וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברקע הקרב בין נתניהו וסער: מרכז הליכוד אישר את ביטול הפריימריז לרשימה לכנסת

8.12.2019 / 19:44

מרכז הליכוד הצביע על הקפאת הרשימה לכנסת - מהלך שנתניהו הוביל כדי להבטיח את נאמנות הח"כים שחוששים לאבד את מקומם. נתניהו: "אם ייכפו עלינו בחירות - ננצח בגדול". במהלך הכינוס התקשה ח"כ סער לנאום בעקבות קריאות מצד תומכיו ומתנגדיו

צילום: טל שלו, וואלה!NEWS ואופיר בר, עריכה: אסף דרורי

(בווידאו: הסערה במרכז הליכוד, הערב)

ארבעה ימים לפיזור הכנסת וברקע המאבק המחריף בין ראש הממשלה בנימין נתניהו וח"כ גדעון סער על הנהגת הליכוד, מרכז המפלגה אישר הערב (ראשון) את הצעת ההחלטה של נתניהו ויו"ר המרכז חיים כץ המבטלת את הפריימריז לרשימת הליכוד בבחירות הבאות ומקפיאה את זו שהתמודדה בבחירות בספטמבר. "איננו יודעים עדיין אם נלך לבחירות ואנחנו עושים מאמץ אחרון למנוע זאת", אמר נתניהו בפני חברי המרכז. "אבל אם הן ייכפו עלינו, אנחנו נלך וננצח בגדול".

בהצבעה שהתקיימה באקספו תל אביב לקחו חלק 800 חברי מרכז ורק שניים הביעו התנגדותם. בנוסף הוחלט גם על התחייבות לקידום החוק הנורבגי אחרי הבחירות הבאות - שבמסגרתו יוכלו עד ארבעה שרים להתפטר מתפקידם בכנסת ובכך לפנות מקום למועמדים נוספים ברשימה להיכנס לכנסת כח"כים. מטרת המהלך, אותו מוביל נתניהו, היא להבטיח את נאמנותם של חברי הכנסת בשורות האחוריות של הליכוד שחוששים לאבד את מקומם ברשימה במידה ויהיו בחירות, ולסכל אפשרות למרד פנימי בישורת האחרונה של תקופת ה-21 יום, שבה כל ח"כ יכול להרכיב ממשלה עם 61 חתימות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הצעת ההחלטה אושרה במרכז המפלגה. נתניהו, הערב/מערכת וואלה!, צילום מסך

ח"כ סער הגיע לכינוס מרכז הליכוד מלווה בחברי הכנסת יואב קיש ומיכל שיר והתקבל על ידי תומכיו בקריאות אהדה. למרות זאת, סער התקשה לנאום בשל קריאות גנאי מצד תומכי נתניהו, וקריאות תמיכה מצד אנשיו. "לעשות דה לגיטימציה ולהכפיש מי שמבקש להתמודד - מנוגד לאופי ולמסורת הדמוקרטית של הליכוד", אמר סער. "התמודדות דמוקרטית מחזקת את התנועה ולא מחלישה אותה. קיום ההתמודדות היא לא רק עמידה על זכותו של חבר תנועה להתמודד, היא חובה שחקוקה בחוקת הליכוד".

"לפני 20 שנה נפלה ממשלתו הראשונה של בנימין נתניהו", אמר סער בנאומו. "הליכוד נערך לבחירות לכנסת ה-15. צה"ל היה אז עדיין בלבנון. שר הביטחון דאז משה ארנס שזמן קצר קודם לכן מונה על ידי נתניהו לתפקיד התמודד בפריימריז מול ראש הממשלה נתניהו. נתניהו ניצח בפריימריז, כולנו הלכנו מאוחדים לבחירות לאחר מכן. משה ארנס התמודד מול ראש הממשלה נתניהו אבל הוא לא היה חתרן. הוא לא עשה פוטש אלא קיים את המסורת הדמוקרטית של מפלגתו במלוא תפארתה".

"גם מול מי שמכהן למעלה מ-20 שנה כיו"ר התנועה, גם מול מי שמכהן 14 שנים כראש ממשלת ישראל - זמן שיא בתולדות המדינה - מותר להתמודד", הצהיר סער. "נחושה דעתי להתמודד על ראשות התנועה מתוך הבנה שנדרש שינוי, נחוץ מפנה על מנת לחלץ את המדינה מהמשבר הפוליטי המתמשך, להקים ממשלה בראשות הליכוד ולאחד את העם".

המרכז לא הצביע על קיום פריימריז לראשות המפלגה, כי נתניהו מעונין לדחות את העיסוק בכך עד לפיזור הסופי של הכנסת כשיתברר באופן ודאי שהולכים לבחירות. עם זאת, במצודת זאב כבר החלו להיערך לקיום הפריימריז ב-22 לדצמבר, כך שריח הקרב בין נתניהו וסער בהחלט חריף באוויר. בסביבת ראש הממשלה שבים ואומרים כי החלטה בעניין הפריימריז לראשות הליכוד תתקבל רק אם אכן יהיו בחירות.

חוקת הליכוד קובעת שלפני כל מערכת בחירות יש לקיים בחירות לראשות המפלגה ולרשימה, אך לנוכח התהפוכות הפוליטיות בשנה האחרונה נתניהו שיחק ומשחק בשינויים בחוקת הליכוד עם שורה של החלטות שסייעו להבטיח את התמיכה בו ולמנוע מרד בשורות האחוריות של הליכוד. בפברואר האחרון, לפני בחירות מועד א', נערכו פריימריז לרשימת הליכוד, כמתחייב בחוקה, אך לקראת בחירות מועד ב', במסגרת המאמצים להבטחת הרוב לפיזור הכנסת ומיזוג כולנו, נתניהו העביר החלטה במזכירות המפלגה שהקפיאה את הרשימה. המטרה הייתה להבטיח לח"כים הצעירים שלא יצטרכו לעבור עוד סיבוב פריימריז כדי להקל עליהם לתמוך בפיזור הכנסת.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"פריימריז לראשות הליכוד בהקדם". סער בנאומו במרכז הליכוד, הערב/מערכת וואלה!, צילום מסך

עם אישור ההחלטה, רשימת הליכוד לכנסת הבאה תהיה זהה לזו שהתמודדה בבחירות האחרונות, להוציא שם אחד: שר האוצר משה כחלון, שצפוי להודיע על פרישה מהפוליטיקה וכי לא יתמודד בבחירות הקרובות.

נתניהו שקל תחילה לבטל גם את הפריימריז לראשות המפלגה - אך הוא סיכם עם יו"ר המרכז חיים כץ שהם ייערכו בשבועות הקרובים והתאריך המסתמן הוא בעוד שבועיים ב-22 בספטמבר. בשלב זה, המועמד היחיד מולו הוא גדעון סער, אך לפי ההערכה בכירים נוספים בליכוד עשויים להצטרף למירוץ ולו רק למטרות מיצוב עתידי ביום שאחרי נתניהו. בין היתר, יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין וח"כ אבי דיכטר נחשבים למי שעשויים להצטרף למירוץ, אך לפי ההערכה, התמודדות שלהם תפגע רק בסער ובעיקר תפצל את המתפקדים שמתנגדים להמשך כהונת נתניהו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הסערה במהלך הדיון במרכז, הערב/מערכת וואלה!, צילום מסך

סער, הבכיר היחיד בליכוד שיצא נגד המשך הכהונה של נתניהו מאז הגשת כתב האישום נגדו בעבירות של שוחד, מרמה והפרת אמונים, לא הצליח לגייס תמיכה מסיבית של שרים או ח"כים בדרישה שלו לקיים פריימריז בזק במפלגה. עד כה, רק חברי הכנסת יואב קיש ומיכל שיר התייצבו פומבית מאחוריו. עם זאת, בשבועות האחרונים מתרחבת התמיכה בו בשטח, ושורה ארוכה של ראשי ערים ומועצות, ראשי סניפים, ופעילים בולטים במפלגה הודיעו על תמיכה בו. במקביל, נתניהו קיים מרתונים של פגישות הזדהות ותמיכה עם ראשי ערים וחברי מרכז, שהצהירו פומבית שהם מאחוריו.

הגישה הרווחת בליכוד הוא שנתניהו הוא הפייבוריט הגדול לנצח את סער בקלות, ויש לכך סימוכין בתוצאות העבר. בכל הבחירות שהתקיימו על ראשות המפלגה בעשור האחרון, הוא זכה לשיעורי תמיכה פנומנליים של 70-80%. הפעם האחרונה שבה התקיימו פריימריז לראשות הליכוד הייתה בסוף 2014, לקראת הבחירות לכנסת ה-20, ונתניהו ניצח בהן את דני דנון בכ-75%. אחרי בחירות 2015 נתניהו החליט להקדים את הבחירות המקדימות ולהבטיח את הנהגתו גם בבחירות לכנסת ה-21, אך מכיוון שאף אחד לא הציב את עצמו כמועמד מולו, הפריימריז בוטלו והוא נקבע כיו"ר המפלגה גם לבחירות הבאות.


(עדכון ראשון: 15:08)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully