וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההיתוך הקר שלא היה: 30 שנה לפיאסקו המדעי הגדול

23.3.2019 / 16:27

פיצוץ גרעיני. ShutterStock
היתוך קר הוא תהליך הפוך לביקוע גרעיני/ShutterStock

לא תמיד, בלשון המעטה, נושאי מדע טהור פותחים מהדורות חדשות. או אף מגיעים למהדורות החדשות. לעתים זה קורה, בדרך כלל ברפואה: השתלת הלב הראשונה, תינוקת המבחנה הראשונה, השיבוט הראשון של יונק (דולי המפורסמת). פיזיקה תיאורטית עוד פחות. לעתים מאוד רחוקות, וכשיש שם מעורר דמיון - למשל החיפוש אחרי חלקיק האלוהים - ואלמלא השם הזה גילוי בוזון היגס היה מהווה עניין אך ורק בחוגי הפיזיקאים.

יש חריגים - למשל אם התגלית יכולה לפתור חלק עצום מבעיות האנושות. או בעיות ישראל - לזוכרים פיאסקו מקביל, ההודעה על הנורה שתאיר את כל רמת גן מפי שר האוצר אז מרידור.
ב-23 במרץ 1989 התקיימה מסיבת עיתונאים באוניברסיטת סולט לייק סיטי. שני פרופסורים, סטנלי פונס האמריקני ומרטין פליישמן הבריטי, הודיעו שהצליחו לבצע במעבדה היתוך קר - כלומר למזג גרעיני אטומים לגרעין גדול יותר. זה התהליך המתרחש בתוך כוכבים ובפצצת מימן. מכאן ברור שהתהליך הזה כמובן יוצר אנרגיה עצומה.

זהו תהליך הפוך לביקוע גרעיני, התהליך המשמש בכורים גרעיניים ובפצצת האטום. היתוך גרעיני קר זמין יותר, זול יותר ובעיקר נקי יותר מאשר ביקוע גרעיני. ההודעה הדרמטית הפכה לכתבות בעולם כולו - כולל כתבה שלי. והמשמעות היתה ברורה לכל - קץ לבעיות האנרגיה של העולם, קץ נקי, וזול. סוף לעוצמת מפיקות הגז והנפט, סוף, בהמשך הדרך, לזיהום ממיכליות נפט ואסדות נפט כשיש תקלה.

האופוריה נמשכה כמה ימים

פונס ופליישמן היו לגיבורי מדע, גיבורי תרבות. המדע שוב מיטיב עם האנושות. האופוריה נמשכה כמה ימים. ואז החלו השאלות. פונס ופליישמן הודיעו שהצליחו לייצר אנרגיה עודפת בתהליך כימי במעבדה, וטענו שמקור האנרגיה הזה הוא היתוך קר - אבל לא הביאו שום הוכחה. ומעבדות נוספות בעולם חזרו על הניסוי - מעטות הודיעו שקיבלו את אותה תוצאה, אבל רובן לא הצליחו לחזור על התוצאות של פונס ופליישמן. בהדרגה הלך והתברר שאי אפשר להגיע לאותן תוצאות.

כנראה שלא היה מדובר בהונאה - והיו גם מקרים כאלה בתולדות המדע של זיוף נתונים. הייתה טעות מדידה של הנתונים, או דיווח לא מדויק, או הנחות יסוד שגויות בנוסחאות ששימשו אותם. בכל מקרה פנס ופליישמן היו למשל ושנינה, אות אזהרה למדענים לבדוק, ולשוב ולבדוק. צריך לאמר שהמתודה המדעית הוכיחה את עצמה: איש לא קיבל את תוצאות והכרזות שני פרופסורים מכובדים כתורה מסיני אלא שבו ומדדו שוב ושוב כדי לודא שאכן כך הדבר.

השורה התחתונה - ההיתוך הקר לא התבצע. כנראה שאי אפשר לבצע אותו במעבדה, פרט לסרטי גיבורי על, וההיתוך - לא הקר, החם מאד - ימשיך להתבצע בליבות הכוכבים ובפצצות המימן. בעיות האנרגיה שלנו לא נפתרו באותו בבוקר של הבשורה המדעית שלא הייתה.

  • עוד באותו נושא:
  • גרעין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully