וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חם מהממוצע ודל בגשמים: חודש נובמבר שבר שיאי יובש

2.12.2019 / 20:41

נתוני מזג האוויר בחודש החולף נרשמו רק 6 פעמים ב-80 השנה האחרונות - שתיים מהן בעשור האחרון. עם זאת, בשירות המטאורולוגי מבהירים: "מוקדם להסיק מנובמבר על החודשים הבאים"

צילום: Crupi night,ינון אטיאס, עריכה:שאול אדם

חודש נובמבר היה חם מהממוצע במידה ניכרת, ודל בגשמים - כך עולה מנתוני השירות המטאורולוגי לישראל. ד"ר עמוס פורת, מנהל גף האקלים בשירות המטאורלוגי, מדווח כי כמויות הגשם בנובמבר באזורים רבים לא עלו על 20% מהממוצע לחודש ובמקומות מסוימים ירדו מילימטרים בודדים ואף לא ירד גשם כלל. עם זאת, הוא מציין שלמרות מיעוט הגשמים הקיצוני אין המדובר בשיא שלילי והיו בעבר שנים בהן נובמבר אף היה יבש יותר, כמו 2013, 2010 ו-1962.

לדבריו, וכפי שניתן לצפות בנובמבר כה יבש, החודש היה גם חם במיוחד. הוא כלל רצף של חריג של ימים חמים במחצית הראשונה של החודש ועם זאת נובמבר בכללותו לא היה החם ביותר מתחילת המדידות, והיו בעבר מספר חודשי נובמבר חמים יותר. כך לאחרונה בשנת 2010 וכן בעבר הרחוק יותר, בשנות ה-60 ובשנות ה-40 של המאה ה-20.

שקיעה בחוף הים של תל אביב. ארז מיכאלי
שקיעה בתל אביב, החודש/ארז מיכאלי

בכל האזורים כמויות הגשם בנובמבר היו קטנות מהממוצע במידה ניכרת. הדבר בלט במיוחד בחלקים גדולים של מישור החוף, בהרי יהודה ובנגב, שם ירדו מילימטרים בודדים ולעיתים אף פחות ממילימטר. זאת בהשוואה לממוצע רב שנתי של 85-70 מ"מ במישור החוף ו-60-50 מ"מ בהרי המרכז. בצפון הארץ כמויות הגשם היו גדולות יותר - בחרמון ובחלקים מעמק החולה ירדו 40 עד 55 מ"מ; בגליל, בגולן ובשומרון ירדו 10 עד 25 מ"מ (אם כי נרשמו גם שם תחנות שבהן נרשמו פחות מ-10 מ"מ), בהשוואה לממוצע הרב שנתי לנובמבר בהרי הצפון שעומד על 80 עד 110 מ"מ. בצפון מערב הנגב ירדו 5 עד 15 מ"מ.

בהשוואה לעבר יש להדגיש כי נתוני הגשם בנובמבר לאורך השנים אינם אחידים: ישנן לא מעט שנים בהן כמויות הגשם הן קטנות מאוד, לצד שנים עם כמויות משמעותיות. יחד עם זאת ממוצע מרחבי של כ-5 עד 6 מ"מ בנובמבר אינו שכיח ורק שישה חודשי נובמבר ב-80 השנים האחרונות היו יבשים יותר (חודשי נובמבר בשנים 2013, 2010, 1980, 1977, 1962 ו-1946).

עוד בוואלה!

לאחר חודש חם ויבש מהרגיל: הגשם חזר הלילה | תחזית מזג האוויר

לכתבה המלאה

"אפשר לקוות להמשך יותר טוב"

ברוב חלקי הארץ כמויות הגשם קטנות במידה ניכרת מהממוצע הרב שנתי עד סוף נובמבר. הגירעון הגדול ביותר עד כה הוא במישור החוף ובאזור הכנרת שם ירדו 10% עד 25% מהממוצע לתקופה המקבילה. בהרי יהודה ושומרון הכמויות המצטברות הן 20% עד 30% מהממוצע. גירעון קטן יותר קיים בצפון הארץ - בהרי הצפון כמויות הגשם המצטברות הן 25% עד 50% מהממוצע עד סוף נובמבר ובחלקים מעמק החולה והגולן אף יותר מ-50%.

בצפון הנגב הגירעון גדול, אולם ישנם גם כמה מקומות בהם תמונת המצב טובה יותר, כמו בצפון מערב הנגב, שם עומד הנתון על מעל 50%. דרומה משם, בהר הנגב ודרום הנגב הכמויות המצטברות גבוהות יותר ואף עוברות את הממוצע לתקופה המקבילה באופן משמעותי בחלק מהתחנות - כמו שדה בוקר, פארן ועזוז - בזכות גשמי אוקטובר.

אינפו - מזג אוויר. אתר רשמי
אינפו - מזג אוויר/אתר רשמי

במספר תחנות, במיוחד באזור הכנרת, נמדדו פחות מ-3 מ"מ מתחילת העונה. בעבר היו מעט מאוד מקרים עם תחילת עונת גשם דומה באזור זה - ב-2016, 1998 ו-1946. תחזית השירות המטאורולוגי ל-2019 היא לחורף ממוצע. האם מדובר בסימן שצפויה לנו דווקא שנת בצורת? מוקדם להכריע.

"אי אפשר לדעת את זה. התחזית אינה מתייחסת לחודשי המעבר", מבהיר ד"ר עמוס פורת, מנהל גף האקלים בשירות המטאורולוגי לוואלה! NEWS, "ברור שאנחנו בגירעון אבל התחזית העונתית מתייחסת לחודשים דצמבר-ינואר-פברואר ואין להקיש מנובמבר על שצפוי לנו בחדשים אלה. יחד עם זאת, ברור שאנחנו נכנסים לעונה עם חסר. צריך לזכור שנובמבר הוא חודש שנוטה לקיצוניות. נכנסנו לדצמבר, אתמול והבוקר כבר ירד גשם במקומות רבים בארץ, עוד גשם צפוי לקראת סוף השבוע, מערכות נוספות תמשכנה לבוא, ואפשר לקוות להמשך יותר טוב". הוא הוסיף: "בהשוואה לעבר ניתן לציין שזוהי תחילת עונה מעוטת גשמים במידה ניכרת, אולם כבר היו בעבר עונות גשם שהתחילו בצורה דומה או יבשה יותר, לאחרונה לדוגמה ב-2013 וב-2010".

מבט אל נחל צין מאחוזת קבר בן גוריון, שדה בוקר, אוקטובר 2016. מערכת וואלה! NEWS
בצפון הנגב הגירעון גדול. נחל צין/מערכת וואלה! NEWS

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully