וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החל משפט הנאשמים באסון בנחל צפית: "רצחו לנו את הילדים"

11.12.2019 / 12:53

ראש המכינה יובל כאהן והמדריך אביב ברדיצ'ב, הואשמו בהמתה בקלות דעת בגין חלקם באסון באפריל 2018, במהלכו נהרגו עשרה מתלמידי המכינה והמועמדים ללמוד בה. בני משפחותיהם של בני הנוער הגיעו לאולם בית המשפט וקראו לעבר הנאשמים: "קחו אחריות על המחדל"

עריכה: אסף דרורי

בבית המשפט המחוזי בבאר שבע נפתח היום (רביעי) משפטם של יובל כאהן, ראש מכינת בני ציון, ואביב ברדיצ'ב, לשעבר מנהל התוכנית החינוכית ששימש כמדריך במסגרת המכינה, לאחר שהוגש נגדם כתב אישום בגין מעורבותם באסון בנחל צפית בחודש אפריל 2018. לאולם הדיונים הגיעו בני משפחותיהם של עשרת בני הנוער שנספו באסון. עם הגעתו של כהאן אל בית המשפט החלו ההורים לצעוק לו: "קח אחריות, מי אתה, מה עשית, מאיפה הגאווה שלך, איפה האחריות שלך?".

רותם בר שלום, אימא של אילן שנהרגה באסון, אמרה כי "היום לראשונה. הרוצחים משוחררים". בר שלום הוסיפה כי "אני עדיין סומכת על מערכת המשפט שהיא היחידה שנותרה לי לסמוך עליה. אף אחד לא לקח אחריות על המחדל הטבח שהיה שם. לא שר החינוך נפתלי בנט שעכשיו מבלבל את השכל כשר הביטחון. משרד הביטחון לא לקח אחריות".

אסון נחל צפית דיון בעניינים של ראש המכינה יובל כאהן ונגד המדריך אביב ברדיצ'ב, מחוזי ב"ש. יניב זוהר,
"אף אחד לא לקח אחריות על המחדל הטבח שהיה שם". משפחות הרוגי נחל צפית בבית המשפט, היום/יניב זוהר

לדברי בר שלום, "היינו צריכים להילחם בעצמנו כדי לסגור את המכינה. התחושה היא שרצחו את הילדים מהזחיחות שלהם. זו התפיסה במכינות. לא סתם אנחנו נמצאים ביום שבו הולכים לבחירות שלישיות. הכול נראה רקוב. אף אחד לא הצטרף למלחמה שלנו נגד המכינות. אני הולכת לפגוש את מי שרצח את הבת שלי. ואף אחד לא עוזר לנו. אנחנו לבד במאבק הזה. אף אחד לא יוצא נגדם".

האם סיפרה כי החלה עונת ההרשמה למכינות וביקשה להעביר מסר להורים: "אם אתם רוצים לשלוח את הילדים שלכם למות... מי שמחזק את הילדים שלו ללכת למקום הזה יורק לנו בפרצוף ולא מתקן את מה שצריך".

במהלך המשפט ביקש השופט אליהו ביתן לפנות למשפחות שהעירו קריאות ביניים באולמו ואמר כי הוא משתתף בצערם אבל "אנחנו בבית המשפט מנהלים משפט לא משפט שדה. לנאשמים יהיה את היום מהתחלה ועד הסוף. אם מישהו יפריע הוא לא יהיה פה. בלי איומים דיבורים והערות".
השופט אמר כי "הכאב הוא עצום. התחושה היא איומה. אבל משפט הוא משפט. אם אני שומע שעו"ד אמיר מרגיש מאוים זה לא צריך להיות ככה. אני מבטיח לכם שתראו שהדברים מתנהלים כפי שצריך להתנהל".

הוא הוסיף כי "יתברר עד כמה כל אחד אשם בלי הפרעות. לנאשמים, קשה וגם לכם קשה שבעתיים. אין ברירה. כולנו במסלול הזה. תעזרו לנו לקיים את המשפט כהלכתו מכל ההיבטים. כך זה יכבד טוב יותר את זכר הקורבנות של האירוע הנורא הזה. לצד זה שתבינו שלא אאפשר הפרעות. עם כל הכאב".

ראש המכינה, יובל כאהן במהלך דיון בעניין אסון נחל צפית, מחוזי ב"ש 11 בדצמבר 2019. אתר רשמי
"קח אחריות". כאהן בבית המשפט, היום/אתר רשמי

כתב האישום מייחס לכאהן ולברדיצ'ב עבירות של המתה בקלות דעת וגרימת חבלה חמורה, וזאת בשל אחריותם למותם של תלמידי המכינה ומהמועמדים ללמוד בה, ופציעתם של שניים מהם. על פי כתב האישום שהוגש על ידי פרקליטות מחוז דרום, השניים התעלמו מהאזהרות "למרות סכנת השיטפון הברורה והמיידית, שהיתה ידועה להם, ולמרות התרעות חוזרות ונשנות לפני הטיול ובמהלכו מגורמים בקיאים ומומחים בענייני סכנת הגשמים והשיטפונות באזור הטיול".

למרות האזהרות, בכתב האישום נטען כי השניים התעלמו מהן ולא ביטלו את הטיול שתוכנן באזור, כמו גם לא מנעו מהחניכים מלהיכנס לתוך ערוץ הנחל, ובמיוחד לתוך חלקו הצר. "במעשיהם ובמחדליהם האסורים, גרמו הנאשמים למותם של עשרה מחברי הקבוצה ולחבלה חמורה של שני המועמדים לגיוס, בקלות דעת, וזאת כשהם נוטלים סיכון בלתי סביר לגרימת התוצאות הקשות האמורות, מתוך תקווה להצליח למנוע אותן", נכתב.

המדריך, אביב ברדיצ'ב והמדריכה שנחקרו לאחר אסון השיטפון. --, מערכת וואלה! NEWS
בחרו להתעלם מהאזהרות. ברדיצ'ב/מערכת וואלה! NEWS, --

בכתב האישום צויין כי בין שלל ההתרעות, הובא לידיעת כאהן בימים שקדמו לאירוע, כי מחשש לשיטפונות "כל הטיולים של משרד החינוך באזורים של השיטפונות בוטלו", אולם הוא התעלם מאזהרה זו וכתב לגבי ההודעה כי "זה ממש לא מעניין". בנוסף, יודעו כי קיים מידע לגבי חוות דעתו המקצועית של סגן מפקד יחידת חילוץ ערבה, לפיה "כדאי לוותר הפעם. האירוע יהיה חריג ושונה ממה שאנו מכירים... אל תקחו צ'אנסים", אולם גם ממנה בחרו להתעלם.

אזהרה נוספת שלפי כתב האישום כאהן וברדיצ'ב בחרו להתעלם ממנה באה מצד אחת המדריכות במכינה, שהייתה אחראית על הכנת הטיול. על פי הפרקליטות, המדריכה הפצירה בשניים בימים שקדמו לאירוע שלא לקיים את הטיול משום שהיא "מפחדת" משיטפון, אולם גם אז התעלמו מאזהרותיה ומחששותיה. כאהן אף כתב בקבוצת ווטסאפ של צוות הטיול, כי "הדבר היחיד שיכול לקרות זה שלא ייצאו לטיול ולא יראו שיטפון".

אילן בר שלום, הרוגה באסון השיטפון בערבה. --, מערכת וואלה! NEWS
ההרוגים באסון בנחל צפית/מערכת וואלה! NEWS, --

עוד עולה מכתב האישום כי ראש המכינה כאהן, שנמסר לו ביום הטיול כי החניכים מטיילים בתוך תוואי הנחל, לא פעל כדי למנוע את המשכו של הטיול, למרות כלל ההתרעות והאזהרות מפני סכנת השיטפונות שתוארו בחלק מההתכתבויות בין בני הנוער כ"סכנת מוות".

זמן קצר לפני שבני הנוער נקלעו לשיטפון, ברדיצ'ב קיבל התרעה ממוקדת, כך לפי כתב האישום, על גשם שהחל לרדת באגן הניקוז בנחל צפית אל עבר ים המלח. במקום להפסיק את הטיול לאלתר, הוא הנחה את החניכים להמשיך בכניסה לתוך תוואי הנחל. גם ראש המכינה כאהן, שקיבל אף הוא מידע בזמן אמת על הגשם באגן הניקוז, אך הוא לא עשה דבר על מנת להפסיקו.

(עדכון ראשון: 10/12, 23:27)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully