וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנתיים במוסד שיקומי: נשיא סודאן לשעבר הורשע בעבירות שחיתות

הרודן ששלט 30 שנה במדינה הורשע בביהמ"ש בעבירות שחיתות והחזקה בלתי חוקית של מטבע זר. בשל גילו המתקדם, עונש המאסר שלו הומר בהעברה למוסד שיקומי. אל-בשיר מבוקש גם על ידי בית הדין הפלילי הבינלאומי באשמת פשעי מלחמה

"עידן חדש": סודאן ביטלה את חוקי הצניעות האסלאמיים לנשים/רויטרס

בית משפט בסודאן הרשיע היום (שבת) את הנשיא לשעבר עומר אל-בשיר בעבירות שחיתות והחזקה בלתי חוקית של מטבע זר, וגזר עליו לשהות שנתיים במתקן שיקומי. הוא הואשם בהחזקה לא חוקית של כסף זר ובקבלת מתנות בצורה לא רשמית - אישומים שעונש המאסר המקסימלי עליהם הוא עשר שנות מאסר.

אל-בשיר הגיע למשפטו כשהוא לבוש בגלימות לבנות מסורתיות וטורבאן. הוא התבונן בשקט מתוך כלוב המתכת של הנאשמים, בעוד השופט קרא את הכרעת הדין. נגד אל-בשיר עומדות כמה פרשות נוספות שעומדות בפני הכרעת בית המשפט. במאי הואשם אל-בשיר בהסתה ומעורבות בהרג מפגינים, והשבוע זומן לחקירה בנוגע לתפקידו בהפיכה הצבאית ב-1989 שהעלתה אותו לשלטון.

השופט הראשי אמר כי הרודן לשעבר בן ה-75, שהודח באפריל לאחר חודשים של הפגנות ברחוב נגד שלטונו, נשלח למתקן המשקם ולא לכלא בגלל גילו. הוא גם הורה על החרמת מיליוני יורו ופאונד סודאני שנמצאו במעונו של באשיר בעת ההפיכה נגד שלטונו.

בפתיחת משפטו, לפני כארבעה חודשים, הודה אל-בשיר כי הוא קיבל 90 מיליון דולר במזומן מיורש העצר של ערב הסעודית מוחמד בן סלמאן. החוקר אמר בפתח המשפט כי הנשיא לשעבר סיפר לו שהסכום הגיע לידיו משליחיו של הנסיך הצעיר.

גזר דין לנשיא סודאן לשעבר אל-בשיר בגין שחיתות, 14 בדצמבר 2019. רויטרס
עונש קל בשל גילו המבוגר. נשיא סודאן לשעבר אל-בשיר בכלוב הנאשמים/רויטרס

איגוד המקצוענים הסודני, שהוביל את המחאה נגד שלטונו של אל-בשיר מוקדם יותר השנה, בירך על פסק הדין, ואמר כי בית המשפט נתן "גינוי פוליטי ומוסרי" לבשיר ומשטרו. בנוסף לכך, באיגוד ציינו כי מדובר רק באחד מכמה תיקים נגד הנשיא לשעבר ובני בריתו.

לקראת גזר הדין, נפרסו החל משעות הבוקר המוקדמות כוחות ורכבים צבאיים במרכז הבירה חרטום. הכוחות הונחו לחסום את הגישה לארמון הנשיאות ולמשרד הביטחון. גם בבית המשפט עצמו נרשמה נוכחות ביטחונית כבדה.

אלפי תומכים של התנועה האסלאמיסטית של הנשיא לשעבר התאספו במרכז העיר. "היום יצאנו להפגין כדי להגן על הדת האסלאמית ונגד החילוניות", אמר אחד המפגינים.

אחמד איברהים אל-טהיר, סנגורו הראשי של אל-בשיר, אמר כי הוא מתכוון להגיש ערעור. "השופט פסק את הפסיקה על פי מניעים פוליטיים", אמר טהיר לעיתונאים. "למרות זאת אנחנו עדיין מאמינים ברשות השופטת בסודאן", סייג עורך הדין.

עוד בוואלה!

לראשונה מאז ההפיכה: רודן סודאן המודח בהופעה פומבית ראשונה

לכתבה המלאה
נשיא סודאן לשעבר, עומר אל-בשיר במהלך דיון בעניינו באשמת שחיתות בבית המשפט בחרטום 19 באוגוסט 2019. רויטרס
נשיא סודאן לשעבר, עומר אל-בשיר במהלך דיון בעניינו/רויטרס

אל-בשיר מבוקש גם על ידי בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, שהוציא נגדו צווי מעצר בשנים 2009 ו-2010 באשמת פשעי מלחמה, פשעים נגד האנושות ורצח עם בחבל דארפור שבמערב סודאן.

צבא סודאן הדיח את אל-באשיר בחודש אפריל האחרון, לאחר חודשים של הפגנות נגד שלטונו בן 30 השנים. משפטו של אל-בשיר, שנפתח בקיץ האחרון, היווה מקרה בוחן עבור השלטון החדש במדינה, שעדין לא הצליח להתבסס באופן מלא לאחר ההפיכה הצבאית במדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully