וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשל החדש בבוליביה מאשים את מוראלס בטרור והמרדה

הרשויות רוצות להעמיד לדין את המנהיג לשעבר, הגולה במקסיקו, בטענה כי הוא מתסיס את הרחובות. הוא טוען שמדובר בשקרים, ובינתיים הנשיאה הזמנית דחתה חוק שהיה מקנה לו חנינה. עם זאת, בצעד לקראת פתרון למשבר, הקונגרס הסכים על קיום בחירות חדשות

צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

ממשלת בוליביה מאשימה את הנשיא לשעבר אבו מוראלס בהמרדה ובטרור, בעקבות המחאות האלימות במדינה מאז הסתלקותו מהשלטון באמצע החודש. הנשיאה הזמנית אף דחתה חוק שהיה מעניק חנינה למוראלס, הגולה במקסיקו, כשבמקביל אישר הקונגרס חוק בחירות חדש שנועד לפתור את המשבר המתמשך במדינה הדרום אמריקנית.

הרשוית מאשימות את מוראלס בקריאה לתומכיו לחסום כבישים, ואם יורשע בעבירות אלו, העונש המירבי הוא 30 שנות מאסר. חואן רמון קינטנה, בכיר המשטר הקודם שמקום הימצאו לא ידוע, נאשם באותן עבירות.

אתמול, בניסיון לפתור את המשבט הפוליטי החמור ביותר במדינה ב-16 השנים האחרונות, העבירו המחוקקים חוק לקיום בחירות חדשות, שבהן ייאסר על מוראלס ואנשיו להשתתף. הנשיאה הזמנית ג'נין אנייז צפויה לחתום על החוק היום (ראשון) אחר הצהריים.

"אני רוצה להודות למחוקקים שלנו על שהבינו והקשיבו לדרישות העם הבוליביאני", כתבה הנשיאה בחשבון הטוויטר שלה.

שני בתי הקונגרס, שעוד נשלטים על ידי המפלגה הסוציאליסטית של מוראלס, צריכים להסכים גם על הרכבו החדש של טריבונל הבחירות, אחרי שחבריו הקודמים הודחו בשל טענות לזיוף קולות לטובתו של הנשיא לשעבר. הטריבונל יצטרך לקבוע את מועד בחירות החדשות, שהנשיאה הזמנית - סנאטורית מהימין עד לא מכבר - הבטיחה לערוך "בהקדם האפשרי".

נשיא בוליביה לשעבר מוראלס עם נחיתתו במקסיקו סיטי 10 בנובמבר 2019. AP
טוען שהודח בהפיכה. מוראלס/AP

לפחות 32 בני אדם נהרגו במעשי האלימות שפרצו אחרי הבחירות ב-20 באוקטובר, שבסיומן הכריז מוראלס על ניצחונו כבר בסיבוב הראשון. חסימות הכבישים של תומכיו הובילו למחסור חמור בדלק ובמזון בבירה לה פס ובערים אחרות.

המשבר העמיק את הפערים בין האוכלוסייה הילידית, בסיס התמיכה במוראלס, לבין תושבי הערים המשתייכים למעמד הביניים ולמעמד העליון. המפלגה הסוציאליסטית חלוקה לגבי מנהיגה ועתידו הפוליטי, ורובה צפויה להתנער ממנו על מנת לשמור על סיכויים בבחירות החדשות. באלו הקודמות נמצאו אי-סדרים רבים על ידי משקיפים מארגון מדינות אמריקה (OAS), ואלו לטענת האופוזיציה, אפשרו למוראלס להכריז על ניצחון.

מוראלס, מנהיגה הילידי הראשון של בוליביה, טוען שהוא קורבן להפיכה נגדו, אחרי שאיבד את תמיכת כוחות הביטחון. הוא אמר כי החקירה שנפתחה נגדו מבוססת על "שתילת ראיות והקלטות מזויפות".
בנוסף לכך, היא דחתה אתמול ניסיון של סנאטורים מהמפלגה הסוציאליסטית לאסור על "הליכים משפטיים" נגד מוראלס. "כל מי שביצע פשעים, שם ללעג את החוק, וניצל את החוק, לא יזכה בחנינה", אמרה נשיאת בוליביה לכתבים.

במקביל, שניים מילידיו של נשיא בוליביה ב-14 השנים האחרונות - אבליס מוראלס אלברדו ואלברו מוראלס פרדו - עזבו אתמול את המדינה והגיעו לארגנטינה, באישור הממשלה הזמנית. לדברי מוראלס, בתו אבליס נאשמת ב"התעשרות בלתי-חוקית", אך לדבריו אלו האשמות שקר.

נשיאת בוליביה הזמנית ג'נין אנייז, 23 בנובמבר 2019. AP
קוראת למפגינים להשיב את הסדר. הנשיאה הזמנית בקונגרס, אתמול/AP

אנייז, שהכריזה על עצמה נשיאה זמנית אחרי התפטרותם של מוראלס וראשי הממשל והקונגרס ב-12 בנובמבר, קראה למפגינים נגד הממשלה "לאפשר לנו לממשול" ולהסיר את חסימות הדרכים. אתמול היא נפגשה עם ראשי מנהיגים חברתיים, שרבים מהם דורשים ממנה לבטל חוק שהעבירה אחרי כניסתה לתפקיד המקנה לצבא סמכויות נרחבות לשימוש בכוח על מנת להשיב את הסדר. חלקם דרשו ערבויות לכך שלא ייפתחו נגדם חקירות בדומה לאלו שנפתחו נגד מוראלס ותומכיו.

ארצות הברית, התומכת בממשל הזמני בבוליביה, אמרה שעל הבחירות הקרובות להיות "חופשיות, הוגנות ושקופות".

תומך בנשיא בוליביה לשעבר אבו מוראלס נעצר בהפגנה בבירה לה פס, 21 בנובמבר 2019. רויטרס
המשטרה עוצרת תומך של מוראלס בהפגנה בבירה לה פס, בשבוע שעבר/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully