וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיצוץ מסתורי, חמישה מדעני גרעין רוסים מתים והרבה שאלות

12.8.2019 / 9:41

סוכנות הגרעין הלאומית העניקה אותות כבוד למומחים שנהרגו בעת הניסוי הכושל בלב ים, שהוביל לעליה קצרה ברמות הקרינה. הם הוכתרו "גיבורים לאומיים", אך מוסקבה ממעטת בפרטים על האסון, שמצטרף לשורה ארוכה של תאונות שטויחו בהיסטוריה שלה

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

רוסיה עשויה להעניק עיטורי כבוד לחמישה מדעני גרעין שמתו בפיצוץ מסתורי במהלך ניסוי במנוע של טיל בשבוע שעבר, ושיבחה אותם כ"גיבורים לאומיים". הרשויות מסרו מעט מאוד מידע לגבי הפיצוץ שהתרחש בפלטפורמה בים הלבן בצפון רוסיה ביום חמישי האחרון, שגרם לעליה בקרינה בעיר סמוכה.

מומחי גרעין בארצות הברית חושדים שהפיצוץ קרה בזמן ניסוי בטיל שיוט המונע בגרעין, שבו התפאר נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בשנה שעברה. הדלק של הטיל עלה באש, גרם לו להתפוצץ והשליך כמה אנשים אל תוך המים.

"המדענים הם גיבורים לאומיים", אמר ולנטין קוסטיוקוב, ראש מרכז גרעיני שהוא חלק מסוכנות הגרעין הלאומית של רוסיה, "רוסטום". הוא הוסיף בהצהרה שפרסמה הסוכנות כי "האנשים הללו היו חלק מהאליטה של המרכז הגרעיני הפדרלי של רוסיה והם ערכו ניסויים תחת תנאים קשים בצורה יוצאת דופן".

הוא לא פירט איזה אות עשויים לקבל החמישה, שעבדו בעיר הסגורה סרוב. הרשויות בעיר הכריזו על שני ימי אבל ואמרו כי המומחים מתו "בזמן שעשו משימה לאומית חשובה".

משפחה צופה בפיצוץ שעולה מבסיס בעיר אצ'ינסק, רוסיה, 5 באוגוסט 2019. AP
משפחה צופה בפיצוץ שעולה מבסיס בעיר אצ'ינסק, בשבוע שעבר/AP

בתחילה אמרו במשרד ההגנה שלא נרשם שינוי ברמת הקרינה אחרי הפיצוץ, אך גורמים רשמיים בעיר הסמוכה סברודבינסק אמרו כי הייתה עליה קצרה, מבלי לומר מהי רמתה. בנוסף לכך, התושבים החרדים אגרו יוד המשמש להפחתת ההשפעות לקרינה.

לרוסיה יש היסטוריה של טיוח תאונות גרעיניות וצבאיות, המפורסמת ביותר התרחשה ב-1986 בעת פיצוץ הכור הגרעיני בצ'רנוביל. זה נחשב לאסון הגרעיני החמור ביותר בהיסטוריה.

  • עוד באותו נושא:
  • רוסיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully