וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתקפה על ראשת העיר חיפה עקב הדרת התלמידים הדרוזים: "טעות מוסרית"

11.12.2019 / 9:20

החלטתה של עינת קליש-רותם לא לאפשר לתלמידים שלא גרים בעיר ללמוד בה, ממנה נפגעו תלמידים דרוזים מכפרי הכרמל, גררה גינויים מרחבי הקשת הפוליטית. השר כץ תקף: "ראשת עיר גחמנית פוגעת במרקם החיים המשותפים". ח"כ מריח מחתה: "החלטה שתותיר אחריה כתם"

צילום: שלומי גבאי, עריכה: תום זואילי וניב מעוז

(בווידאו: תלמידים דרוזים מדברים על חוק הלאום)

תגובות קשות להחלטת שינוי המדיניות של ראשת העיר חיפה, עינת קליש-רותם, החלטה שתביא סוף למסורת ארוכת שנים בחיפה במסגרתה עשרות תלמידים דרוזים למדו בבתי הספר הממלכתיים בעיר. זה כמה שנים מיישמת מחלקת החינוך של העירייה מדיניות של "חיפה לחיפאים" ומונעת מלא-חיפאים לשלוח את ילדיהם לבתי הספר בעיר, אלא שמי שבאופן מפורש הוחרגו היו תלמידים מכפרי הדרוזים בכרמל, מדיניות בה נקט ראש העיר לשעבר יונה יהב. לוואלה! NEWS נודע שבשבוע הבא מתכוונים ההורים לתלמידים הדרוזים לצאת במחאה כנגד מהלכיהן של קליש ועיריית חיפה. פרטים עדיין לא נמסרו.

לאחרונה למדו ההורים לתלמידי ו' מדלית אל כרמל ועוספיה כי בהנחייתה של קליש-רותם, הם לא יוכלו לרשום את ילדיהם לשנת הלימודים הבאה בכיתות ז' בחטיבות הביניים בעיר. לאחר מכן, בעקבות הפרסום בוואלה! NEWS ובכלי תקשורת ארציים ומקומיים נוספים התקפלה ראשת העיר והסכימה לדחות את רוע הגזירה בשנה, דבר שאינו מקובל על ההורים. "שוכחים שכל הפעילות הזו מונעת בסופו של דבר בעיקר מכספי מדינת ישראל שמממנת את בניית בתי הספר ומשלמת את משכורות המורים, והייתי מצפה שגם משרד החינוך יביע עמדה", אמר עו"ד רשף חן שמייצג הורים לשבעה תלמידים מעוספיה ודלית אל כרמל.

תלמידים מעוספיא שלא מורשים ללמוד בחיפה. באדיבות המצולמים
יופרדו מחבריהם ומבית ספרם. חלק מן התלמידים הדרוזים מעוספיא ומדלית אל-כרמל/באדיבות המצולמים

"תגובת העירייה שקיבלנו לחלוטין לא מקובלת עלינו", מחה עו"ד חן. "מלבד העובדה שהיא שגויה לחלוטין מבחינה משפטית, הרי שבמהותה היא איננה פותרת את הבעיה. דחיית סילוק הילדים לעוד שנה איננה פתרון כמובן. וההודעה לפיה כוונת העיריה להפריד אותם מבני כיתתם, לא לאפשר להם ללמוד בחטיבת הביניים הייעודית של בית הספר היסודי בו הם לומדים כעת, אלא לשלוח אותם 'לבית ספר לפי שיקול דעת העירייה', מהווה המשך של גישת העירייה הסוברת כי היא רשאית להתעמר בילדים הדרוזים ולהפלות אותם לרעה ביחס לבני כיתתם היהודים".

עו"ד חן הזהיר כי "במידה ועמדת העירייה לא תשתנה תוך זמן קצר כבר הורו לי הורי הילדים להגיש עתירה מנהלית כנגד קליש-רותם והעירייה שלה לבית המשפט".

עוד בוואלה!

תלמידים מהיישובים הדרוזים לא יוכלו ללמוד עוד בחיפה: "סטירת לחי מצלצלת"

לכתבה המלאה

"החלטה חמורה ונגועה בגזענות"

התנהלותה של ראשת העיר בעניין הביאה גם תגובות קשות ונזעמות מרחבי הקשת הפוליטית, עד כדי כך ששר החוץ ישראל כץ מהליכוד, שיש לו כנגד קליש-רותם "חשבון פתוח", סבור שיש להביא להפסקת כהונתה. "החלטתה של ראש עירית חיפה עינת קליש-רותם שלא לאפשר לתלמידים דרוזים מיישובי הסביבה ללמוד בבתי הספר בחיפה, היא חמורה ומקוממת ונגועה בגזענות", כתב אמש בדף הפייסבוק שלו, תוך שנתן לה אולטימטום: "במידה ולא תחזור בה לאלתר, היא משמשת בעיני גם עילה להעברתה מתפקידה".

לדברי השר כץ, "לא ייתכן שראש עיר גחמנית תפגע בצורה בוטה שכזאת במרקם החיים המשותפים בין הרוב היהודי, לבין עדת המיעוטים הנאמנה ביותר למדינת ישראל. לא ייתכן שהעדה הדרוזית, שכרתה ברית דמים עם הציבור היהודי, מלפני קום המדינה ועד היום, ומובילה באחוזי הגיוס לצה"ל של מעל 80%, תופלה באופן כה בוטה ופוגעני". עוד הוסיף השר כי "כאשר זה קורה בבריטניה נגד יהודים - כולנו מזועזעים, כאשר זה קורה כאן - עלינו להגיב במלוא העוצמה".

והוא לא היחיד. גם בכחול לבן הביעו מחאה על ההחלטה שיוצרת שבר בקשר האמיץ בין העדה הדרוזית לעם היהודי. ח"כ רדיר מריח מדלית אל כרמל אמרה כי "זו החלטה שתותיר אחריה כתם, שלא ראוי שיהיה בהיסטוריית העיר חיפה שמהווה דוגמה לשותפות". מריח קראה לראשת העיר לחזור בה מהחלטתה ואמרה כי "מערכת החינוך צריכה לחנך לשוויון ובטח שלא להוות דוגמה לגזענות, הדרה ואפליה".

ד"ר עינת קליש, נלחמת בזיהום אוויר בחיפה 20 אפריל 2015. באדיבות המצולמים
שינתה את מדיניות העירייה וקיבלה תגובות קשות. קליש-רותם, ראשת העיר חיפה/באדיבות המצולמים

ח"כ נוסף שיצא נגד קליש-רותם, הוא ח"כ ניר ברקת מהליכוד, שכיהן כעשר שנים כראש העיר ירושלים. ברקת שיגר אתמול (שלישי) מכתב לקליש-רותם, ובו הזהיר כי "המהלך יוצר נזק בלתי הפיך גם לעיר חיפה ולתושביה, עיר שמהווה סמל לדו קיום, לחופש דת ותרבות ולשוויון". הוא הגדיר את החלטתה כ"טעות חינוכית, ערכית ומוסרית". לדבריו, "את המחיר ישלמו בעיקר התלמידים הדרוזים, שהם עיקר התלמידים המגיעים מיישובי הסביבה". ברקת הפציר בפני ראשת העיר: "יצירת אפליה פסולה זו תלווה את התלמידים הללו בהמשך חייהם ובכוחך להימנע ממנה לאלתר".

עוד כתב ח"כ ברקת כי מניסיונו כראש עיריית ירושלים "הצעד הנכון הוא לפתוח את אזורי הרישום לבתי הספר לחלוטין, גם ליתר התלמידים שמחוץ לעיר חיפה, לעודד תחרות ולאפשר לכל תלמיד - ללא הבדלי דת, מוצא, או מעמד - להתקבל באופן אוטומטי ללמוד בכל מוסד לימודים על בסיס מקום פנוי ולא על בסיס מקום מגורים או מעמד סוציו-אקונומי. צעד זה הוכיח את עצמו וצריך להיות מיושם ברחבי הארץ בכלל ובערים מעורבות בפרט". את המכתב סיים ח"כ ברקת בקריאה לראש העיר "לחזור בה מהצעד השגוי מיידית".

ניר ברקת בנאום בכורה בכנסת, 14 במאי 2019. דוברות הכנסת - יצחק הררי, אתר רשמי
ח"כ ניר ברקת קרא לקליש-רותם "לחזור בה מהצעד השגוי מיידית"/אתר רשמי, דוברות הכנסת - יצחק הררי

"שנים שאינני מגיב על נושאים הקשורים לראשות העיר חיפה. הפעם לא יכולתי להחריש", כתב בפייסבוק ראש העיר חיפה לשעבר, אלוף (מיל') עמרם מצנע, וקרא לקליש-רותם: "התנצלי וחזרי בך מהחלטה אומללה זו". לדבריו, "החלטת ראש העיר למנוע מתלמידים מכפרי הדרוזים בכרמל להתחנך במוסדות החינוך העירוניים ראויה לכל גינוי".

גם שגריר ישראל בפנמה, רדא מנצור, חש שהוא חייב להגיב. מנצור, בן עוספיה, פרסם בפוסט בדף הפייסבוק שלו: "סליחה שאנחנו מחפשים את החינוך הטוב ביותר לילדינו. אולי אנחנו צריכים להסתפק בלהיות פועלים פשוטים במפעלים של העיר שלך, שוטרים פשוטים במשטרת העיר וגננים פשוטים ברחובות העיר". הוא הוסיף בציניות, "בקשת סליחה" וכתב, "סליחה שקידמתי את העיר שלך כקונסול בסן פרנסיסקו, העיר התאומה שלכם, וסיפרתי להם שם כמה אתם עיר ליברלית ופתוחה. סליחה שקידמתי את העיר שלך בתקופת שהותי בבוסטון, השותפה שלך בתוכנית 'שותפות 2000' של הסוכנות היהודית, וסליחה שכשגריר אני עובד בימים אלה על קדום פרויקטים עם האוניברסיטה שלכם. אני חשבתי תמיד לתומי שחיפה היא גם העיר שלי". הפוסט הזה זכה ללייקים ותגובות רבות.

"לשנות את השיח מברית דמים לברית חיים"

ראש העיר קריית ביאליק, אלי דוקורסקי, שנמנע מעימות חזיתי עם ראשת העיר חיפה עמה הוא בקשרי עבודה שוטפים, הזמין את התלמידים הדרוזים להגיע וללמוד בשנת הלימודים הבאה במערכת החינוך בעיר. "הגיע הזמן לשנות את השיח עם הדרוזים מברית דמים לברית חיים. עלינו לזכור אותם לא רק כאשר אחד מהם נופל בקרב בהגנה על מדינתנו. מערכת החינוך המצוינת של קריית ביאליק מכילה ומחנכת לדו-קיום. אני מזמין את שבעת התלמידים הדרוזים להשתלב במערכת החינוך החזקה של קריית ביאליק, מערכת חינוך ערכית המלמדת לסובלנות ושוויון", אמר דוקורסקי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully