וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

70 שנה לאחר הבגידה: נחשפה זהותו של "שליח האל", מרגל הגרעין הסובייטי

אוסקר סבורר היה אחד מתוך ארבעה אזרחים אמריקנים שעסקו בהעברת סודות גרעיניים של ארצות הברית מהפרויקט לפיתוח פצצות אטום בזמן מלחמת העולם השנייה. כעת, זהותו של המרגל ממוצא יהודי נחשפה, אך הניסיון למצוא את הנזק שהצליח לגרום למערב עדיין נמשך

צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

זה מכבר היו ידועים שלושה מרגלים, אזרחי ארצות הברית, שבגדו במדינתם ומסרו לברית המועצות סודות ממערך פיתוח הנשק הגרעיני של וושינגטון, שפעל בזמן מלחמת העולם השנייה. לאחרונה, 70 שנה מאז נולדה הפרשה, חשף הניו יורק טיימס לעיני הציבור את זהותו של אוסקר סבורר, או בשם הקוד שלו - "שליח האל", המרגל הרביעי בפרשה.

סבורר שימש כעובד במעבדה הלאומית "לוס אלמוס" שבניו מקסיקו, מרכז הפיתוח של "פרויקט מנהטן", שם הצופן של פרויקט המחקר והפיתוח שהתבצע במהלך מלחמת העולם השנייה, שהביא לייצור פצצות האטום הראשונות. במשך עשרות שנים שמו של סבורר נשמר תחת סודיות יחסית, והוא הוזכר רק בכמה עשרות עמודים מתוך עשרות אלפי מסמכים סודיים של ה-FBI.

אך לאחר שבשנת 2011 הותרו לפרסום התיקים שעסקו בנושא, הגיעו החומרים לידי שני ההיסטוריונים ג'ון ארל היינס והרווי קלהר, חוקרים בכירים מאוניברסיטת ג'ורג'יה, שפרסמו בעבר ספרים משותפים העוסקים בהיסטוריית הריגול של ברית המועצות הארצות הברית. במחקר חדש שפרסמו השניים בכתב העת הדיגיטלי CIA של ענף המודיעין, הם כתבו שפרסומים בעניין מרגל רביעי בפרשה פורסמו כבר בשנות ה-90, אך אותם רמזים שפורסמו, התגלו כמסע דיסאינפורמציה שנוהל בידי רוסיה, כמהלך שנועד להגן מרגל רוסי פעיל נוסף. לפני המידע על מרגל רביעי בפרויקט הגרעין, שלושת הסוכנים הסובייטים שנקשרו בפרשת הריגול בפרויקט מנהטן היו דיוויד גרינגלס, קלאוס פוקס ותיאודור הול.

אוסקר סבורר, מרגל אטום יהודי של ברית המועצות בארצות הברית, שלישי משמאל בשורה העליונה, 1944. אתר רשמי
שם קוד - "שליח האל". אוסקר סבורר, שלישי משמאל בשורה העליונה, 1944/אתר רשמי

בנוסף למסמכי ה-FBI, צמד החוקרים הסתמכו גם על קטעים מתוך מבצע בן עשרות שנים, שקיבל את השם SOLO. המבצע, שנמשך בין 1952 ל-1980, התרכז סביב עבודתם של שני אחים מהמפלגה הקומוניסטית האמריקנית, שהיו מודיעים של ה-FBI. החוקרים ציינו כי מאחר שהמסמכים שהותרו לפרסום מהמצבע הם עד שנת 1956, נותרו שאלות רבות בעניינו של סבורר כמרגל, ומה היה גורלו לאחר שערק מארצות הברית לברית המועצות.

היינס וקלהר אמרו כי "אזכוריו של סבורר היו דלים ובקלות ניתן לפספס אותם" בכמות המסמכים העצומה. עם זאת, נודע להם כי משפחתו של המרגל, מהגרים יהודים מפולין, "הייתה חלק מרשת של אנשים הקשורים למודיעין הסובייטי". הם הוסיפו כי חלק מאותם אנשים היו ידועים כחברי הפלגה הקומוניסטית.

עוד בוואלה!

"לק.ג.ב יש אפשרות לארגן"

לכתבה המלאה

השיח האנטי-קומוניסטי שבר שיא

לפי המאמר בכתב העת המודיעיני, סבורר, מהנדס במקצועו שהצטרף לצבא האמריקני ב-1942, הועבר לשרת ב"לוס אלמוס" ב-1944 ויועד לפרויקט מנהטן למשך שנתיים. לאחר המלחמה הוא שימש כמהנדס חשמל בחיל הים האמריקני, אז החלו לעלות סימנים שמשהו לא כשורה. הקצינים הממונים עליו דיווחו לא פעם כי סבורר מעלה חשד ל"סיכון ביטחוני", אך לפי העולה מהמחקר הדבר נבע מקשריו עם פעילים ידועים במפלגה הקומוניסטית ולא מחשדות לריגול.

בתחילת שנות ה-50 של המאה ה-20 בארצות הברית, שבר השיח הציבורי והפוליטי האנטי-קומוניסטי שיא, וב-1952 סבורר הצליח להימלט בחשאי מהמדינה יחד עם אחיו, גיסתו וחמותו. הוא התמקם במוסקבה, שם מת בשנת 2015.

תמלילים המופיעים בחומרי מבצע SOLO מרמזים - אם כי באופן מעורפל - שסבורר ביצע "משהו" בעת ששהה ב"לוס אלמוס". "אוסקר היה בניו-מקסיקו - אתה יודע למה אני מתכוון", אמר חבר המפלגה הקומוניסטית ועורך הדין איזידור נידלמן לאחד המדובבים של שירותי הביון, בתמלול שצוטט במחקרם של ההיסטוריונים. נידלמן המשיך לרמוז בצורה גלויה יותר כי סבורר אכן היה מרגל, ואף כתב פתק לאנשי המודיעין בו אמר: "הוא (סבורר) העביר להם (הסובייטים) את הנוסחה לפצצה A".

פצצת "איש שמן" באתר הניסוי טריניטי, 15 אוקטובר 1965. AP
משמעות מסירת המידע עדיין אינה ידועה. פצצת הגרעין "איש שמן" באתר הניסוי בניו מקסיקו, 1965/AP

חומרים מארכיוני ק.ג.ב שפורסמו לציבור הרחב בשנת 2009, הציגו רמזים נוספים המצביעים על כך שסבורר שימש כמרגל הרביעי שמסר את סודות האטום. במסמכים של ארגון הביון הרוסי מתואר כי סוכן שפעל במתקן שבניו מקסיקו בשם "שליח האל", מסר סודות אטומיים ולאחר מכן עזב לתפקיד אחר, בדיוק כפי שעשה סבורר. עם זאת, ההיסטוריונים ציינו כי "שליח האל" לא פעל לבדו והוא היה חלק "ממשפחה", שאנשיה קיבלו את השמות "הסנדק", "יחסי" ו"נאטא". על פי המחקר, קבוצה זו מייצגת את סבורר ואחיו, שהיו ידועים בפעילותם הקומוניסטית וקשריהם למודיעין הסובייטי.

עשן עולה מעל הירושימה לאחר פיצוץ הפצצה, אוגוסט 1945. AP
"העביר לסובייטים את הנוסחה". עשן עולה מעל הירושימה לאחר פיצוץ הפצצה, 1945/AP

מחברי המחקר עדיין מלקטים פרטים בעניין הסודות הספציפיים שייתכן וסבורר מסר, כמו גם האם ובאיזה סדר גודל מילאו בני משפחתו תפקיד בפרשה. "למרות שיש בידינו הרבה מידע על שלושת המרגלים הנוספים, חסרים לנו חלקים אודות הפרטים הספציפיים שסיפק סבורר לסובייטים, אנו רק יודעים שהוא סיפק משהו".

נכון לרגע זה, משמעות תרומתו של "שליח האל" למודיעין הסובייטי עדיין לא ידועה. עם זאת יש לציין כי אחד הנוכחים בהלווייתו היה נציג שירות הביטחון הפדרלי של רוסיה - סוכנות הריגול שהחליפה את הק.ג.ב.

(עדכון ראשון: 27.11 , 23:33)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully