וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סודאן ביטלה את חוקי הצניעות האסלאמיים לנשים

29.11.2019 / 13:02

השלטון הזמני העביר שני צעדים שענו על חלק מדרישות המפתח של תנועת המחאה - ביטול חוק שכפה מגבלות על דרך לבושן והתנהגותן של נשים, וכן פירוק מפלגת השלטון של הרודן לשעבר אל-בשיר. יישומם בפועל יכריע אם המדינה אכן בדרך לשינוי יסודי. "עידן חדש"

"עידן חדש": סודאן ביטלה את חוקי הצניעות האסלאמיים לנשים/רויטרס

הממשל הזמני בסודאן ביטל אתמול (חמישי) את החוק ששימש להגבלת חירויות הנשים תחת המשטר הקודם, וכן העביר חוק לפירוק מפלגת השלטון לשעבר של הרודן המודח עומר אל-בשיר.

אלו היו חלק מדרישות המפתח של תנועת המחאה שעזרה להפיל את המשטר הקודם באפריל. יישום הצעדים החדשים ישמש מבחן לעד כמה רשויות המעבר מוכנות או מסוגלות להפוך את מדיניות השלטון הקודם שנמשך כשלושה עשורים, מאז עלה אל-בשיר בהפיכה ב-1989. מאז חדרה תנועתו האסלאמיסטית עמוק למוסדות השלטון בסודאן.

שר המשפטים נסדר א-דין עבד אל-בדרי אמר כי החוק לפירוק מפלגת הקונגרס הלאומי מאפשר גם להחרים את נכסיה. הטלוויזיה הממלכתית תיארה זאת כצעד ל"פירוק" המשטר הקודם.

איגוד המקצוענים של סודאן, שהוביל את ההפגנות נגד אל-בשיר, בירך על הצעדים: "זהו צעד חשוב בדרך לבניית מדינה אזרחית דמוקרטית".

נערות סודניות מחופשות. מתבוננות בהפגנה מחוץ למתחם משרד הביטחון בחרטום, סודאן, 25 באפריל 2019. רויטרס
היו חלק מרכזי במחאה. נערות בהפגנה בחרטום, אפריל/רויטרס

המהלך התקבל בתום ישיבה מרתונית בת 14 שעות של המועצה הריבונית ושל הממשלה. גורמים המעורים בנושא אמרו כי נתגלעו מחלוקות סביב סעיף האוסר על בכירי המשטר הקודם להשתתף בפוליטיקה.

ראש הממשלה עבדאללה חמדוק אמר כי פירוק מפלגת השלטון לשעבר איננו נקמה, אלא נועד לשמור על "כבודו של העם הסודאני". שר המידע, פייסל מוחמד סאלח, אמר כי העיכוב באישור החוק הוא תוצאה מהמאמצים "לשפר" אותו. "על בסיס חוק זה, אנו רוצים ליצור עידן חדש". אמר.

בבירה חרטום, כמה נהגים צפרו לאות שמחה אחרי ההכרזה הלילית, בזמן שאחרים חגגו את המאורע ברשתות החברתיות עם סיסמאות מהמהפכה.

הממשלה הוקמה בספטמבר במסגרת הסכם חלוקת כוח בין מתנגדיו של בשיר למועצה הצבאית הזמנית ששלטה במדינה לאחר הדחתו באפריל. הרשויות הזמניות אמורות להחזיק בשלטון במשך שלוש שנים, עד קיום בחירות חופשיות.

עוד בוואלה!

רודן סודאן המודח בפתח משפטו: "קיבלתי 90 מיליון דולר מסעודיה"

לכתבה המלאה

תחת משטרו של בשיר, חוק הסדר הציבורי כפה קוד לבוש אסלאמי, והגביל את חירויותיהן של הנשים בכל היבטי החיים. בין היתר, נאסר עליהן ללבוש מכנסיים או לצאת מהבית ללא כיסוי ראש, או להתרועע עם גברים שאינם בעליהן או קרובי משפחה. מי שהפרה את החוק הסתכנה בעונש של הלקאות. המדוק קרא לחוקים האלו "אמצעי ניצול, השפלה, הפרה ותקיפת זכויות אזרחים".

לנשים היה תפקיד מרכזי במחאות נגד אל-בשיר, שנמצא בכלא מאז הפלתו באפריל ועומד למשפט בגין עבירות שחיתות ועבירות אחרות.

"ההחלטה לבטל את חוק הסדר הציבורי היא שיא מאבקיהן האמיצים של הנשים ב-30 השנים האחרונות", אמרה פעילת זכויות הנשים הדיה הסבאללה, שהוסיפה כי ביטול החוק מראה את כישלונה של האידיאולוגיה האסלאמסטית. "זה עבור השהידיות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully