור נעמה יששכר במוסקבה - עדכונים אחרונים

  • בית המשפט דחה את ערעורה של הישראלית על העונש שנגזר עליה
  • בעדותה, יששכר חזרה בה מהודאותה וטענה בקולה כי הטעו אותה
  • עורכי דינה: היא לא התכוונה להיכנס לרוסיה, נפלו פגמים בהליך
  • נעמה יששכר: "אני מבקשת צדק, כל הטוב שבניתי בחיים שלי נהרס"
  • יפה יששכר: "מתחננת לפוטין שהבת שלי תגיע לארץ, היא שילמה מספיק"
  • נתניהו לאמה של נעמה: "חרף האכזבה, אמשיך לפעול להשבתה הביתה"

בית המשפט במוסקבה דחה היום (חמישי) את ערעורה של נעמה יששכר, הצעירה הישראלית שנשלחה ל-7.5 שנות מאסר ברוסיה, וקבע כי העונש שניתן לה יישאר על כנו. בעדותה, יששכר חזרה בה מההודאה שניתנה בבית המשפט, וטענה כי היא לא הבינה מה היא עשתה, לא ידעה את השפה, וכי עורכי הדין הקודמים שייצגו אותה הטעו אותה וזייפו את מסמך ההודאה.

עוד טענה יששכר בערעור על עונש המאסר שנגזר עליה, שהגישו עורכי דינה ואדים קולבגנט מרוסיה ואלכסיי קובלנקו מישראל, כי שוטר רוסי הכריח אותה לעבור את הגבול באופן יזום, וכי היא ראתה את הסם בפעם הראשונה שבה השוטר הוציא את זה מהתיק שלה. לכן, לטענתה, אין מקום להאשים אותה בהחזקה ובהברחת סם, והיא מבקשת שישחררו אותה.

"אף אחד לא הקשיב לי עד היום לעמדה שלי", אמרה יששכר בבית המשפט. "לא קניתי חשיש, לא לקחתי אותו. אין לי קשר אליו. לא שמתי אותו בתיק שלי. ההסבר היחידי זה באירוע קודם שהשתילו לי. ברגע שהסבירו לי שיש בתיק שלי סמים הייתי בטוחה שזה שמצאו אצלי את החשיש זה מספיק להרשיע אותי. לא הוסבר לי אף פעם לא על ידי חוקר את סעיף העבירה שבוצע לכאורה על ידי. אף פעם לא הייתי ברוסיה ואני לא מכירה את החוקים, אף אחד לא יכול לצפות ממני להבין את מה שקרה לי. לא יכולתי להבין את הכובד והמשקל של הפעולה הזאת. לא הבנתי עד כמה זה רציני, מה ההליכים שאני עוברת. העבירה שביצעתי לכאורה לא עבירה פלילית לא במדינה שטסתי ממנה ולא במדינה שטסתי אליה".

נעמה יששכר בדיון בבית משפט במוסקבה, רוסיה, 19 בדצמבר 2019. AFP, GettyImages
בתוך תא הזכוכית. נעמה יששכר בבית המשפט/GettyImages, AFP

היא הוסיפה: "המתורגמן ועורכי הדין היו נוכחים בחקירות אבל לא הסבירו לי שום דבר. לא הוסבר לי שכדי שהעבירה תהיה מושלמת צריכה להיות כוונה וגם רצון לבצע אותה. בכל פעם שטענתי שלא לקחתי את הסם בתיק שלי, אמרו לי, 'מצאנו את הסם בתיק שלך… אז זה שלך'. הליך החקירה לדעתי לא היה חוקי כי לא היה נוכח מתורגמן ולא עורך דין בזמן החקירות. הכריחו אותי לחתום על מסמך ברוסית והוספתי בכתב יד שאני לא מבינה את השפה והשאלות ששאלו אותי".

"אני מבקשת להפסיק את הליך הפרוטוקול מהרגע שנרשם משהו אחר ממה שאני טענתי", המשיכה יששכר. "אני כבר טענתי כמה פעמים בהליך הקודם שביקשתי לא להתייחס לפרוטוקולים כי לא הבנתי במה מדובר. אני רק הודיתי בכך שמצאו את זה בתיק שלי ולא מעבר לכך. בכל מה שקשור להברחת סמים, אני רוצה להדגיש: לא הייתה לי כוונה להעברת סם לרוסיה, וגם פיזית לא יכולתי לעשות זאת כי לא עברתי את הגבול לשטח רוסיה. לפני העלייה למטוס עוכבתי, אני הייתי בטוחה שהמקרה שלי היה נמצא בשטח אפור של סדר הדין הפלילי. אני הפללתי את עצמי בשוגג. כעת אחרי הייעוץ של עורכי הדין הבנתי שאין שטח אפור, כל הראיות האמיתיות בתיק שלי מצביעות על כך שאני לא אשמה, וזה מה שיש לי לומר".

גז"ד לנעמה יששכר בדיון בבית משפט במוסקבה, רוסיה, 19 בדצמבר 2019. דנה ירקצי
עונש המאסר נשאר על כנו. יששכר אחרי גזר הדין, היום/דנה ירקצי

עורכי דינה של יששכר טענו בערעור כי ישראל והודו לא חברות באמנה הבינלאומית של איגוד המכס, ולכן הישראלית לא עברה עבירה ברוסיה משום שהיא לא התכוונה להיכנס למדינה. לכן, הם טוענים, היא לא החזיקה בסם ולא הבריחה, אלא הייתה בשטח נייטרלי. עוד הם טענו כי בית המשפט התעלם בפסק הדין מדבריו של השוטר שניהל את התיק במשפט, שאמר אף הוא כי היא לא הבריחה את הסם ולא עברה את הגבול. לטענתם, כדי להאשים אותה בהחזקת סם על פי סדר הדין הפלילי, היא הייתה אמורה להחזיק את הסם באופן פיזי.

"התביעה לא הוכיחה ולא נתנה הסבר ממשי איך נעמה הבריחה את הסם", טענו הפרקליטים. לדבריהם, כאשר יששכר קנתה את כרטיס הטיסה דרך חברת אירופלוט, היה כתוב באתר האינטרנט שהיא לא עוברת את הגבול, והסם לא היה בתיק היד אלא לכאורה בתיק במטוס. גם נציג אירופלוט אמר כי היא לא אמורה לעבור את הגבול, ולכן, כך נטען, אי אפשר להאשים אותה בהברחה. עורכי הדין טוענים כי האחריות למזוודה הייתה של חברת אירופלוט מהרגע ההמראה מהודו ועד לנחיתה ברוסיה.

הפרקליטים טענו גם לפגמים נוספים שנפלו בהליך. בין היתר, לטענתם, בפרוטוקול הדיון שנערך באותו יום היו ליקויים, ולכן יש לבטלו; כל ההליך התנהל בשפה הרוסית ולא בשפה שהיא הבינה; וככלל, לטענתם, כל המסמכים עליהם חתמה הם כביכול בניגוד לסדר הדין הפלילי הרוסי, ולכן הם מבקשים למחוק את כל הראיות שנאספו בתיק. יששכר נשאלה אם היא מסכימה עם טענות עורכי הדין, לפיהם פסק הדין אינו חוקי, וענתה בחיוב. לעומת זאת, התובע במשפט ביקש להשיב את פסק הדין על כנו.

אמה ואחותה של נעמה יששכר מגיעות לבית המשפט

עריכה: שאול אדם

צוות ההגנה ביקש להציג ראייה חדשה במשפט: מכתב תשובה של סגן מנהל המכס בשדה התעופה בו נעצרה יששכר, לפיה לא היה צריך לערוך בידוק על המזוודה שלה. אולם, הראייה לא התקבלה. בהמשך, עורכי הדין הציגו בפני השופטת דוגמאות לסתירות ועיוותים שנעשו בתרגום ליששכר, וקבלו על כך שחוקר לא מוסמך לטענתם פתח בחקירה, או על כך שפרוטוקול של תפיסת הסם אין כלל חתימה או חותמת רשמית וכי לא ברור מי ערך את המסמך. הם מחו על כך שהסם נשלח לבודק ספציפי, במקום למנהל מעבדה. לטענתם, לאיש המעבדה היה אסור לקבל את הסם, רק למנהל. על כן, לטענתם, שניהם עברו על החוק. הם מחו גם כי בית המשפט לא התחשב כלל בנסיבות של נעמה, וציינו כי מדובר בחיילת משוחררת. השופטת סירבה לדון ולבחון מחדש את ההסתייגויות שהוגשו והועלו על כתב האישום ואופן התנהלות החקירה.

השופטת שאלה את יששכר אם היא מסכימה שבית המשפט יבחן מחדש את כל ההקלטות של החקירה. היא השיבה בחיוב. לאחר מכן, השופטת שאלה אותה את שמעה את הפרוטוקול או קראה אותו, והיא השיבה כי היא קראה אותו בתרגום לאנגלית.

עורך הדין ואדים קלוגבנט סיכם את טענותיו בפני השופטים, ואמר כי רוב הפעולות שנעשו והראיות שנספו - פסולות. לדבריו, אף אחד לא יודע איפה הסם שנמצא בתרמילה נמצא. "כל ישראל עוקבת אחרי התיק הזה", אמר קלוגבנט. "אחרי ההחלטה שלכם, ישראל שותפה של רוסיה, וארצות הברית שותפה של ישראל. נעמה היא אזרחית של שתי המדינות. כולם אומרים שיש פן פוליטי בתיק, ואני לא רוצה לערב את בית המשפט בספקולציות, אך מי יהיה הנזק שייגרם לרוסיה אם היא תשוחרר? ומה תהיה התועלת אם היא תוחזק".

נעמה יששכר בבית המשפט במוסקבה , 19.12.2019. דנה ירקצי
נעמה יששכר בבית המשפט, היום/דנה ירקצי

מנגד, בתביעה ביקשו לדחות את הערעור ולהשאיר את פסק הדין על כנו. "העבירה נעשתה בשעה שהמטוס חצה את הגבול עם רוסיה", טענו בתביעה בשלב הסיכומים. "לא היו טעויות בפרוטוקול או בהליך חקירה. כל העדויות תקינות. כל הטענות של צוות ההגנה, כולל של נעמה, כי הם הומצאו, לא מבוססות".

עו"ד קלוגבנט אמר בתגובה כי "תפקידו של נציג התביעה הוא להגיב לכל טענותינו ולהוכיח את אשמתה. הוא לא עשה זאת, ואפילו לא ניסה. הוא לא הפריך כל טענה, אלא נכשל. לפי חזקת החפות, אם הטענות לא הופרכו, הערעור שלנו צריך להתקבל".

"אני מבקשת צדק", אמרה נעמה אחרי שלב הסיכומים. "אף אחד לא שאל אותי אם הסם שלי. לא הייתי לי כוונה להחזיק בו ולהיכנס לרוסיה. הייתי במשך תשעה חודשים מאחורי סורג ובריח, במדינה זרה ומבודדת, ללא זכויות אדם ושפת האם שלי. ההרשעה הזאת תהרוס את כל הטוב שבניתי בחיים שלי בגלל פשע שלא ביצעתי".

השופטים יצאו להתייעצות - וכעבור פחות מעשר דקות חזרו ומסרו את החלטתם כי הערעור נדחה. "אין לי מילים", אמרה נעמה מתא הזכוכית שבו העידה. יפה, אמה של נעמה, אמרה לה: "אני אוהבת אותך, נעמה, תהיי חזקה". לאחר מכן היא אמרה לעיתונאים: "נראה לך שיש פה צדק? זה רוסיה, זה לא מפתיע".

נעמה יששכר בדיון בבית משפט במוסקבה, רוסיה, 19 בדצמבר 2019. AP
פוגשת את אמה לראשונה מחוץ לכתלי הכלא. נעמה יששכר/AP

הסנגור אמר בתגובה להחלטת השופטים כי "עשינו כל מה שאנחנו יכולים ויותר מכך. השמענו את כל הטיעונים שלנו, שהם רבים, הסברנו בפרטי פרטים את טיעוני ההגנה כדי שיתקבלו תוצאות הוגנות וצודקות. אבל הרכב השופטים הזה לא הקשיב לנו, או לא היה יכול לעשות זאת. זה אומר שיש סיבות אחרות".

כשנשאל האם מדובר בסיבות פוליטיות, השיב: "אולי, אני לא רוצה להעלות ספקולציות, אני עורך דין ולא פוליטיקאי. ואני יודע בוודאות שעמיתיי ואני עשינו את כל העבודה ההכרחית כדי לבטל את פסק הדין הלא צודק הזה. אבל בית המשפט לא הסכים איתנו, ואולי לא היה יכול להסכים איתנו".

הסנגור הוסיף כי הוא "ללא ספק" ממליץ להגיש ערעור. לדבריו, "אנחנו בטוחים שזה הכרחי בתיק הנוכחי ואנחנו חייבים להמשיך במאבק שלנו לראייתנו. אבל כמובן, זה תלוי בנעמה ובאמה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח בטלפון עם יפה יששכר ואמר לה: "חרף האכזבה מהחלטת בית המשפט - אני לא מוותר. אמשיך לפעול בכל דרך כדי להשיב את נעמה הביתה". שר החוץ ישראל כץ הודיע גם הוא על כוונתו להמשיך במאמצים לשחרור יששכר, עד להשבתה הביתה. "למרות ההחלטה המאכזבת של בית המשפט ברוסיה, נמשיך לפעול בכל העוצמה לשחרורה של נעמה והחזרתה הביתה לחיק משפחתה", אמר. "משרד החוץ ימשיך ללוות ולסייע לנעמה ומשפחתה בכל הערוצים", הוסיף כץ.

יפה יששכר עם שגריר ארהב ברוסיה ועו”ד ואדים קלוגבנט. דנה ירקצי
יפה יששכר לצד הממונה הזמני על הנציגות במוסקבה יעקב לבנה ועו"ד קלוגבנט/דנה ירקצי

נתניהו אמר השבוע בכנס תומכים בחיפה, במסגרת הפריימריז לראשות הליכוד, כי "אתם קוראים לי קוסם, לגבי פוטין, אבל אני מבטיח דבר אחד, אני מביא את נעמה יששכר הביתה". אתמול, גורמים בסביבת ראש הממשלה מסרו כי בדבריו, הוא התכוון לומר ש"הוא מחויב להביא את נעמה יששכר הביתה". עוד מסרו הגורמים כי "זה ייקח עוד זמן. מתנהלים מגעים בנושא וראש הממשלה לא מרפה ומחויב לכך".

יעקב ליבנה, הממונה על השגרירות הישראלית ברוסיה, אמר כי "כמו כולנו, אני אישית מאוכזב מהתוצאה. יחד עם זאת, היחסים שלנו עם רוסיה הם יחסים איתנים וחשובים. אני מקווה ומייחל ליום שבו נעמה תחזור הביתה, אנחנו מקווים שזה יהיה מהר ככל האפשר".

ליבנה הוסיף כי "משרד החוץ, כפי שעשה עד היום, ימשיך לטפל וללוות את נעמה עד שהיא תחזור הביתה. אני מקווה שזה יקרה בהקדם האפשרי, צריך לראות את ההליך המשפטי ואת החלטת הרשויות הרוסיות".

"במנטרה שלנו נעמה יוצאת הביתה"

הדיון נפתח הבוקר בבית המשפט במוסקבה, בנוכחותה של הישראלית, ובפני הרכב של שלושה שופטים. אמה ואחותה, שהגיעו הבוקר לבית המשפט, פגשו בה היום לראשונה מחוץ לכותלי הכלא, מאז שנאסרה. היא השתתפה בדיון כשהיא נמצאת בתוך תא זכוכית. האם והאחות, יפה וליעד יששכר, קיוו כי השופטים יקבלו הכרעה בעניינה ויודיעו האם היא תישאר לרצות את העונש המאסר הארוך שנגזר עליה, או שהוא יומתק או אף יבוטל והיא תשוחרר.

בשבוע שעבר השתתפה הצעירה הישראלית בדיון בערעור באמצעות שיחת וידאו מבית הכלא. היא טענה כי אמצעי התקשורת מקשה עליה להעביר את טיעוניה וביקשה להיות נוכחת בדיון. בית המשפט קיבל את בקשתה והדיון ייפתח באופן רשמי, בנוכחותה של יששכר.

"ההתרגשות גדולה. יש פה המון אנשים, לא ציפיתי לכמות כזאת, אנחנו בתקווה שנוציא היום את נעמה לחנוכה", אמרה האם, יפה יששכר, לפני הדיון. "היא די חוששת, כל הדיונים עד עכשיו היינו אני והיא, עכשיו היא תהיה מול הרבה אנשים. היא גם נשפטת בתוך קופסת זכוכית כשהיא מרוחקת מכולנו. נעבור את זה, היא תגיד מה שהיא צריכה לומר ונוציא אותה. אני מקווה שיראו אותה, יבינו את החפות שלה. אני לא מכינה את עצמי לתרחיש שלילי. אין לי ספק שראש הממשלה פועל לשחרורה. אני סומכת על האדם שעוסק בזה".

אמה ואחותה של נעמה יששכר בדיון בבית משפט במוסקבה, רוסיה, 19 בדצמבר 2019. AFP, GettyImages
"אופטימיות בשבילה". יפה וליעד יששכר/GettyImages, AFP

"אני מרגישה אופטימית, אני חושבת על איך היא ישנה בלילה, איך הסוהרים הביאו אותה ברכב, היא בטח עכשיו באחד המרתפים יושבת ומחכה, אנחנו מדברים והיא יושבת לבד", הוסיפה יששכר. "הכל בידיו של פוטין, אני מתחננת לפניו שהבת שלי תגיע לארץ, היא שילמה מספיק".

"אנחנו מאוד אופטימיים. מאוד לחוצות ומתרגשות", סיפרה האחות, ליעד גולדברג. "נשענות על מה שנתניהו אמר, שיחזיר את נעמה הביתה. הכל תלוי בעניינים פוליטיים. אנחנו ממש לא יודעים מה יקרה. אנחנו לא חושבים על זה בכלל, במנטרה שלנו נעמה יוצאת הביתה. מותר לה לכעוס ולחשוש אנחנו מכסים אותה מפה, ואופטימיות בשבילה".

אתמול יפה יששכר אמרה כי היא מתרגשת לקראת הדיון. היא סיפרה על הביקור האחרון שלה בכלא יחד עם האחות ליעד. לדבריה, "ראינו אותה וחיזקנו אותה. היא חוששת מהרבה אנשים שיהיו בקהל ומהעיתונאים. היא צריכה לדבר, אני מקווה מאוד שסוף סוף יראו את המצב שלה וישחררו אותה". האם הוסיפה כי "היא לא מואשמת בכלום, היא יושבת סתם. אני מקווה שראש הממשלה עושה ופועל ויחזיר אותה הביתה בהקדם". יששכר אמרה כי עודדה את בתה ואמרה לה כי זאת העת להופיע עם בטחון ולהסביר את עצמה בצורה נכונה.

הפרשה החלה כשבחודש באפריל האחרון יששכר נתפסה עם 9.5 גרם חשיש בנמל התעופה במוסקבה, בעת שעשתה את דרכה מהודו לישראל. בעקבות זאת, בית משפט ברוסיה גזר עליה שבע שנות מאסר וחצי. הדיון בבית המשפט התקיים על רקע מתיחות בין רוסיה לישראל, כאשר אתמול עוכבו כ-40 נוסעים ישראלים לתשאול קפדני בנמל התעופה בעיר. בשגרירות רוסיה טענו כי הדבר אירע על רקע המדיניות ההגירה שמנהלת ישראל אל מול תיירים רוסים שמגיעים אליה.

(עדכון שעה: 01:42)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully