וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת הגשת ההמלצות לנשיא: בבלוק הימין לא ממהרים לחתום לנתניהו

סמוטריץ' ודרעי הודיעו שלא יחתמו לנתניהו על המלצה להרכיב את הממשלה לנשיא עד תום ה-21 יום. בליכוד אספו כבר את מרבית החתימות, כולל חתימתו של סער. גם בכחול לבן האיצו את האיסוף. בבית הנשיא מבהירים: במידה שלנתניהו ולגנץ יהיו 61 חתימות במקביל צריך לבחור באחד

צילום: רוני כנפו, עריכה: טל רזניק

הפלונטר הפוליטי - עדכונים אחרונים

  • בליכוד ובכחול לבן האיצו את איסוף החתימות להמלצה לנשיא המדינה
  • סמוטריץ': לא נחתום בשלב זה על המלצה לנשיא על נתניהו
  • גם בישראל ביתנו לא מתכוונים לחתום לפני היום האחרון של תקופת 21 הימים
  • אדלשטיין נועד עם ליברמן ונפגש עם צוותי המו"מ של כחול לבן והליכוד
  • דרעי: עולי בריה"מ לא משלמים מסים; ליברמן: אין אמת בדבריך

בליכוד ובכחול לבן האיצו את איסוף החתימות לקראת הגשת בקשה לנשיא המדינה על הטלת הרכבת הממשלה - אך בבלוק הימין לא ממהרים לחתום על ההמלצה להטיל את המנדט על ראש הממשלה בנימין נתניהו, עד תום תקופת 21 הימים. במקביל, במסגרת המאמצים להקים ממשלה, יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין קיים היום (ראשון) בלשכתו פגישה משותפת של צוות המו"מ של כחול לבן והליכוד.

יו"ר האיחוד הלאומי שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' הודיע כי הוא לא מתכוון בשלב זה לחתום לראש הממשלה בנימין נתניהו על ההמלצה לנשיא. סמוטריץ' אמר כי אם יחתום, יעשה זאת יחד עם חברי סיעתו, ביום האחרון של תקופת ה-21 ימים ולאחר שיהיה ברור כי לנתניהו יש אפשרות להרכיב ממשלה. סמוטריץ' אמר בשיחות סגורות כי "זה לא זמן לספינים אלא למאמצים אמיתיים למניעת בחירות והקמת ממשלה". שאר חברי המפלגה אמרו כי בכוונתם לחתום בהמשך לנתניהו, אך חלקם הבהירו כי יקיימו על כך דיון.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת ממשלה, 24 בנובמבר 2019. רויטרס
בליכוד אוספים חתימות לנשיא. נתניהו/רויטרס

יו"ר ש"ס אריה דרעי סירב לחתום בטענה שמדובר ב"משחק של ליברמן", אך לאור לחצים גדולים מסביבת נתניהו, הוא לבסוף הורה לח"כ יואב בן צור להחתים את הח"כים של המפלגה על המלצה לנשיא עבורו. לאחר התייעצות עם כל ראשי גוש מפלגות הימין, יוחלט מה לעשות וזאת רק לאחר שיתקבלו החתימות של ישראל ביתנו.

הפשרה הושגה לאחר שדרעי אמר כי "אין טעם" לחתום כעת. לדבריו, "סיפור ההחתמות שהציע ליברמן הוא פייק, זיוף, ניסיון נוסף שלו להתל במערכת הפוליטית. לשחק במשחק של ליברמן זה מיותר לחלוטין. הוא לא יצטרף לגוש הימין, סביר יותר שהוא יתמוך בממשלת שמאל ערבים".

בצלאל סמוטריץ' בישיבת ממשלה, 17 בנובמבר 2019. אוהד צויגנברג, פול צלמים
"זה לא זמן לספינים". סמוטריץ'/פול צלמים, אוהד צויגנברג

לראשונה, דרעי יצא למתקפה נגד עולי ברית המועצות והשתמש באותם הדברים שאומר יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן על החרדים. "הם לא עובדים ולא משלמים מסים", תקף. "דרשת לפתח במשרד הקליטה 17 נציגויות במדינות חבר העמים, מדינות שספק אם יש בהן יהודים בכלל. אז איך יש לך עזות מצח להאשים את החרדים כסחטנים?".

ליברמן פרסם בתגובה פוסט בפייסבוק בו השיב למתקפותיו של יו"ר ש"ס. "כנראה שיש לך בעיה בהבנת הנקרא", כתב. "אולי זו תוצאה של היעדר לימודי ליב"ה בחינוך החרדי. בפוסט שכתבתי אין מילה אחת על סחטנות חרדית. ההיפך, הטענות שלי הן לנתניהו והליכוד שנכנעים פעם אחר פעם ללחץ של המפלגות הלא ציוניות, כמו ש"ס ויהדות התורה. בלי קשר, בכל דברי ההבל שכתבת לא מצאתי מילה אחת של אמת".

אביגדור ליברמן ואריה דרעי במליאת הכנסת פתיחת מושב הכנסת 23 באוקטובר 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
מתקפה הדדית. ליברמן ודרעי, 2017/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

גם בישראל ביתנו ככל הנראה לא מתכוונים לחתום לפני היום האחרון לתקופת ה-21 יום, למרות מירוץ החתימות שהליכוד וכחול לבן פתחו בו הבוקר. ליברמן יסכים לחתום גם לנתניהו וגם ליו"ר כחול לבן בני גנץ על המלצה לנשיא המדינה להרכבת הממשלה הבאה, אם יתבקש לכך. גורמים במפלגה הסבירו כי מטרת החתימה לשני הצדדים נועדה לתת ארכה של שבועיים למיצוי המאמצים להקמת ממשלת אחדות, ולכן אין טעם לחתום לפני סוף תקופת ה-21 יום.

לאור המוכנות של ישראל ביתנו לחתום במקביל גם לליכוד וגם לכחול לבן, בבית הנשיא מבהירים כי לא יוכלו לדון בשתי הצעות במקביל. במידה שגם נתניהו וגם גנץ יגישו את 61 החתימות לנשיא, בסמיכות זמנים קרובה של דקות, חברי כנסת שנתנו את חתימתם לשניהם יצטרכו להכריע בעד אחד מהם בלבד.

לפי חוות הדעת של היועץ המשפטי לכנסת אייל ינון ח"כ יכול לחתום ליותר ממועמד אחד, אך במידה שתהיה הגשה מקבילה של חתימות, היועצת המשפטית של בית הנשיא, עו"ד אודית קורינלדי-סירקיס, תפנה לחכים שחתמו לשני המועמדים ותבקש מהם להכריע בין אחד משניהם. במידה שיהיה פער משמעותי של ראשוניות בין הגשת החתימות לנשיא, כלומר במידה והליכוד או כחול לבן יקדימו אחד את השני בפער של שעות או יותר, הנשיא ידון בבקשה הראשונה שהוגשה בפניו.

המטרה: לדכא אפשרות למרד בליכוד

לפי ההערכה בליכוד, איסוף החתימות לנתניהו נועד בין היתר כדי לדכא אפשרות למרד בקרב חברי סיעת הליכוד ולבחון אם כל חברי הסיעה, כולל ח"כ גדעון סער ומקורבתו מיכל שיר, יחתמו לנתניהו. בינתיים, בליכוד אספו כבר את מרבית החתימות, כולל החתימה של סער.

לגנץ צפויים לחתום כל 57 הח"כים בכחול לבן, מפלגת העבודה, המחנה הדמוקרטי והרשימה המשותפת. גורמים בליכוד אמרו כי מטרת איסוף החתימות היא להקדים את כחול לבן ולמנוע מגנץ לקבל 61 חתימות ולקבל את המנדט לשבועיים, שבהם יוכל לנסות להרכיב ממשלה ולמנוע בחירות. בליכוד חוששים שהאופציה של ממשלת מיעוט תעלה שוב. זאת מאחר שאם נתניהו יקדים את גנץ הוא זה שיקבל את המנדט לשבועיים, בהם הוא יישאר ראש ממשלה, ואם הוא לא יצליח - הכנסת תתפזר אוטומטית ותלך לבחירות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מאמץ למנוע בחירות שלישיות. אדלשטיין וליברמן, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך

אם נתניהו ירצה לנצל את השבועיים האלה לניסיונות להרכיב ממשלה ויציג בפני הנשיא 61 חתימות לצורך כך, הנשיא ככל הנראה יצטרך לבקש חוות דעת משפטית מהיועץ המשפטי אביחי מנדלבליט שבה יוכרע האם ניתן להטיל עליו את המנדט להרכבת הממשלה לאחר ההחלטה להגיש נגדו כתב אישום. בשבוע שעבר מנדלבליט הודיע כי הוא לא מתכוון להכריע בסוגיה "ההיפותטית", לדבריו, של הטלת הרכבת הממשלה על מועמד שיש נגדו כתב אישום, אך אם לנתניהו יהיו 61 חתימות הוא יהפוך שוב למועמד להרכבת הממשלה והסוגיה עשויה לעורר קשיים משפטיים.

צוותי המו"מ נפגשו עם אדלשטיין

במסגרת המאמצים להקים ממשלה ולמנוע בחירות שלישיות, יו"ר הכנסת אדלשטיין קיים היום בלשכתו פגישה משותפת של צוותי המשא ומתן של כחול לבן והליכוד. אדלשטיין נפגש הבוקר בנפרד גם עם ליברמן וייוועד בהמשך עם ראשי יהדות התורה, סגן שר הבריאות יעקב ליצמן ויו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני.

ראש צוות המשא ומתן של הליכוד, השר יריב לוין, התייחס בפתח ישיבת הממשלה לישיבת המשא ומתן שתתקיים היום בצהריים אצל יו"ר הכנסת. "נגיע לישיבת המומ עם כחול לבן. מצפים סופסוף לשינוי. הגיע שכחול לבן תפסיק עם הפסילות האלו וההתנהגות הלא מקובלת. לא נכון שמישהו ימנה עצמו לשומר המוסר, שהמוסר שלו טוב יותר משני מיליון מצביעי נתניהו. אנחנו בהחלט מצפים היום לשמוע מכחול לבן עמדה אחרת. להקים ממשלה זה אפשרי. האחריות מוטלת כולה על בן אדם אחד, שיפסיק לעבוד אצל יאיר לפיד. ויבוא לנהל מו"מ רציני. מצביעי נתניהו ראויים לכבוד ולא ליחס מתנשא".

בתום ישיבת צוותי המו"מ מכחול לבן נמסר כי "הפגישה התקיימה ברוח טובה אך הפערים בין שני הצדדים נותרו משמעותיים". עוד הוסיפו כי יש אפשרות שתתקיים פגישה נוספת בהמשך השבוע. שני הצדדים דנו בהצעות הפשרה והמתווים השונים להקמת ממשלת אחדות, שמסתובבים במערכת הפוליטית בימים האחרונים. בליכוד דורשים שנתניהו יהיה ראשון ברוטציה לפחות לחצי שנה ורק אחר כך גנץ ימונה לראשות הממשלה, ואילו בכחול לבן באופן רשמי ממשיכים לדרוש שגנץ יהיה ראשון ברוטציה ונתניהו אחריו.

אביגדור ליברמן בכנסת, 20 בנובמבר 2019. רויטרס
"ערוצי התקשורת בין החרדים לכחול לבן לא פסקו לרגע". ליברמן/רויטרס

ליברמן כתב היום בפייסבוק כי "הבוקר שוב זכיתי למנה גדושה של "מחמאות ופרגונים' מהשר דרעי ומח"כ יעקב אשר. אבל הבעיה האמיתית היא לא הם, אלא בנימין נתניהו, שמכר את הציבור החילוני ויוצאי חבר העמים לטובת הברית האסטרטגית שלו עם החרדים".

לדבריו, גם ראשי כחול לבן התנהלו באופן דומה. הוא העיד כי גנץ הבטיח לש"ס בחודש האחרון ארבעה תיקים בממשלה, שני סגני שרים, ממלא מקום ראש הממשלה והסכמות בנושאי דת ומדינה. "שלא יספרו לכם סיפורים, כל ערוצי התקשורת בין כחול לבן לחרדים באמצעות ישראל בכר ואחרים, לא פסקו לרגע", אמר יו"ר ישראל ביתנו.

ליברמן הוסיף כי "כששואלים פעם אחרי פעם מה רוצה ליברמן? התשובה שלי תמיד הייתה ברורה ושקופה: ממשלת אחדות המתבססת על שלוש המפלגות כחול לבן, הליכוד וישראל ביתנו. רק בממשלה כזאת אפשר להעביר מהלכים אמיתיים ולנטרל את השפעתן של במפלגות החרדיות".

(עדכון ראשון: 10:21)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully