וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בזמן שארה"ב מציינת את חוג ההודיה, צפון קוריאה שיגרה שני טילים

28.11.2019 / 23:50

המשטר אמר כי קים בחן את "הניסוי המוצלח" של מערכת השיגור הרב-קנית, אחרי חודש של הפסקה בשיגורים. זאת כחודש לפני הדד-ליין שהציב לממשל טראמפ לשנות מדיניות. "עליה להימנע מפרובוקציות", אמרו בוושינגטון. דרום קוריאה ויפן גינו גם כן את השיגורים

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

קוריאה הצפונית שיגרה שני טילים לים שלחופיה המזרחיים - כך נמסר היום (חמישי) מלשכת המטות המשולבים של קוריאה הדרומית ומצבא יפן. ככל הנראה, היה זה ניסוי נוסף במערכת השיגור הרב-קנית החדשה שלה, שאותה כבר ניסתה המדינה המבודדת בחודשים האחרונים.

שעות אחרי השיגורים, דיווחה סוכנות הידיעות הצפון קוריאנית הרשמית כי המנהיג קים ג'ונג און פיקח על "הניסוי המוצלח" של המערכת. לפי הדיווח, השיגורים נועדו לבחון באופן סופי את יכולות הקרב של המערכת, שהוכיחה את "העליונות הצבאית והטכנית שלה ואמינות רבה".

השיגור היה בזמן שארצות הברית מציינת את חופשת חג ההודיה, ויום אחד לפני יום השנה השני לניסוי בטיל הבליסטי הבין-יבשתי המסוגל לפגוע בארצות הברית. מומחים מעריכים כי פיונגיאנג בחרה ביום הזה כדי לשלוח תזכורת לארצות הברית בהפגנת יכולותיה.

גורם בכיר בממשל טראמפ אמר כי "אנחנו ממשיכים לעקוב אחרי המצב ולהתייעץ מקרוב עם בעלי בריתנו באזור". גורם אחר, ממחלקת המדינה, קרא לקוריאה הצפונית "להימנע מפרובוקציות". הוא הוסיף: "עליה לציית להחלטות מועצות הביטחון של האו"ם, ולחזור למשא ומתן מתמשך ומהותי כדי לעשות את חלקה בהשגת פירוז גרעיני מוחלט".

מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און צופה בשיגור טילים, 28 בנובמבר 2019. רויטרס
תחת עינו הפוקחת. קים במהלך הניסוי, היום/רויטרס

בצבא קוריאה הדרומית אמרו כי השיגורים, הראשונים אחרי הפסקה של חודש, היו בשעה 17:00 לפי שעון מקומי, והם עברו מרחק של עד 380 ק"מ והגיעו לגובה של 97 ק"מ. הצבא הביע "חרטה עמוקה" על הניסוי והפציר בצפון לחדול מהגברת המתיחות הצבאית. "מעשים כאלו מצד קוריאה הצפונית לא עוזרים למאמצים להקל על המתיחות בחצי האי הקוריאני", אמר ג'און דונג-ג'ין, מנהל המבצעים במטות המשולבים בצבא.

משרד ההגנה של יפן אמר כי לא הייתה הפרה של המרחב האווירי של המדינה או של האזור הכלכלי המיוחד שלה. ראש ממשלת יפן שינזו אבה אמר כי השיגורים לא מהווים איום רק על יפן, אלא על האזור ומעבר לו. "נישאר בקשר הדוק עם ארצות הברית, קוריאה הדרומית והקהילה הבינלאומית כדי לעקוב אחרי המצב", אמר אבה לכתבים.

תושבים בסיאול צופים בשיגור טיל של קוריאה הצפונית, 28 בנובמבר 2019. רויטרס
תושבים בסיאול צופים בדיווח על השיגור הצפון קוריאני, היום/רויטרס

בחודשים האחרונים שיגרה פיונגיאנג כמה טילים קצרי-טווח, על רקע המשא ומתן התקוע עם ארצות הברית, שניים מהם לפני חודש. השליט קים ג'ונג און הציב לממשל האמריקני תאריך יעד של עד סוף השנה לשנות את "המדיניות העוינת שלה", חרף יחסיו הטובים עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, שעמו נפגש שלוש פעמים מאז יוני אשתקד. סבב השיחות האחרון בין גורמי המקצוע התקיים ב-5 באוקטובר, והסתיים ללא כל התקדמות אחרי שהנציגים הצפון קוריאנים נטשו את השיחות שהתנהלו בשבדיה.

לפי ההערכות, קוריאה הצפונית עשויה לשגר טיל לטווח ארוך או לערוך ניסוי גרעיני, שמהם נמנעה במשך כמעט שנתיים, לאחר פקיעת המועד. טראמפ, שמתמודד על כהונה שנייה בבחירות שיתקיימו בשנה הבאה, מתאר את השעיית שיגורי הטילים ארוכי-הטווח והניסויים הגרעיניים כהישג משמעותי ליחסיו השנויים במחלוקת עם המשטר הדיקטטורי.

קוריאה הצפונית טוענת כי הטילים שלה הכרחיים להגנה מפני מטוסי קרב וכלי נשק שנרכשו לאחרונה על ידי הדרום, כולל מטוסי חמקן מתקדמים מדגם F-35. פיונגיאנג גם מאשימה את ארצות הברית ואת הדרום בהמשך המדיניות העוינת נגדה, הכוללת תרגילים משותפים, אף שאחד מהם הוקפא לאחרונה בניסיון של וושינגטון וסיאול לחדש את המשא ומתן. פיונגיאנג דורשת את הסרת הסנקציות הבינלאומית עליה בתמורה לוויתורים בתכנית הגרעין והטילים שלה.

שיגורי הטילים קרו אחרי שקוריאה הדרומית נסוגה מהחלטתה לבטל הסכם לשיתוף פעולה מודעיני עם יפן, אחד מעמודי התווך של שיתוף הפעולה האזורי בין שתי בעלות הברית המרכזיות של ארצות הברית באסיה.

(עדכון ראשון: 10:32)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully