וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוזרים לקלפיות: חוק פיזור הכנסת עבר בקריאה שלישית; הבחירות ייערכו ב-2 במרץ

הצעות החוק לפיזור הכנסת ה-22 והקדמת הבחירות אושרו במליאה ברוב של 94 תומכים ללא מתנגדים או נמנעים. דרעי, ליברמן, בנט ואחרים נעדרו מההצבעות. נתניהו הגיע לכנסת, לאחר שבכחול לבן איימו כי ייעדרו גם הם

צילום: רוני כנפו, עריכה: אסף דרורי

הכנסת ה-22 התפזרה הלילה (חמישי) לאחר שאף כחבר כנסת לא הצליח להשיג 61 חתימות כדי להקים ממשלה. הוועדה המיוחדת בכנסת אישרה את שתי הצעות החוק לפיזורה, ולאחר מכן הן אושרו בקריאה שנייה ושלישית במליאה ברוב של 94 ח"כים וללא מתנגדים או נמנעים. היועמ"ש של הוועדה המסדרת הבהיר כי אף שהצעת החוק אושרה לאחר חצות, הרי שהבחירות יוקדמו ולא יתקיימו בחג פורים שזהו התאריך המקורי, ובלבד שנשיא המדינה ראובן ריבלין לא הודיע ליו"ר הכנסת שלא עלה בידי אף אחד מהח"כים להרכיב ממשלה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע למשכן הכנסת לקראת ההצבעה במליאה. הדבר בא לאחר שבכחול לבן איימו בהיעדרות מההצבעה שתוביל לקיום הבחירות ב-10 במרץ בחג הפורים. האיום - בשל החשש בכחול לבן שבליכוד לא יופיעו להצבעה מתוך כוונה שלא להיתפס כמי שהוביל לבחירות. בין אלו שכן נעדרו מההצבעות ניתן למנות את אריה דרעי, אביגדור ליברמן, יואב גלנט, משה כחלון, נפתלי בנט ןגלעד ארדן, לצד חברי כנסת נוספים.

הליך החקיקה לקראת פיזור הכנסת החל הבוקר עם התכנסות הוועדה המסדרת בראשותו של ח"כ אבי ניסנקורן (כחול לבן). הוועדה, שלה סמכויות הנוגעות לסדרי הדיונים בכנסת, אישרה תחילה פטור מחובת הנחה לשתי הצעות חוק. הראשונה, הצעה לפיזור הכנסת שכוללת את תאריך הבחירות הקרובות: 2 במרץ 2020, ו' אדר תש"ף. השנייה, הצעה ובה שינויים בנוגע ללוח הזמנים לרישום המפלגות החדשות, עבודת ועדת הבחירות המרכזית ומימון מפלגות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בדיון במליאת הכנסת על פיזור הכנסת, 12 בדצמבר 2019. יקי אדמקר
מליאת הכנסת, הלילה/יקי אדמקר

03:30 - לאחר ההצבעה על ההסתייגויות, הישיבה ננעלה

יו"ר הכנסת נעל את ישיבת מליאת הכנסת לאחר סיום ההצבעה על ההסתייגויות להצעות החוק.

03:19 - הצעת החוק לפיזור הכנסת אושרה במליאה

הצעת החוק לפיזור הכנסת אושרה הלילה (חמישי) בקריאה שניה ושלישית ברוב של 94 תומכים ללא מתנגדים או נמנעים. הבחירות יתקיימו בתאריך ה-2 במרץ. נעדרו מההצבעות: דרעי, ליברמן, גלנט, כחלון, בנט, ארדן וחברי כנסת נוספים.

ההצבעה על החוק לפיזור הכנסת ה-22, 12 בדצמבר 2019. צילום מסך
94 תומכים ללא מתנגדים או נמנעים/צילום מסך
ההצבעה על החוק לפיזור הכנסת ה-22, 12 בדצמבר 2019. צילום מסך
ההצבעה הסופית, הלילה/צילום מסך

03:10 - החל הדיון במליאת הכנסת בהצעות החוק לפיזור הכנסת

לאחר שהוועדה המסדרת אישרה את הצעות החוק לפיזור הכנסת לקריאה שנייה ושלישית, החל הלילה הדיון במליאת הכנסת בהצעות. לאחר הדיון יועלו ההצעות להצבעה סופית בכנסת. עם סיום ההצבעה, ייקבע מועד הבחירות לכנסת ה-23 ל-2 במרץ. ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע לדיון.

02:05 - הצעות החוק אושרו לקריאה שנייה ושלישית

הועדה המיוחדת אישרה את הצעות החוק לפיזור הכנסת לקריאה שניה ושלישית. המליאה תפתח בדיונים לאישור סופי של פיזור הכנסת בעוד כשעה או מעט יותר.

ההצבעות התעכבו במשך למעלה משעתיים לאחר שהח"כים מהרשימה המשותפת דרשו להקפיא או לבטל את חוק קמיניץ שהחמיר את הענישה על עבירות בנייה כתנאי לכך שלא ייעכבו את ההצבעה על הפיזור למשך שעות ארוכות. לבסוף, הוחלט כי ועדת הכספים או ועדה חדשה תוכל לדון בהקפאת החוק במהלך פגרת הכנסת אך לא ניתנה התחייבות מפורשת למהלך. בנוסף, העיכוב נבע גם מדרישת ח"כ עודד פורר מישראל ביתנו, שדרש להחריג את העובדים הזרים מתשלום של 200% על עבודתם ביום הבחירות. דרישתו זו התקבלה רק על עובדים סיעודיים בעלי אזרחות זרה.

00:00 - הכנסת מתפזרת, הח"כים יצביעו על הקדמת הבחירות

הכנסת ה-22 מתפזרת, זאת לאחר שלא עלה בידו של אף חבר כנסת להשיג 61 חתימות ולהקים ממשלה. הח"כים צפויים להצביע על הצעות החוק לפיזור הכנסת בקריאה שנייה ושלישית במליאה, זאת לאחר שאושרו בוועדה המיוחדת. ראש הממשלה הגיע למשכן הכנסת על מנת לקחת חלק בהצבעה במליאה, זאת לאחר שבכחול לבן איימו כי יעדרו מההצבעה אם אכן תהיה היעדרות מצד הליכוד ובכיריו.

הצעת החוק לפיזור הכנסת ה-22 עברה בקריאה ראשונה לאחר דיון במליאה. 11 בדצמבר 2019. ראובן קסטרו, אתר רשמי
ההצבעה בקריאה ראשונה. הערב/אתר רשמי, ראובן קסטרו

23:25 - ח"כ זוהר: נתניהו יגיע להצבעה במליאה

ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) טען כי ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע כי יגיע להצבעה במליאה על הצעות החוק לפיזור הכנסת בקריאה שנייה ושלישית. ההודעה באה לאחר שבכחול לבן איימו בהיעדרות מההצבעה שתוביל לקיום הבחירות ב-10 במרץ בחג הפורים. האיום הובא בשל החשש בכחול לבן שבליכוד לא יופיעו להצבעה מתוך כוונה שלא להיתפס כמי שהוביל לבחירות.

הצעת החוק לפיזור הכנסת ה-22 עברה בקריאה ראשונה לאחר דיון במליאה. 11 בדצמבר 2019. ראובן קסטרו, אתר רשמי
אקוניס וסער. הכנסת, הערב/אתר רשמי, ראובן קסטרו

22:22 - המליאה אישרה את פיזור הכנסת בקריאה ראשונה

חברי הכנסת אישרו בקריאה ראשונה את הצעת החוק לפיזורה. בהמשך צפויה הוועדה המיוחדת לאשר את הצעת החוק לקראת הבאתה למליאה לקריאה שנייה ושלישית. בהצבעה הייתה נוכחות גבוהה של הליכוד, למעט נתניהו וכמה ח"כים נוספים, זאת על רקע איומי כחול לבן.

מליאת הכנסת 11 בדצמבר 2019. ראובן קסטרו
חברי הכנסת פורר וסובה/ראובן קסטרו

22:11 - המסר של כחול לבן לליכוד

בכחול לבן העבירו מסר לליכוד לפיו אם הח"כים שלהם לא יתייצבו בהרכב מלא להצבעה הם ייעדרו מההצבעה באופן דומה, החוק לפיזור הכנסת לא יעבור והבחירות יהיו ב-10 במרץ שבו מציינים את חג הפורים. האיום בא בעקבות חשש בכחול לבן שחברי הליכוד ייעדרו מההצבעה על מנת שלא להיתפס כמי שהובילו לבחירות.

21:36 - ח"כ עודה: "ביי ביי ביבי. היינו פה לפניו ונשאר פה אחריו"

יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה נשא דברים במליאה בדיון על הצעת החוק לפיזור הכנסת ואמר כי "היה לנו תפקיד של 50% בלמנוע מנתניהו להרכיב את הממשלה ולקבל חסינות. עשינו חצי דרך ועכשיו יש לנו עוד בחירות. אנחנו מבטיחים לציבור שלנו להישאר מאוחדים". הוא הוסיף כי "ברשימה המשותפת אין על מה לדון. כבר מחר בבוקר אנחנו יוצאים החוצה לפגוש אנשים כי אנחנו רוצים להגיע ל-15 מנדטים וכך נסתום את הגולל על האפשרות שנתניהו יקבל חסינות וירכיב את הממשלה. ביי ביי ביבי. אנחנו היינו פה לפניו ונשאר פה אחריו". בנוסף לכך, פנה עודה לגנץ במליאה ואמר "ההמלצה שלנו הייתה טכנית, אבל כעת בידכם כחול לבן להפוך את ההמלצה הזו ליותר מהותית".

21:30 - ח"כ אבידר: "נתניהו גנב את דעתו של הציבור במשך חודשים"

ח"כ אלי אבידר מישראל ביתנו נאם לפני זמן קצר במליאה ותקף את ראש הממשלה בנימין נתניהו ואת חברי הכנסת של הליכוד. לדבריו, נתניהו "גנב את דעתו של הציבור במשך חודשים, אמר שלא היה כלום כי אין כלום, הלך לאולפני טלוויזיה והצהיר שלא יבקש חסינות". הוא הוסיף: "מנדלבליט בריון? מנדלבליט תפר לו תיק? תתביישו לכם. לחבריי בליכוד שצועקים בכל אולפן 'את הכל נתתם לליברמן', אז נגיד ביושרה 'נכון, נתתם הכל' אבל ביקשתם את מה שלא יכולנו לתת לכם וזו חסינות".

20:00 - נתניהו: כחול לבן כפו עלינו בחירות

ראש הממשלה בנימין נתניהו האשים את כחול לבן ובכישלון המגעים להקמת ממשלה, ובזמן הדיון במליאה בהצעת החוק לפיזור הכנסת פרסם סרטון בו טען כי עשו הכול כדי להימנע מאחדות. "בשעות האחרונות כחול לבן עושים מבול של ספינים", אמר נתניהו. "הם רוצים להסתיר את העובדה שהם עשו הכל כדי להימנע מהקמת ממשלת אחדות לאומית רחבה שהייתה מספחת את בקעת הירדן, מחילה את הריבונות הישראלית על היישובים ביו"ש. הם ניסו לעשות הכל כדי להקים ממשלת מיעוט עם תומכי הטרור איימן עודה ואחמד טיבי וגם בזה הם נכשלו. הם כפו עלינו בחירות חדשות. זה מיותר וכדי למנוע שזה יחזור על עצמו עוד פעם יש רק דבר אחד לעשות וזה לנצח בגדול בבחירות".

בתגובה לדברים, כחול לבן השיבו בציוץ נגדי: "תשמור קצת שקרים לקמפיין".

יו"ר כחול לבן, בני גנץ עם חבריתי מפלגתו במליאת הכנסת 11 בדצמבר 2019. ראובן קסטרו
גנץ בכניסתו למליאה, הערב/ראובן קסטרו
יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין במהלך מליאת הכנסת 11 בדצמבר 2019. ראובן קסטרו
יו"ר הכנסת אדלשטיין/ראובן קסטרו

19:50 - ח"כ מקלב: פיזור הכנסת מתוך ניסיון להפיל ראש ממשלה

ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) אמר בדיון במליאה על פיזור הכנסת כי הדבר בא מתוך רצון להפיל את ראש הממשלה נתניהו. "איך אפשר לקבל את זה שפסילת ציבורים שלמים הוא שיח לגיטמי?", תהה. "כל מה שעומד מאחורי פיזור הכנסת ה-20, ה-21 וכעת ה-22 הוא הרצון להפיל את ראש הממשלה. יש כאלה שאולי רצו לשפר עמדות מבחינה פוליטית ואלקטורלית. אנחנו לא יודעים מה יביאו בחירות נוספות, אבל אם נשנה את השיח, אם הציבור ידרוש וירצה לשמוע מסרים חברתיים, מסרים כלכלים או מדיניים, שהציבור יתבע לדעת למי יש את הנסיון והיכולות להוביל את מדינת ישראל זה יכול להביא לפתרון - אחרת נחזור לאותה הנקודה:. 

19:28 - לפיד: הבחירות הקרובות יהיו פסטיבל של שנאה

מספר 2 בכחול לבן, ח"כ יאיר לפיד, אמר בדיון בהצעת החוק לפיזור הכנסת בקריאה ראשונה כי הבחירות הקרובות "הולכות להיות פסטיבל של שנאה ואלימות". בנאומו קרא להרחיק את הילדים מהטלוויזיה כדי "שלא יראו מה אומרים נבחרי העם. החגיגה הדמוקרטית הגדולה הופכת להיות רגע הבושה של הבית. לבחירות האלה יש שלוש סיבות: שוחד, מרמה והפרת אמונים". ח"כ יעקב טסלר מיהדות התורה השיב לו: "אל תייצר שנאה ולא תצטרך להרחיק את הילדים מהטלוויזיה".

ח"כ משה גפני ומירב מיכאלי במליאת הכנסת 11 בדצמבר 2019. ראובן קסטרו
חברי הכנסת משה גפני ומרב מיכאלי/ראובן קסטרו
יאיר לפיד ואורי מקלב במהלך מליאת הכנסת 11 בדצמבר 2019. ראובן קסטרו
חבר הכנסת לפיד ומקלב/ראובן קסטרו

19:15 - החל הדיון במליאה לאישור הצעת החוק לפיזור הכנסת בקריאה ראשונה

מליאת הכנסת החלה את הדיונים בהצעות החוק לפיזור הכנסת ה-22 בקריאה ראשונה, זאת לאחר שהצעת החוק אושרה בוועדה המיוחדת. יותר מ-60 חברי כנסת נרשמו לדבר במליאה, ולכל אחד מהם מוקנת זכות דיבור של שלוש דקות. עם זאת, ההערכה היא כי לא כל הח"כים ידברו וההצבעה תתקיים מוקדם מהצפוי

אבי ניסנקורן במהלך נאומו במליאת הכנסת 11 בדצמבר 2019. ראובן קסטרו
ח"כ ניסנקורן מציג את הצעת החוק בדיון בהצעה בקריאה הראשונה/ראובן קסטרו

16:40 - הועדה המיוחדת בכנסת אישרה את ההצעות לפיזור לקריאה ראשונה

הועדה המיוחדת בכנסת אישרה את הצעות החוק לפיזור הכנסת לקריאה ראשונה, המליאה תתכנס להצבעה בעוד שעתיים. לפני כן אישרה מליאת הכנסת בקריאה טרומית את שתי הצעות החוק.

15:40 - בכירים בליכוד לנתניהו: ותר על החסינות כדי לחשוף את התנגדות כחול לבן לאחדות

בכירים בליכוד הציעו לראש הממשלה בנימין נתניהו בשעות האחרונות לוותר על החסינות כדרישת כחול לבן, במטרה לחשוף שכחול לבן למעשה מתנגדת להקמת ממשלת אחדות. יו"ר כחול לבן בני גנץ קרא אתמול לנתניהו להתחייב כי לא יבקש חסינות פרלמנטרית מהכנסת ועד כה נתניהו סירב. בשעות האחרונות הוא מקיים התייעצויות בנושא אך לדברי גורמים בליכוד הוא טרם החליט.

הרעיון הוא להיענות לדרישת כחול לבן להתחייב לוותר על החסינות כדי שגנץ ייאלץ להסכים לשאר התנאים ובעיקר להיותו של נתניהו ראשון ברוטציה, או יהיה מואשם בבחירות. ח"כ מיקי זוהר אמר כי "‏בכחול לבן יודעים היטב שויתור על בקשת החסינות משמעו סופו של עידן נתניהו. לכן, אני קורא שוב לראש הממשלה: הגש את בקשת החסינות וכך נקבל אותך רגוע ושקט לעבודתך למען אזרחי ישראל ונמנע מהתקשורת ומהשמאל את החגיגות על חשבוננו. אין לי ספק שאתה תוכיח את חפותך מיד בתום כהונתך".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הבלוק, כנסת, 18 בנובמבר 2019. ראובן קסטרו
בליכוד הציעו לוותר על החסינות. נתניהו/ראובן קסטרו

בליכוד ניסו להציג את הויתור על החסינות כספין של כחול לבן, אולם בכירים בליכוד הם שהציעו את הרעיון לנתניהו. המפלגה מסרה באופן רשמי כי "כחול לבן בבולמוס של ספינים, אחרי שהכשילו בכל דרך אפשרית ממשלת אחדות ונכשלו בהקמת ממשלת מיעוט עם אחמד טיבי ואיימן עודה". בליכוד הוסיפו כי "נותרו עוד כמה שעות. אם כחול לבן יסכימו להחיל את הריבונות על בקעת הירדן והיישובים ביהודה ושומרון, ניתן להקים ממשלה מייד ולמנוע בחירות".

14:25 - הוועדה המיוחדת דנה בהצעות החוק לקריאה ראשונה

הוועדה המיוחדת בכנסת דנה בהצעות החוק לפיזור הכנסת ה-22 לקריאה ראשונה.

13:28 - עודה: מבדילים בין הציבור הרוסי לגזען המושחת ליברמן

יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה תקף את יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן וצייץ כי "‏אנחנו מבדילים בין הציבור הרוסי לגזען המושחת שעומד בראש מפלגת קש שקוראים לה ישראל ביתנו". עודה כתב כי "התקציב היחיד שליברמן העביר בחייו היה לתוך חשבון הבנק של בתו".

ישיבת פיזור הכנסת , 11.12.2019. ראובן קסטרו
ישיבת הוועדה המיוחדת, היום/ראובן קסטרו

13:10 - ליברמן: "בליכוד ובכחול לבן העדיפו בחירות מוקדמות"

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן אמר בפתח ישיבת סיעתו כי "לא פסלנו אף אחד, אבל גם בליכוד וגם בכחול לבן העדיפו בחירות מוקדמות". ליברמן הוסיף כי "אי אפשר לקבל את העובדה שכל מה שניצב על סדר היום הוא הבעיה האישית של ראש הממשלה ואת הטירוף ששלושה רמטכ"לים בשיא הרצינות שקלו להקים ממשלה בתמיכת הרשימה המשותפת".

ליברמן שב והאשים את שתי המפלגות הגדולות. לדבריו, "בליכוד היה ברור וגם ברור היום שמה שמעניין זה לא ממשלה צרה או רחבה אלא 61 ח"כים בלי ישראל ביתנו על מנת לפתור בעיות אחרות שלא קשורות לענייני המדינה. גם כחול לבן התנהלו בצורה מחפירה, הם רימו את הבוחרים שלהם" .

12:45 - הכנסת אישרה הקמת ועדה מיוחדת לדיון בפיזור הכנסת

מליאת הכנסת אישרה ברוב של 18 תומכים וללא מתנגדים, את בקשת הוועדה המסדרת בדבר הקמת ועדה מיוחדת לדיון בהצעת חוק התפזרות הכנסת ה-22, והצעת חוק הבחירות לכנסת ה-23.

ישראל ביתנו בישיבת פיזור הכנסת. ראובן קסטרו
"לא פסלנו אף אחד". ליברמן בישיבת סיעת ישראל ביתנו, היום/ראובן קסטרו

12:28 - כמה תעלה לנו מערכת בחירות שלישיות?

עלות מערכת בחירות נוספת בהתאם למצב החוקי כיום צפויה לעמוד על סך 534 מיליון שקלים. הצעת החוק צפויה לייקר את העלות בכ-60 מיליון שקלים.

12:10 - גנץ: "המשחקים בחסינות נולדו בגלל שטיקים פוליטיים"

יו"ר כחול לבן בני גנץ אמר כי "המשחקים בחסינות נולדו בגלל שטיקים פוליטיים". בכנס "שומרים על החוק" בהשתתפות בכירים במערכת המשפט שארגנה ח"כ רויטל סויד (העבודה-גשר), טען גנץ כי אין מקום לחסינות במקרה של ראש הממשלה בנימין נתניהו. לדבריו, "המאבק על החסינות מתמשך כבר שלוש מערכות בחירות שנועדו להגיע לרוב שיבטיח את החסינות, יחד עם עוד כמה תופעות שליליות כמו פסקת התגברות לא מאוזנת".

בני גנץ כנס "שומרים על שלטון החוק" בהובלת ח"כ רויטל סויד, בכנסת 11.12.2019. ראובן קסטרו
"אין מקום לחסינות במקרה של נתניהו". גנץ בכנס "שומרים על החוק", היום/ראובן קסטרו

11:52 - עודה: "הבחירות יהיו שירת הברבור של הנאשם מבלפור"

יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה צייץ בחשבון הטוויטר שלו כי "הבחירות הקרובות יהיו שירת הברבור של הנאשם מבלפור. נסיים אותן עם הישג היסטורי של 15 מנדטים".

11:48 - הכנסת אישרה בקריאה טרומית את פיזורה

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת חוק התפזרות הכנסת ה-22, וקיום הבחירות ב-2 במרץ. ח"כ אבי ניסנקורן הציג את ההצעות: "הלב נחמץ היום לי ואני חושב שלכל חברי הכנסת. כל צד חושב שהשני אשם ואני מבקש שננהג בממלכתיות ושנדע ימים טובים יותר." השר יריב לוין השיב בשם הממשלה כי "כולנו היינו מעדיפים לא להגיע למצב הזה, והעיסוק שעוד נעסוק בו רבות בשאלה מי אשם ולמה, לא יועיל בנקודת הזמן הזו".

בהצעה לפיזור הכנסת תמכו 50 חברי כנסת ללא מתנגדים, בהצעת קיום הבחירות לכנסת ה-23 ב-2 במרץ תמכו 50 ח"כים ושבעה ח"כים מטעם ישראל ביתנו התנגדו. שתי ההצעות יועברו לוועדה המסדרת לקביעת הוועדה שתדון בה.

מליאת הכנסת. צילום מסך
הצעת חוק פיזור הכנסת אושרה בקריאה טרומית ללא מתנגדים. יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין/צילום מסך

11:30 - המליאה החלה בדיון על הצעות החוק בקריאה טרומית

מליאת הכנסת החלה להתכנס על מנת לדון ולהצביע על שתי הצעות החוק בקריאה טרומית.

(עדכון ראשון: 09:28 11/12)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully