וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיאי העליון נגד המתקפה על מערכת המשפט: "מלחמה על שלטון החוק"

6.12.2019 / 19:02

בפאנל לזכרו של מאיר שמגר, נשיאי בית המשפט העליון לשעבר הזהירו מפני "המדרון החלקלק" שלטענתם ישראל נכנסה לתוכו. אהרן ברק: "אם לא נעצור - נמצא את עצמנו במצב שבו נמצאות פולין והונגריה". בייניש: "המשטרים החשוכים ביותר הידרדרו ככה"

צילום: שלומי גבאי, עריכה: ליר שפיגלר

נשיאי העליון נגד המתקפה על מערכת המשפט - כל הפרטים:

  • ברק: נכנסנו למדרון חלקלק, המלחמה היום היא על שלטון החוק
  • בייניש: הכי פשוט להלהיב המונים, המשטרים החשוכים ביותר הידרדרו ככה
  • גרוניס: הקריאה שצריכה לצאת מפה היא "תתעוררו לפני שיהיה מאוחר"
  • נאור: ישנם גורמים שמשסים את הציבור בבית המשפט

נשיאי בית המשפט העליון לשעבר הזהירו היום (שישי) מפני המתקפות על מערכת המשפט, ואמרו כי "המלחמה היום היא מלחמה בעצם על שלטון החוק". נשיא העליון לשעבר אהרן ברק טען כי ישראל נכנסה ל"מדרון חלקלק" ולדבריו, "אם לא נעצור, נמצא את עצמנו במצב שבו נמצאות היום פולין והונגריה".

ברק, שדיבר בפאנל לזכרו של הנשיא לשעבר מאיר שמגר בחיפה בהשתתפות הנשיאים לשעבר, התייחס לדבריה של המשנה ליועמ"ש דינה זילבר, שתקפה בדבריה את "מסע הדה לגיטימציה חסר התקדים", המתנהל לטענתה נגד מערכת אכיפת החוק. הוא אמר כי זאת הייתה "אחת ההרצאות הכי נהדרות שאני שמעתי. אחת ההצגות היותר עמוקות, מקוריות ויפות של המצב הלא יפה שבו אנו מצויים".

שופט בית המשפט העליון אהרון ברק בכנס משפט בחיפה, 6 בדצמבר 2019. שלומי גבאי, אתר רשמי
"המלחמה היום היא מלחמה בעצם על שלטון החוק". אהרון ברק בכנס בחיפה, היום/אתר רשמי, שלומי גבאי

ברק המשיך וכינה את אנשי הרשות השופטת ומערכת אכיפת החוק קורבנות. "אני חושב שהגישה שהיא הצביעה עליה, על המלחמה שנלחמים בנו, בכל אחד מאיתנו, כל אחד מאיתנו הוא בעצם קורבן של מה שקורה היום. אנחנו נלחמים היום על הדמוקרטיה הישראלית, שנמצאת היום במצב לא טוב".

לדברי ברק, "ברור שאין דמוקרטיה בלי שלטון הרוב, אבל גם אין דמוקרטיה בלי זכויות האדם, ועצמאות הרשות השופטת. ועל כל מאפיין של הדמוקרטיה שאינו שלטון הרוב, יש היום מתקפה. ולאט לאט חודרת התפיסה שמה שהרוב מחליט זה דמוקרטיה, וכל מי שפועל נגד מה שהרוב רוצה, זה דמוקרטיה".

"המשטרים החשוכים ביותר הידרדרו ככה"

השופטת דורית בייניש, אף היא נשיאת בית המשפט העליון לשעבר, הוסיפה כי "נוצרה אווירה שאיננה עניינית. לוקחים את האנשים שיש להם הכי זכויות, יותר או פחות ממשרתי הביטחון, ולשים עליהם תווית של בוגדים, של מושחתים. הכלים שיש היום ליצור פייק ניוז, זה מדאיג כי זהו המדרון החלקלק, ואני חושבת שאנחנו ממש במורד. הכי פשוט להלהיב המונים בסיסמאות ריקות מתוכן שיוצרות אווירה שלילית. מסמנים את הרעים. המשטרים החשוכים ביותר הידרדרו ככה. אני לא רוצה להגיד איזה אסוציאציות זה מעלה".

נשיא העליון לשעבר אשר גרוניס אמר כי "להדליק את הגפרור זה קל, אבל לכבות את האש זה קשה. המגמה הזו שיש במשטרים דמוקרטיים כמו פולין והונגריה, ויצירת התערבות פיקטיבית בעובדות - זה מאוד מדאיג. והקריאה שצריכה לצאת מפה היא 'תתעוררו לפני שיהיה מאוחר'".

שופטת בית המשפט העליון דורית בייניש בכנס משפט בחיפה, 6 בדצמבר 2019. שלומי גבאי, אתר רשמי
"לא רוצה להגיד איזה אסוציאציות זה מעלה". שופטת העליון לשעבר בייניש בכנס, היום/אתר רשמי, שלומי גבאי

לדבריו, "יש בכל דמוקרטיה סכנה של עריצות הרוב. אני לא רואה איך אפשר לא להסכים לזה שצריך לשים מגבלות על הרוב, אבל עדיין יש שאלה של היחסים בין הרשויות ועד כמה רחוק יכולה ללכת הרשות השופטת בביטול החלטות של הרשויות האחרות. הגישה שלי קצת שונה משל חבריי".

גרוניס ציין כי הוא שותף לדאגות שנשמעו, ואמר כי "כששומעים דיבורים שונים על היועץ המשפטי לממשלה או על פרקליט המדינה, אני חושב שכל אדם שמחשיב ומעריך את הדמוקרטיה הישראלית צריך להזדעזע מדיבורים כאלה". עם זאת, הוא הוסיף: "אבל אני חושב שכל אחד מהגורמים צריך גם לעשות חשבון נפש. זה חוזר לאותה נקודה שציינתי - גם בית המשפט צריך לשים מוסרות על עצמו. והוויכוח שלי עם אחרים הוא היכן הגבול".

נשיאת בית המשפט העליון לשעבר מרים נאור, בפאנל לזכרו של מאיר שמגר, 6 דצמבר 2019. שלומי גבאי, עיבוד תמונה
"מאיימים על בתי המשפט". מרים נאור, הערב/עיבוד תמונה, שלומי גבאי

נשיאת העליון לשעבר מרים נאור אמרה כי "מאיימים על בתי המשפט ואומרים 'אמון הציבור בכם יורד'". לדבריה, אם אמון הציבור במערכת המשפט יורד, "זה קורה בראש ובראשונה מכך שישנם גורמים שמשסים את הציבור בבית המשפט. ישנם גורמים שכל התערבות של בית המשפט נתפסת בעיניהם כמעשה אשר לא יעשה, כלקיחת סמכויות, כפגיעה במשילות, והשופטים אל להם ללכת בעקבות הזעקות של הקוזאק הנגזל. השופטים צריכים לעשות מה שהם צריכים לעשות". מנגד, בייניש טענה כי "במהות נראה לי שיש עדיין אמון רב בבית המשפט, וזה נכס שצריך לשמר אותו - למרות שיש גלים חזקים שמנסים להוריד את האמון הזה".

נשיא בית המשפט העליון לשעבר אשר גרוניס בכנס בחיפה ב-6 בדצמבר 2019. שלומי גבאי
"כל אחד מהגורמים צריך גם לעשות חשבון נפש". גרוניס בכנס, היום/שלומי גבאי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully