וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות מחאת המפגינים: רה"מ לשעבר נבחר לנשיא אלג'יריה

14.12.2019 / 18:43

עבד אל-מג'יד תבון, ששימש בעבר כשר וכראש הממשלה, נבחר לנשיאות אלג'יריה אל מול מחאות המוניות נגדו. כמי ששירת תחת הנשיא לשעבר בוטפליקה, הוא אינו מתקבל על ידי חלקים גדולים מהעם ונתפס כנציג המשטר הישן והמושחת. עם ניצחונו, הוא הבטיח: "ניצור אלג'יריה חדשה"

צילום רוירטס, עריכה: עמית שמחה

(הפגנות באלג'יריה בעד קיום בחירות דמוקרטיות, מפוקחות והוגנות למוסד הנשיאות, ספטמבר 2019)

ראש ממשלת אלג'יריה לשעבר, עבד אל-מג'יד תבון, נבחר אתמול (שישי) לנשיאות. לאחר ניצחונו, הוא הבטיח להתקרב למפגינים הפרו-דמוקרטים, שיצאו בהמוניהם לרחובות במחאה על בחירתו לראשות המדינה העשירה הנפט והרוויה בשחיתות שלטונית.

תבון בן ה-74, ראש ממשלת אלג'יריה לשעבר, קיבל 58.15% מהקולות, לפי התוצאות שפורסמו אתמול על ידי ראש מועצת הבחירות הלאומי, מוחמד שארפי. השר לשעבר עבד אל-קאדר בנגרינה יצא שני בבחירות ביום חמישי עם 17% מהקולות, וראש הממשלה לשעבר עלי בנפיליס עם 10% מהקולות. שיעור ההשתתפות בבחירות היה נמוך במיוחד ועמד על 41% בלבד, דבר ששיקף את תסכול המצביעים מכך שרצו לראות מועמדים חדשים בבחירות לנשיאות המדינה.

הנשיא הנבחר של אלג'יריה עבד אל-מג'יד תבון. רויטרס
ימגר את השחיתות במדינה? הנשיא הנבחר תבון/רויטרס

בצעד סימבולי, מילותיו הראשונות של תבון כנשיא כוונו אל חברי התנועה הפרו-דמוקרטית שהחרימו את הבחירות. במסיבת עיתונאים, הוא אמר כי הוא מוכן להיפגש עם מנהיגי המוחים כדי "להקשיב להם ולהתייחס לדאגותיהם". הוא אמר שהוא יתייחס לאפשרות לבחון את החוקה מחדש כדבר בעל חשיבות עליונה, כדי ליצור "אלג'יריה חדשה", שמתאימה לשאיפותיה של התנועה הפרו-דמוקרטית, והוסיף כי צעד זה יוחלט סופית במשאל עם.

תבון נשבע להילחם ב"שחיתות שזיהמה את המדינה" ולנקות את הפוליטיקה, תוך שהוא מדגיש שברצונו לסיים את הקשרים עם המושחתים ו"הכסף מלוכלך" במדינה. כמו כן, הוא הבטיח לכלול גברים ונשים צעירים בממשלתו. הוא שיבח את הצבא האלג'יראי ואת מפקדה, הגנרל גאיד סלאח, על התנהלות נכונה ומאופקת מול מחאות התנועה הפרו-דמוקרטית בתשעה החודשים האחרונים - שנגמרו ללא שפיכות דמים.

המפגינים טוענים להונאה בבחירות

הנשיא הנבחר, שסבל מעלבונות ומחאות נגדו במהלך מסע הבחירות שלו, כבר מתמודד עם מכשולים. האחראי על המימון למסע הקמפיין שלו, עומאר עלילאת, נכלא באשמת שחיתות, ובנו של תבון עמד לחקירה בתיק הקשור לסמים, לפי תחנת הטלויזיה הלאומית של אלג'יריה.

מועצת הבחירות הוקמה לאחרונה מתוך רצון לשקיפות, שכן מנהיגי המדינה נחשבו כנבחרים בבחירות פיקטיביות, וככאלו שנבחרו בעצם על ידי האליטה. לכן, בחירתו של תבון אכזבה את בוחרים רבים שמאמינים שהקולות הוטו לטובתו ולטובת "המשטר הישן". עשרות אלפי אנשים יצאו לרחובות אתמול כדי לדרוש "אלג'יריה חופשית ודמוקרטית" וכדי להביע את מחאתם על תוצאות הבחירות. הם צעקו "לא לבחירות הבזויות" ויצאו כנגד ההונאה שהייתה בבחירות לטענתם.

מחאות באלג'יריה נגד תוצאות הבחירות לנשיאות. רויטרס
מאמינים כי תוצאות הבחירות הוטו. מפגינים באלג'יריה, אמש/רויטרס

המחאות הלא אלימות התרחשו בכמה ערים במדינה, ביניהן הבירה אלג'יר, וחלקן פוזרו במהירות על ידי המשטרה. התקשורת במדינה דיווחה על עצורים רבים. אלג'יריה היא אחת המדינות בעלת האוכלוסייה הצעירה בעולם, כששני שליש מתושביה מתחת לגיל 30. רבע מאותם הצעירים מובטלים, דבר שמוביל להתמרמרות נגד הממשל.

הנשיא החדש, שנחשב מקורב לגנרל סלאח הזוכה לביקורת רבה על ידי אנשי התנועה הפרו-דמוקרטית, היה ראש הממשלה של אלג'יריה לתקופה קצרה ב-2017 תחת הנשיא עבד אל-עזיז בוטפליקה ששלט במשך שני עשורים במדינה. כמו כן, תבון היה שר בממשלותיו של בוטפליקה, וכיהן כשר התקשורת וכשר העיור. הוא פוטר ב-2017 מתפקידו כראש ממשלה על ידי סעיד בוטפליקה, אחיו הצעיר של הנשיא, שהואשם בספטמבר בשחיתות ומרצה כעת 15 שנות מאסר בכלא. ככל הנראה, תבון הוביל החלטות מדיניות כשר שפגעו באנשי עסקים שהיו קשורים לנשיא. אלו נמצאים עכשיו בכלא ומואשמים בשוחד.

המחאות נגד תוצאות הבחירות לנשיאות באלג'יריה. רויטרס
המונים יצאו אתמול לרחובות במחאה על תוצאות הבחירות/רויטרס

במהלך מסע הקמפיין שלו, תבון ניסה לשדר תדמית של אדם הרודף אחר אוליגרכים, בעיקר אלו ממעגל קרוביו של סעיד בוטפליקה, אולם היה לו קשה לגרום למצביעים לשכוח את קשריו עם הנשיא בוטפליקה ואנשיו.

נשיא צרפת עמנואל מקרון נמנע מלברך את הנשיא הנבחר, ובחר לומר במקום שהוא "מקווה שהשאיפות שהעם האלג'יראי הביע יקבלו תשובה בדיאלוג שחייב להיפתח בין השלטון לבין העם". מקרון הוסיף כי "זוהי האחריות של האלג'יראים למצוא את הדרכים והאמצעים לעשות זאת, במהלך דיאלוג דמוקרטי ואמיתי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully