וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארגונים עתרו לבג"ץ: משרד הרווחה לא השתמש בתקציבים לשיקום נשים בזנות

8.12.2019 / 9:55

המטה למאבק בסחר בנשים ובזנות עתר נגד משרד הרווחה ומשרד האוצר והשרים העומדים בראשיהם -נתניהו וכחלון - לאחר שלטענתם לא נעשה כל שימוש ב-21 מיליון שקלים שהוקצו השנה בהחלטת ממשלה לנושא זה, העלולים לרדת לטמיון בסוף 2019. "לא דמיינו שמשרד הרווחה יגרור רגליים"

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: טל רזניק

המטה למאבק בסחר בנשים ובזנות הגיש הבוקר (ראשון) עתירה לבג"ץ נגד משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים ומשרד האוצר והשר המכהן, ראש הממשלה בנימין נתניהו, וכן נגד משרד האוצר ושר האוצר משה כחלון, בדרישה להעביר מיליוני שקלים שהוקצו על ידי הממשלה לשיקום נשים וגברים בזנות - לפני שיושבו לקופת המדינה מבלי שנעשה בהם כל שימוש.

מדובר בהחלטת ממשלה שהתקבלה בחודש ינואר, ובמסגרתה הוקצו לנושא זה 90 מיליון שקלים לאורך שלוש שנים, כלומר: 30 מיליון שקלים בשנה. 21 מיליון מתוכם הועברו למשרד הרווחה, עליו הוטל באמצעות תקציב זה להרחיב את מערך השיקום לנשים וגברים בזנות, בפרט בנוגע לאוכלוסיות שונות אשר כיום אינן מקבלות מענה ייעודי מהמדינה כגון נשים טרנסג'נדריות, אימהות וגברים בזנות, וכן לעריכת מחקר ביחס לחוק הטלת קנסות על צריכת זנות. התקציב הועבר למשרד הרווחה בחודש אפריל האחרון, אך המשרד לא עשה בו שימוש עד כה, ואם לא יעשה זאת עד לסוף השנה - הכסף ישוב לקופת המדינה מבלי שקידם את המטרות שלשמו הוא הוקצה. במטה מאשימים גם את משרד האוצר, על כך שלא פעל ווידא שהתקציב יגיע ליעדו.

המטה מבקש מבית המשפט להורות שהתקציב לא ישוב למשרד האוצר עד לבירור העתירה, או לחילופין, ששר האוצר יאשר את העברת הכספים הללו לאותה מטרה לשנת 2020. לטענת העותרים, לעובדת היותה של הממשלה הנוכחית ממשלת מעבר אין משמעות ביחס לסוגיה זו, משום שהכספים כבר הועברו למשרד הרווחה בהתאם להחלטת ממשלה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"הגיעה העת שהמדינה, לצד צמצום הניצול, תשקיע משאבים אמיתיים". הפגנה מול מועדון חשפנות בת"א, 2017/מערכת וואלה!, צילום מסך

"אישור החוק לאיסור צריכת זנות לצד תכנית ממשלתית שמכפילה את תקציבי השיקום מזנות, יכלו להיות בשורה אמיתית של המדינה ל-14,000 הנשים והגברים בזנות בישראל. לא דמיינו שמשרד הרווחה, שמכיר את המצוקות האדירות מהשטח, ירשה לעצמו לגרור רגליים ולא לממש תקציבים שיכלו להיות אוויר לנשימה לנשים רבות", האשימה עו"ד ניצן כהנא, מנהלת המטה למאבק בסחר בנשים ובזנות, "אנחנו עולות היום לבג"ץ כי הגיעה העת שמדינת ישראל, לצד צמצום הניצול לזנות, תשקיע משאבים אמיתיים בשיקום נשים מזנות, ולא ננוח עד שכך יהיה".

במטה הסבירו כי "מערך השיקום לנשים בזנות מתבסס במידה רבה על עמותות, תרומות ומתנדבות שגם הן מוגבלות בכמות הפניות בהן יוכלו לטפל", וטענו כי גם במסגרות הקיימות שמפעיל כיום משרד הרווחה נרשמו תורים הגורמים למשכי המתנה "משמעותיים" עד לקבלת שירות. זאת על רקע, נתוני הקואליציה למאבק בזנות, לפיהם נרשמה עלייה של כ-210% בפניות לשלל הארגונים והעמותות הפועלות בנושא בין אוגוסט 2017 לספטמבר 2018 - משך הזמן שחלף בין הגשת הצעת החוק הפרטית בנושא לקריאה טרומית ועד להגשת הצעת החוק הממשלתית לקריאה ראשונה, וצופים שם זינוק נוסף בפניות לאחר שהחוק ייכנס לתוקף. לפי נתוני משרד הרווחה, בישראל ישנם כ-3,000 קטינים במעגל הזנות, כאשר 62% מהנשים בזנות הן אימהות לילדים ו-76% מהן אמרו כי היו רוצות לצאת ממעגל הזנות לו הייתה להן האפשרות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully