וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדואן במתקפה על מקרון: "אתה סובל ממוות מוחי?"

30.11.2019 / 17:48

נשיא טורקיה אמר כי האזהרה של נשיא צרפת ולפיה הברית גוססת משקפת הבנה "חולה ורדודה". ימים לפני פסגת נאט"ו המתוחה, אמר ארדואן למקרון, שמוביל את הביקורת על המתקפה נגד הכורדים בסוריה: "אתה צריך לבדוק קודם כל אם אתה במוות מוחי". פריז זימנה את השגריר הטורקי

צילום: רויטרס

נשיא טורקיה טייפ רג'פ ארדואן אמר אתמול (שישי) כי האזהרה של נשיא צרפת עמנואל מקרון ולפיה נאט"ו גוססת משקפת הבנה "חולה ורדודה". הוא אמר לנשיא צרפת שהוא "צריך לבדוק אם אתה נמצא במוות מוחי". דבריו זכו לנזיפה מהירה מצד משרד החוץ של צרפת, שזימן את שגריר טורקיה בפריז במחאה על מה שהגדיר יועצו של מקרון כ"עלבונות".

ארדואן השתלח במקרון ימים לפני פסגת הברית, שלדברי מקרון נמצאת ב"מוות מוחי" בגלל מדיניותה הבלתי-צפויה של ארצות הברית תחת הנשיא דונלד טראמפ ובשל המתיחות עם טורקיה. נשיאי טורקיה וצרפת, שהחליפו מהלומות מילוליות סביב המתקפה של אנקרה נגד הכורדים בצפון-מזרח סוריה, יהיו בין מנהיגי נאט"ו שישתתפו בכינוס בלונדון בשבוע הבא.

"אני פונה למקרון מטורקיה ואומר את זה בנאט"ו: אתה צריך לבדוק קודם כל אם אתה במוות מוחי", אמר ארדואן.

נשיא צרפת עמנואל מקרון ונשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן באיסטנבול, 27 באוקטובר 2018. רויטרס
נשיא טורקיה מבטיח לומר לו את זה גם בפנים. ארדואן ומקרון, בשנה שעברה/רויטרס

מקרון אמר בראיון לפני כשלושה שבועות שקיים חוסר תיאום אסטרטגי בין חברות נאט"ו האירופיות מצד אחד, לבין ארצות הברית וטורקיה מצד שני. הוא גם ביכה על חוסר יכולתה של נאט"ו להגיב למתקפה "המטורפת" של טורקיה בסוריה. גורמים בצרפת אמרו אתמול כי הם מצפים להבהרות משמעותיות מארדואן ולא למלחמת מילים.

"בוא נהיה ברורים, אלו לא הצהרות, אלא עלבונות", אמר יועץ של מקרון. "הנשיא אומר את הדברים בבירור. על טורקיה לספק את התשובות שאנחנו ובעלי ברית רבים מצפים לה". הוא הוסיף כי מעבר לסוגיית המתקפה בסוריה, סירובה של טורקיה לגבות תכנית הגנה של נאט"ו על הרפובליקות הבלטיות ופולין אינו מתקבל על הדעת. "טורקיה לא יכולה לקחת את תכניות ההגנה של פולין ומדינות הבלטיות כבנות ערובה", אמר.

טורקיה מסרבת לתמוך בתכנית ההגנה, שגובשה לאור איומיה של רוסיה, אלא אם היא תקבל תמיכה רבה יותר מנאט"ו במאבקה במיליציית ה-YPG הכורדית בצפון סוריה. אנקרה רואה בה ארגון טרור הקשור לבדלנים הכורדים הפועלים בדרום-מזרח טורקיה.

דבריו של מקרון על נאט"ו גררו תגובה חריפה מצד שכנותיה של צרפת, שסבורו כי אירופה עדיין צריכה להסתמך באופן משמעותי על הברית בהובלת ארצות הברית לצורכי הגנתה. מקרון אמר ביום חמישי כי דבריו היו "קריאת השכמה" מועילה, והדגיש כי הוא לא יתנצל עליהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully