וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"סייעו לעם המתבוסס בדמו": מכתב הרב למייסדי האו"ם עומד למכירה

10.12.2019 / 14:03

עם סיום מלחמת העולם השנייה שיגר הרב הראשי לירושלים פנייה לוועדה המייסדת של האומות המיוחדות, בה הטיח בראשי המדינות כי יש להם חובה מוסרית לבוא לעזרתם של יהודי אירופה. יותר מ-70 שנה אחרי, המכתב יימכר במכירה פומבית

אל תעמודו בצד לעם המתבוסס בדמו; מכתב של הרב הראשי לירושלים למייסדי האו"ם עומד למכירה. Winner's בית מכירות פומביות, אתר רשמי
ציוו את חובתם המוסרית לסייע "לזקן העמים הנאנח והנרדף"/אתר רשמי, Winner's בית מכירות פומביות

מכתב ובו פנייה לוועדת ייסוד האו"ם, ששלח הרב הראשי של ירושלים צבי פסח פראנק, יימכר השבוע בבית המכירות הפומביות הישראלי "Winner's". בפנייה הטיח הרב בראשי המדינות כי יש להם יד בהשמדתם של יהודי אירופה וכי יש להם חובה מוסרית לבוא לעזרתם.

"אל תעמודו בצד לעם המתבוסס בדמו, בבואו לחזור לחוף מבטחים, למולדתו העתיקה", פנה הרב הראשי אל ועידת ייסוד האו"ם בסן פרנסיסקו בשנת 1945. באותם ימים נציגי 50 אומות העולם התכנסו בעיר לוועדת האומות המאוחדת בנושא מוסד בינלאומי, שמטרתה הייתה הקמת ארגון האו"ם, ואשר במהלכה נכתבה ונוסחה מגילת האומות המאוחדות.

הרב פראנק, יליד 1873, מונה לתפקיד הרב הראשי של ירושלים בשנת 1935. מסופר כי ביתו שימש מסתור לנשק של ארגון ההגנה, איתו שמר פראנק על קשר טוב. מאוחר יותר, במלחמת העצמאות התיר לעבוד בשבת כדי לייצר כלים משוריינים לקרבות הגורליים בגוש עציון, ובהקמת מדינת ישראל ראה את תחילת הגאולה. עם זאת, הוא האמין כי ישראל צריכה להיות מדינת הלכה, התנגד לגיוס בני ישיבות והתנגד לחוק שירות חובה לבנות.

אל תעמודו בצד לעם המתבוסס בדמו; מכתב של הרב הראשי לירושלים למייסדי האו"ם עומד למכירה. Winner's בית מכירות פומביות, אתר רשמי
הרב הטיח בפני נציגי אומות העולם את אשמת מדינותיהם/אתר רשמי, Winner's בית מכירות פומביות

המכתב ששלח הרב פראנק נכתב בימים בהם התחולל בסן פרנסיסקו מאבק דיפלומטי אודות ההגנה על זכויות העם היהודי והבית הלאומי, זכויות שהיו בשליטת המנדט הבריטי על ארץ ישראל. את מכתבו ניסח הרב בלשון דיפלומטית מנומסת, אך יחד עם זאת הטיח בפני נציגי אומות העולם את אשמת מדינותיהם בהשמדת רובו של העם היהודי, ואת חובתם המוסרית לסייע "לזקן העמים הנאנח והנרדף".

"שמעו זאת כל העמים. ממרומי הר ציון וירושלים... העלמת עינן של בנות הברית על תעלולי הנאצים נגד העם היהודי מאז עלותם לשלטון בגרמניה ועד להשמדת מיליוני יהודים בפולניה מטילה עליכם אחריות כבדה מאוד מאוד... והעלמת עין זו הביאה עליכם את מבול האש של מפציצים ורוברטים במקום מבול המים שבורא העולם נשבע שלא להביא עוד", כתב הרב. "העיפו נציגים נכבדים, את מבטי עיניכם לאושוויץ, טרבלינקה ובלז'ץ והאזינו לקולות המומתים בכל מיני מיתות משונות שיד השטן יכלה להמציא...".

במכתבו העלה הרב פראנק שלוש דרישות: פתיחת שערי ארץ ישראל לרווחה לעלייה בלתי מוגבלת, חקיקת חוק בינלאומי נגד האנטישמיות וחופש דת וחופש פולחן, והחזרת ילדי ישראל שנמלטו למנזרים.

למגילת האומות המאוחדות, המסמך המכונן אשר מהווה את חוקת הארגון, שנחתמה ביוני 1945, הייתה חשיבות רבה, גם בגין כך שבמגילת העצמאות של מדינת ישראל נכתב: "מדינת ישראל... תהיה נאמנה לעקרונותיה של מגילת האומות המאוחדות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully