וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

61 חתימות, 10 ימים וקרב רווי השמצות: המדריך לתסבוכת הפוליטית

1.12.2019 / 22:00

שבוע וחצי לפני פיזורה האוטומטי של הכנסת, המערכת הפוליטית עדיין מצויה במבוי סתום שעשוי להוביל למערכת בחירות שלישית בתוך שנה. מה המשמעות של המלצה על מועמד לנשיא המדינה, האם נתניהו יוכל להרכיב ממשלה תחת כתב אישום ומה המועד המשוער לפתיחת הקלפיות? כל התשובות

צילום: רוני כנפו, עריכה: טל רזניק

עשרה ימים לפני פיזורה האוטומטי של הכנסת, הפלונטר הפוליטי ממשיך להסתבך. בליכוד ובכחול לבן המשיכו בקרב ההאשמות, זאת לאחר שהפגישות בין צוותי המשא ומתן הסתיימו ללא התקדמות משמעותית. בשתי המפלגות החלו להאיץ את איסוף החתימות להמלצה על ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ לנשיא המדינה, בעוד שבישראל ביתנו לא מתכוונים לחתום עבור אף אחד מהמועמדים לפני היום האחרון של תקופת 21 הימים. גם כמה מראשי מפלגות בלוק הימין לא ממהרים לחתום עבור נתניהו.

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין ממשיך במאמצים להרכבת ממשלה ונועד היום אף הוא עם צוותי המו"מ של הליכוד וכחול לבן, וכן עם ליברמן וראשי יהדות התורה. עם זאת, אין התקדמות במגעים בין שתי המפלגות הגדולות ואם לא יהיה שינוי עד 11 בדצמבר בחצות - הבחירות יתקיימו בחודש מרץ.

פגישת המומ בין צוותי הליכוד וכחול לבן אצל יור הכנסת אדלשטיין , 1 בדצמבר 2019. רוני כנפו
אין התקדמות במו"מ בין הליכוד לכחול לבן. אלקין, לוין, אדלשטיין וטורבוביץ', היום/רוני כנפו

מתי מסתיימת תקופת ה-21 יום, ומה קורה בה?

זוהי תקופה שהחלה ב-21 בנובמבר כשנשיא המדינה ראובן ריבלין החזיר את המנדט להרכבת הממשלה לכנסת, לאחר שגנץ ונתניהו לא הצליחו לגבש קואליציה. המנדט הועבר לכנסת לתקופה של 21 יום, שתפקע ב-11 בדצמבר בחצות. עד אז רשאית הכנסת להורות על הענקת המנדט לאחד מחבריה, שזכה לתמיכתם של 61 ח"כים לפחות. אם יימצא מועמד שיזכה לתמיכת 61 ח"כים, יינתנו לו 14 ימים להרכבת ממשלה. אם לא תוגש מועמדות של אף חבר כנסת עד פקיעת המנדט - הכנסת תפוזר ויוכרזו בחירות נוספות.

בליכוד החלו אמש לאסוף חתימות לטובת נתניהו, זאת לאחר שיו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן הודיע כי הוא יחתום גם לו וגם לגנץ, בניסיון למנוע בחירות. אולם הבוקר הודיעו חלק מראשי המפלגות בבלוק הימין כי הם לא ממהרים לחתום לנתניהו לאור כך ש"זה לא זמן לספינים". גם בכחול לבן החלו בהשגת החתימות מחברי גוש המרכז שמאל, אך ישראל ביתנו הבהירה כי אין בכוונתה לחתום לאף אחד מהמועמדים לפני תום תקופת ה-21 ימים שתסתיים בשבוע הבא.

עוד בוואלה!

דרעי נפגש עם עמיר פרץ: ניסה לרכך אותו לשבת עם נתניהו

לכתבה המלאה
פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ, הקריה ת"א, 27 באוקטובר 2019. אלעד מלכה
שתי המפלגות האיצו את הליך איסוף החתימות. נתניהו וגנץ/אלעד מלכה

האם יש אפשרות לחתום ליותר ממועמד אחד?

חוות דעת של היועץ המשפטי לכנסת עו"ד איל ינון קבעה כי כל אחד מחברי הכנסת יכול לחתום עבור יותר ממועמד אחד. עם זאת, לפי פרשנות זו, הוסיף עו"ד ינון כי חבר הכנסת שיציג ראשון בקשתו עם 61 חתימות, הוא זה שיקבל את המנדט, ויהיו לו 14 יום על פי חוק לנסות ולהרכיב ממשלה.

בעקבות כך, התעוררה שאלה מה יעשה הנשיא, אם יוגשו לו שתי בקשות עם 61 חתימות. בבית הנשיא הבהירו כי לא יוכלו לדון בשתי הצעות במקביל, ובמידה וגם נתניהו וגם גנץ יגישו את 61 החתימות בסמיכות זמנים קרובה של דקות, חברי כנסת שנתנו את חתימתם לשניהם יצטרכו להכריע בעד אחד מהם בלבד. במידה ולא יכריעו, חתימתם תוסר לגמרי משני המועמדים. בבית הנשיא הוסיפו כי אם כך יהיה, היועצת המשפטית לנשיא, עו"ד אודית קורינלדי-סירקיס, תפנה לח"כים שחתמו לשני המועמדים ותבקש מהם להכריע בין אחד משניהם. עם זאת, במידה ויהיה פער משמעותי בין הגשת החתימות של שתי הבקשות, הנשיא ידון בבקשה הראשונה שהוגשה בפניו.

האם חתימה מחייבת את הח"כ להצטרף לממשלה בראשות המועמד שעליו המליץ?

לא. למועמד להרכבת הממשלה יהיו על פי חוק 14 יום לנהל משא ומתן קואליציוני עם חברי הכנסת שהמליצו עליו. במידה ולא יצליח להרכיב ממשלה, הכנסת תפוזר באופן מידי.

ריבלין. מארק ניימן / לע"מ, אתר רשמי
לא יוכל לדון בשתי הצעות במקביל. ריבלין/אתר רשמי, מארק ניימן / לע"מ

אם נתניהו יציג 61 חתימות, הוא בוודאות יוכל לנסות להרכיב ממשלה תחת כתבי אישום?

אם נתניהו ירצה לנצל את השבועיים האלה לניסיון להרכיב ממשלה, זאת למרות שעד כה אף אחד מניסיונותיו לא צלחו, הנשיא ככל הנראה יצטרך לבקש חוות דעת משפטית מהיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט שבה יוכרע האם ניתן להטיל עליו את המנדט למרות ההחלטה להגיש נגדו כתבי אישום בגין שוחד, מרמה והפרת אמונים. כל החלטה שהיועמ"ש יקבל, עשויה להיגרר לבג"ץ על ידי נתניהו או עצמו, תומכיו או מתנגדיו, והסוגיה ככל הנראה תוכרע לבסוף שם.

האם אחרי התקופה של 21 יום, יש עוד אפשרות להימנע מפיזור הכנסת?

הכנסת תפוזר באופן אוטומטי עם סיומם של 21 יום ב-11 בדצמבר בחצות. בניגוד לפעמים קודמות בהן ישראל יצאה לבחירות, לא צריכים לאשר חוק מיוחד לפיזור במליאת הכנסת. האפשרות היחידה שבה הכנסת לא תפוזר היא אם אחד מחברי הכנסת יציג 61 חתימות קודם לתאריך זה, וכך יהיו לו שבועיים נוספים להרכיב את הממשלה. אם גם בתקופה זו לא יצליח, הכנסת תפוזר אוטומטית.

אם יינתנו שבועיים נוספים להרכבת ממשלה, מתי יתקיימו בחירות?

בחירות שלישיות יתקיימו ביום שלישי האחרון לפני היום ה-90 מפיזור הכנסת. המשמעות היא כי אם לא יהיו ארכות בתום תקופת ה-21 יום, הבחירות יתקיימו ב-10 במרץ. תאריך זה הינו בעייתי מאוד משום שמדובר ביום שבו חוגגים את חג הפורים, מה שיעורר התנגדות בקרב סיעות רבות בכנסת. לצורך שינוי של תאריך זה, על הכנסת יהיה להוביל חקיקה כלשהי כדי להסכים על תאריך אחר, צעד בעייתי לאור חילוקי הדעות בין הסיעות בכנסת. אם אחד המועמדים ישיג 61 חתימות וינסה להרכיב ממשלה, הרי שהבחירות יידחו, ויתקיימו כאמור ביום שלישי האחרון לפני היום ה-90 מפיזור הכנסת.

מצביעים בקלפי ירושלים, בחירות לכנסת ה-22, 17 בספטמבר 2019. אסתי דזיובוב, TPS
אם יהיו בחירות - על הכנסת יהיה להוביל חקיקה להסכים על תאריך אחר/TPS, אסתי דזיובוב

האם יש התקדמות בין כחול לבן לליכוד סביב המו"מ שמתנהל כעת?

לא. אחרי הפגישה שהתקיימה היום בין צוותי המשא ומתן של הליכוד וכחול לבן, החל בין הצדדים קרב פומבי רווי השמצות. בליכוד האשימו את ח"כ יאיר לפיד בכך שהוא מונע מגנץ להקים ממשלת אחדות, וטענו כי הם הסכימו "לוויתורים מפליגים, אבל יאיר לפיד עדיין עושה כל מאמץ כדי לסכל ממשלת אחדות. אם לפיד יפסיק לחבל במאמצים לאחדות עדיין יש אפשרות אמיתית למנוע בחירות ולהקים ממשלת אחדות", ובתגובה כחול לבן טענו כי "מי שמסכל ממשלת אחדות הוא יו"ר הליכוד נתניהו, שעדיין לא הפנים שהוא הפסיד בבחירות, שהליכוד כבר לא המפלגה הגדולה ביותר ושכחול לבן לא תאפשר לאדם עם שלושה כתבי אישום לנהל את המדינה".

לדברים האלה הצטרף גם לפיד, שבהודעתו לתקשורת תהה האם לחברי הליכוד "לא נמאס לשקר?" והוסיף כי "אמרתם 'ביבי ראשון ברוטציה, ליצמן וסמוטריץ' נעולים בפנים, לא מוותרים על כלום' ואז אתם יוצאים ומקשקשים על "ויתורים"? שביבי יסכים להיות שני ברוטציה ומחר יש ממשלה".

ההצעה האחרונה שנדונה בין הצדדים היא שנתניהו יכהן ראשון כראש הממשלה לתקופה ראשונה למשך חודשים ספורים, כחמישה עד שישה בלבד, ולאחר מכן גנץ יכהן כראש הממשלה בפועל במשך שנתיים מלאות. בזמן זה נתניהו יכהן במעמד ממלא מקום כך שלא ייפגעו סמכויותיו ובהתאם להתפתחויות במצבו המשפטי, ישוב או לא ישוב לתפקיד. ההצעה הזו נדחתה על ידי כחול לבן, לאור עמדת גורמים במפלגה שלא ניתן לשבת תחת ראש הממשלה בכל סיטואציה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully