וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סנאטורית בבוליביה הכריזה על עצמה נשיאה זמנית; מוראלס: "הפיכה"

ג'נין אנייז מהאופוזיציה הימנית במדינה אמרה כי היא הבאה בתור לרשת את התפקיד, על אף שחברי מפלגתו של הנשיא לשעבר החרימו את הדיון. מוראלס, שקיבל מקלט במקסיקו, גינה את המהלך

צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

הסנאטורית ג'נין אנייז הכריזה הלילה (רביעי) על עצמה כנשיאת בוליביה הזמנית, בעקבות התפטרותו של אבו מוראלס בתחילת השבוע. חברי מפלגתו הסוציאליסטית של הנשיא לשעבר החרימו את הדיון, כך שמספר המשתתפים המינימלי לקיומו לא התקיים, אולם חברת האופוזיציה אמרה כי בהתאם לחוקה, היא תשמש בתפקיד עד לקיום בחירות בהקדם.

מוראלס, שנמלט מהמדינה ויצא לגלות במקסיקו, תיאר זאת כ"הפיכה של סנאטורית ימנית מחרחרת הפיכה". הנשיא לשעבר, ששלט במדינה הדרום אמריקנית במשך כ-14 שנה, ביקש מקלט במקסיקו בעקבות מה שתיאר כאיומים על חייו.

אנייז הפכה לנשיאת הסנאט הזמנית אתמול, ולאור הוואקום השלטוני, היא ירשה את השלטון. היא זכתה לגיבוי בית המשפט החוקתי של בוליביה. "לאור חסרונם של הנשיא ושל סגן הנשיא, בתור נשיאת בית הסנאטורים, אני מקבל יורשת באופן מידי את הנשיאות כפי שנקבע בסדר החוקתי", אמרה לקול תשואות מחוקקים מהאופוזיציה.

הסנאטורית ג'נין אנייז מכריזה על עצמה נשיאת בוליביה הזמנית, 13 בנובמבר 2019. רויטרס
הבטיחה לקיים בחירות חדשות. הנשיאה הזמנית החדשה, הלילה/רויטרס

מוראלס, שהגיע אתמול למקסיקו, התפטר ביום ראשון אחרי שבועות של הפגנות אלימות בעקבות הכרזתו על ניצחונו בבחירות לנשיאות. הוא אמר כי הנשיאה הזמנית אחראית ל"הפיכה המרושעת והחלקלקה ביותר בהיסטוריה". הוא אמר כי הוא אולץ להתפטר, אבל עשה זאת "כדי להימנע משפיכות דמים נוספת". לפחות שלושה מפגינים נהרגו מאז הבחירות בחודש שעבר, שבתוצאותיהן סירבה האופוזיציה להכיר.

לאחר שגם משקיפים מארגון מדינות אמריקה אמר כי נמצאו אי-סדרים ברורים בתוצאות הבחירות, שמהן עלה כי מוראלס לא יזדקק לסיבוב שני מול יריבו השמרני, הנשיא לשעבר קרלוס מסה, הצבא והמשטרה התנערו מהנשיא ודחקו בו להתפטר. הוא כבר הסכים לקיום בחירות חדשות, אך זה לא ריצה את מתנגדיו והוא הודיע על עזיבתו את התפקיד.

המנהיג הסוציאליסטי, שנבחר לראשונה ב-2006, היה הראשון המגיע מהקהילות הילידיות במדינה. הוא הודה לנשיא מקסיקו אנדראס מנואל לופס אוברדור על כך ש"הציל את חייו". הוא הבטיח כי "בשארית חיי אשאר בפוליטיקה, המאבק נמשך. לכל האנשים בעולם יש זכות לשחרר את עצמם מאפליה ומהשפלה".

מוראלס, שהיה השריד האחרון למנהיגי "הגל הוורוד" ששטף את דרום אמריקה בתחילת העשור הקודם, זכה לשבחים על כך שצמצם את שיעורי העוני ושיקם את הכלכלה של בוליביה. עם זאת, מגדל הקוקה לשעבר ספג ביקורת כשהחליט להתמודד על כהונה רביעית בניגוד למגבלות החלות עליו בחוקה ולמרות הפסדו במשאל עם על כך ב-2017.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully