וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשד לפיגוע בבסיס בארה"ב: איש חיל האוויר הסעודי הרג שלושה אנשים וחוסל

בפעם השנייה השבוע שבה מתבצע ירי במתקני צבא ארה"ב, חמוש פתח באש בבסיס של הצי בפלורידה. 3 נהרגו ו-7 נפצעו, בהם מי שחיסל את היורה - חניך בהכשרת הטיס של הצבא הסעודי. הוא במחנה לצורך אימונים שארה"ב מעבירה לבעלות בריתה. הרשויות חוקרות אפשרות של מניע לטרור

צילום: רויטרס

חשד לפיגוע בפלורידה - כל הפרטים:

  • אדם חמוש פתח באש בבסיס של הצי האמריקני בפלורידה
  • שלושה נהרגו ומספר רב של בני אדם נפצעו
  • היורה - איש חיל האוויר הסעודי - חוסל בזירה
  • הרשויות חוקרות את הירי בחשד שמדובר בפיגוע
  • היורה היה בחבר במשלחת טייסים סעודים שעוברים אימונים בצי

שלושה בני אדם נהרגו אמש (שישי) לאחר שאזרח סעודי חמוש פתח באש בבסיס של הצי האמריקני בפנסקולה שבפלורידה. משרד מושל המדינה מסר כי היורה, חניך בהכשרת הטיס של חיל האוויר הסעודי שחוסל במקום, הוא זה שביצע את התקיפה והרשויות בודקות חדש לאירוע טרור. שבעה בני אדם נוספים נפצעו בתקרית, השנייה מסוגה שמתרחשת השבוע בבסיס של הצי האמריקני, ופונו לבית החולים.

לפי שני גורמים במשרד ההגנה, שביקשו להישאר בעילום שם, שמו של היורה הוא מוחמד סעיד אל-שמרני, קצין בדרגת סגן משנה. מושל פלורידה, רון דה-סנטיס, אמר כי מטרת שהייתו של החשוד בארצות הברית הייתה השתתפות באימונים בבסיס, כחלק מתכנית אימונים ותיקה של חיל הים, הפתוחה לאנשי צבאות בעלות הברית של ארצות הברית.

ה-FBI, שמוביל את החקירה, סירב למסור את פרטיו של היורה או לקבוע חד-משמעית מה היה המניע שלו. עם זאת, גורמים אמריקניים אמרו כי היורה הוא מוחמד סעיד א-שמראני. באתר SITE, המתחקה אחר פעילות טרור, פורסמו התבטאויות עבר שלו, כשבין היתר תיאר את ארצות הברית כ"אומת רשע" ואמר שעליה "לעזוב את אדמותינו".

שער הכניסה לבסיס הצי האמריקני פנסקולה שבפלורידה ב-16 במרץ 2016. רויטרס
הצבא האמריקני העביר הכשרות בטיס לבעלות בריתה של ארה"ב. בסיס חיל הים/רויטרס

"ברור שיהיו הרבה שאלות על כך שהאדם הזה, אזרח זר וחלק מחיל האוויר הסעודי, הגיע לכאן כדי לבצע אימון על אדמתנו", אמר דה-סנטיס במסיבת עיתונאים. "ממשלת ערב הסעודית צריכה לדאוג לשיפור מצבם של קורבנות התקרית. יש לה כעת חוב בהתחשב בעובדה שזה היה אחד מהאזרחים שלהם", הוסיף.

11 בני אדם נורו בסך הכל, בהם שני סגני השריף שהגיבו ראשונים לאירוע. לפי השריף של מחוז אסקמביה, דיוויד מורגן, אחד מהם היה זה שנטרל והרג את היורה. אחד הקצינים נורה בזרועו והשני בברכו. מורגן הוסיף כי שניהם צפויים להתאושש. "לטייל בזירת הפשע היה כמו להיות על סט צילומים של סרט", הוסיף מורגן, שסירב לשתף פרטים על זהותו של היורה החשוד.

קצין בכיר במחנה, קפטן טימות'י קינסלה, אמר כי הבסיס נסגר עד להודעה חדשה ואלה שעדיין נוכחים בו יישארו שם עד שיהיה בטוח להתפנות. הבסיס למעשה מוגדר כ"תחנת אוויר ימית", שם שעל פי מינוח הצבא האמריקני משמש טייסות ואגפי כלי הטיס שונים המסונפים לחיל הים, והוא משמש בעיקר לאימונים.

עוד בוואלה!

יומיים לפני יום השנה למתקפה: מלח פתח באש בפרל הארבור; 2 נהרגו

לכתבה המלאה
בסיס של הצי האמריקני בפלורידה שבו אירע ירי ב-6 בדצמבר 2019. AP
"כמו להיות על סט צילומים של סרט". זירת הירי בבסיס האווירי בפלורידה, היום/AP

לפי הצהרה לעיתונות שפורסמה ב-15 בנובמבר, 18 חיילי חיל הים ושני צוותי אוויר מחיל האוויר הסעודי התאמנו בשבועות האחרונים בצי האמריקני, בין היתר בבסיס פנסקולה. המשלחת השתתפה בתכנית של הצי שמציעה אימונים לבעלי בריתה של ארצות הברית. לפי ההצהרה לתקשורת, המשתתפים עוברים "את אותה החוויה שעוברים עמיתיהם של הסטודנטים לתעופה ואנשי צוות האוויר".

אדם המעורה בתכנית אמר שקציני חיל האוויר הסעודי שנבחרים להכשרות הצבאיות בארצות הברית עוברים בדיקות קפדניות בשתי המדינות. הגורם, ששמר על אנונימיות, הסביר כי אנשי הצבא הסעודי נבחרים אחד-אחד על ידי הצבא ובפעמים רבות מגיעים ממשפחות המשתייכות לאליטה. כמו כן, לדבריו עליהם לדעת לדבר אנגלית מצוינת.

"המלך והעם הסעודי זועמים על הפעולות הברבריות"

עם היוודע החשד לפיגוע טרור, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר כי הוא שוחח עם מושל פלורידה והוסיף "מחשבותיי ותפילותיי עם הקורבנות ומשפחותיהם ברגע קשה זה. אנו ממשיכים לעקוב אחר המצב ככל שהחקירה נמשכת", צייץ.

בהמשך, טראמפ הודיע כי המלך סלמאן ביקש להביע את תנחומו הכנים ואהדתו למשפחותיהם וחבריהם של הלוחמים שנהרגו בתקיפה. "המלך והעם הסעודי זועמים על הפעולות הברבריות של היורה, והאדם הזה לא מייצג בשום דרך את תחושות הםע הסעודי שאוהבים את עם האמריקני", הוסיף טראמפ. סלמאן עצמו גינה את האירוע בחריפות ואמר כי "היורה אינו מייצג את רגשות העם בממלכה בשום דרך או צורה".

נושאת המטוסים USS John F. Kennedy מגיעה לאימון בבסיס הצי האמריקני פנסקולה שבפלוידה ב-17 במרץ 2004. רויטרס
במחנה 16 אלף אנשי צבא ו-7,400 אזרחים. נושאת מטוסים מגיעה לאימון בבסיס פנסקולה, 2004/רויטרס

החוקרים ומפקדי הבסיס סיפקו פרטים מעטים על אודות התקרית במסיבת עיתונאים שהתקיימה לאחריה, וסירבו לענות על שאלות על זהותו של היורה או על הנשק שבו השתמש במתקפה. שגרירות סעודיה מסרה כי מלך סעודיה הביע "צער ואבל" בשיחתו עם טראמפ. הוא חזר על הדברים שצייץ נשיא ארה"ב, שלפיהם מעשי היורה אינם מייצגים את העם הסעודי, והוסיף שהוא הורה לשירותי הביטחון במדינה לעבוד בשיתוף פעולה עם הסוכנויות האמריקניות כדי לחקור את המתקפה ה"מחרידה", כלשונו.

בעוד שבבסיסים צבאיים מאופסנים לעיתים אמצעי הלחימה העוצמתיים ביותר, לא נהוג בארצות הברית שאנשי צבא נושאים עמם נשק על בסיס יומיומי, אלא אם כן הדבר משרת את תפקידם. בבסיס פנסקולה, בו מתארחים כוחות צבא מרחבי העולם, עובדים יותר מ-16 אלף אנשי צבא ו-7,400 אזרחים, לפי אתר האינטרנט של המחנה. הוא נחשב לאחד מהבסיסים ההיסטוריים ביותר של חיל הים. המחנה משתרע על קו המים מדרום-מערב לעיר פנסקולה, ומהווה גורם כלכלי מרכזי ביותר בסביבה.

תקרית שנייה בשבוע

הירי מצטרף לתקרית ירי נוספת שאירעה השבוע בבסיס של הצבא האמריקני. אתמול בלילה, מלח פתח באש בבסיס חיל הים בפרל הארבור שבהוואי, והרג שני בני אדם. בעקבות הירי, כוחות הצלה הוזעקו למקום, שערי הבסיס נחסמו, וסגר הוטל באזור. על פי דיווחים בתקשורת המקומית, התקרית הסתיימה לאחר שהיורה שם קץ לחייו. בצבא ארצות הברית אמרו כי שני ההרוגים הם אזרחים עובדי משרד ההגנה, אך לא שיתפו במידע מזהה נוסף או מניע אפשרי לירי.

(עדכון ראשון: 18:15)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully