וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חקירת הפיגוע בפלורידה: המחבל הסעודי צפה בסרטונים שתיעדו ירי המוני

8.12.2019 / 9:30

מוחמד סעיד א-שמראני אירח ארוחת ערב ימים לפני המתקפה שבה הרג שלושה בני אדם, ובמהלכה צפה עם חבריו בסרטוני ירי המוני. אחד מהם תיעד את האירוע, בעוד ששניים ישבו במכונית. עשרה סטודנטים סעודים עדיין נחקרים. ואולם, בממשל טראמפ טרם הגדירו זאת אירוע טרור

צילום: רויטרס

מוחמד סעיד א-שמראני, הסטודנט הסעודי שירה למוות ביום שישי בשלושה בני אדם בבסיס הצי האמריקני בפלורידה, אירח מוקדם יותר השבוע בביתו ארוחת ערב במהלכה צפה יחד עם שלושה מחבריו בסרטונים שתיעדו ירי המוני - כך סיפר גורם אמריקני לסוכנות הידיעות אי-פי. לדברי הגורם, אחד מהשלושה תיעד מחוץ לבניין שבבסיס בפנסקולה, בעוד השניים הנוספים צפו במתרחש בעודם יושבים במכונית. עשרה סטודנטים סעודים עדיין מוחזקים בבסיס, בעוד אחרים שוחררו.

הרשויות בארצות הברית פתחו בחקירה ובודקות חשד לטרור. שר ההגנה מארק אספר אמר היום כי בשלב זה לא ניתן לומר אם מדובר בטרור, וציין כי "ניתן לחוקרים לעשות את עבודתם". נשיא ארצות הברית אמר כי הוא יבחן את מדיניות אימון צבאות זרים בארצות הברית, לאור העובדה שהמחבל הסעודי היה חניך בחיל האוויר הסעודי ועבר הכשרה בבסיס. שעות לפי הירי, פרסם א-שמראני הודעות ברשתות החברתיות נגד ארצות הברית ונגד ישראל.

מוחמד א-שמראני, המחבל הסעודי מהבסיס בפלורידה. אתר רשמי
צפה יחד עם שלושה מחבריו בסרטונים. המחבל מוחמד א-שמראני/אתר רשמי

א-שמראני, קצין בדרגת סגן-משנה שהיה חניך בהכשרת הטיס של חיל האוויר הסעודי, והגיע להכשרה וללימודים בארצות הברית, פתח באש בתוך כיתה בבסיס הצי והרג שלושה בני אדם. ה-FBI בוחן פרסומים שהפיץ ברשתות החברתיות וחוקר אם היורה פעל לבדו, או שהיה חבר בארגון.

המתקפה הקפיצה כוחות ביטחון רבים והובילו לעוצר בבסיס והסתיימה כששוטר ירה למוות בא-שמראני. שמונה בני אדם נוספים נפצעו בתקרית, בהם השוטר היורה ושוטר נוסף שהיה עמו.

עוד בוואלה!

שגריר צפון קוריאה לאו"ם: פירוק מנשק גרעיני אינו על הפרק

לכתבה המלאה
שער הכניסה לבסיס הצי האמריקני פנסקולה שבפלורידה ב-16 במרץ 2016. רויטרס
כ-60 אלף איש שוהים במקום. שער הכניסה לבסיס, שישי/רויטרס

הצי זיהה אתמול את שלושת הקורבנות, ותיאר אותם כ"גיבורים" שניסו לעצור את היורה והזעיקו את שירותי החירום אחרי שנורו.

אחד הקורבנות הוא ג'ושוע קיילב ווטסון, צעיר בן 23 שסיים באחרונה את לימודיו באקדמיה של הצי. ווטסון היה הראשון שהזעיק את כוחות התגובה הראשוניים למקום, גם לאחר שנורה כמה פעמים. "ג'ושוע הציל אינספור חיים היום בחייו שלו", כתב אחיו אדם בפייסבוק. "הוא מת כגיבור ואנחנו הרבה יותר מגאים, אבל יש חוק בליבנו שלעולם לא ניתן יהיה למלא אותו".

אביו של ווטסון, בנג'מין, אמר כי בנו חלם להפוך לטייס. הוא סיפר כי הגיע לבסיס לפני שבועיים כדי להתחיל את הכשרתו בקורס הטיס. "הוא מת כששירת את מדינתו", ספד לו האב.

ג'ושוע קלב ווטסון (מימין) ומוחמד סמח היית'ם, שניים מהרוגי הפיגוע בבסיס בפלורידה. הצי האמריקני, אתר רשמי
ווטסון/אתר רשמי, הצי האמריקני

הקורבן השני שזוהה היה מוחמד סמח היית'ם, בן 19, מסיינט פיטרסברג, שהצטרף לצי אחרי שסיים את התיכון בשנה שעברה.

אמו, אבלין ברדי, בעצמו יוצאת הצי, אמרה כי המפקן של בנה התקשר אליה ואמר לה שהוא ניסה לעצור את היורה. לדבריה, הוא המתין בציפייה לקראת סיום התכנית בסוף החודש. "הוא אמר שיקבל את מעיל הטיס שלו עד לחג המולד, זה כבר לא יקרה", אמרה.

ההרוג השלישי היה קמרון סקוט ווטרס, בן 21, מריצ'מונד היל, ג'ורג'יה. כל השלושה היה סטודנטים בבתי ספר לתעופה של הצי.

זיכרונות מ-11 בספטמבר

הסנאטור ריק סקוט אמר כי הירי, השני בבסיס צי אמריקני בתוך שבוע, הוא אירוע טרור "בין אם היורה פעל במסגרת אסלאם קיצונית או אם לא היה יציב נפשית". מוקדם יותר השבוע, מלח שכלי השיט שלו עגן בבסיס פרל הרבור שבהוואי, פתח באש לעבר שלושה בני אדם. שניים מהם נהרגו, בטרם המלח ביצע התאבדות.

במשך שנים מסייעת ארצות הברית בהכשרתם של סעודים. אולם הירי הפנה זרקור אל מערכת היחסים הרעועה בין שתי המדינות. הממלכה הסעודית עדיין מנסה להתאושש מרצח העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י בקונסוליה באיסטנבול. גורמי מודיעין סעודים אמרו רצחו וביתרו את גופתו של חאשוקג'י ב-2 באוקטובר 2018, בעת שארוסתו המתינה מחוץ למקום.

הפיגוע הזכיר את העובדה גם ש-15 מ-19 המחבלים בפיגועי 11 בספטמבר היו סעודים, וחלקם עברו את אימוני הטיס שלהם בפלורידה.

בסיס של הצי האמריקני בפלורידה שבו אירע ירי ב-6 בדצמבר 2019. AP
המתקפה הובילה לעוצר בבסיס. כוחות הצלה וביטחון בבסיס בפלורידה, שישי/AP

עם זאת, הממשל ניסה להמעיט בהשפעת המתקפה על היחסים בין שתי בעלות הברית, המשתפות פעולה מקרוב במאבק מול איראן. כיום, יותר מ-850 סעודים עוברים בארצות הברית הכשרות שונות. הם בין יותר מ-5,000 סטודנטים זרים מ-153 מדינות שונות שעוברים אימונים צבאיים בארצות הברית.

טראמפ אמר ביום שישי כי הוא שוחח בטלפון עם מלך ערב הסעודית סלמאן. לדברי טראמפ, המלך אמר לו כי "האדם הזה לא מייצג בשום אופן את תחושת העם הסעודי". ממשלת סעודיה השתתפה בצער הקורבנות ומשפחותיהם והודיעה כי תעניק תמיכה מלאה לרשויות האמריקניות.

"זה נמשך כבר עשורים רבים", אמר אתמול טראמפ. "אני מנחש שנצטרך לבחון את כל ההליך. נתחיל בכך באופן מידי". וושינגטון דחתה את האפשרות שהפיגוע ישפיע על שליחת הכוחות האמריקניים לערב הסעודית, שתוגברו לאחר המתקפה על מתקני הנפט שלה בספטמבר.

בסיס הצי האמריקני בפנסקולה משתרע לאורך חופה של העיר. חלק מהבסיס, המזכיר קמפוס של קולג', מאכלס במבניו כ-60 אלף חיילים. מאות סטודנטים ממדינות נוספות לוקחים חלק בהכשרות במקום. מפקד הבסיס קפטן טים קינסלה אמר כי הירי בוצע בכיתה אחת והיורה השתמש באקדח. לדברי המפקד, חל איסור להשתמש בכלי נשק בבסיס, שיישאר סגור עד להודעה חדשה.

(עדכון ראשון: 2:15)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully