וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהומות ברחבי בוליביה; מקסיקו הסכימה לתת מקלט למוראלס

12.11.2019 / 4:25

תומכיו של הנשיא המתפטר צועדים לעבר הפרלמנט, לקראת עימותים אפשריים עם תומכי האופוזיציה והמשטרה. מקסיקו סיטי הודיעה כי מוראלס, שנאלץ לעזוב את תפקידו בתום 14 שנות שלטון, עלה על מטוס ועזב את בוליביה

צילום: רויטרס

עימותים אלימים, מעשי ביזה וחסימות דרכים נרשמו היום (שני) ברחבי בוליביה לאחר התפטרותו של הנשיא אבו מוראלס יממה קודם לכן, בעוד שאלפים מתומכיו צעדו לעבר הפרלמנט לקראת התנגשויות אפשריות עם האופוזיציה והמשטרה. במקביל, מפקד הכוחות המזוינים של בוליביה, וויליאמס קאלימן, אמר כי הורה לחייליו לסייע למשטרה להיאבק ב"קבוצות של ונדליסטים".

בינתיים, מקסיקו אמרה כי היא הסכימה לבקשת המקלט של המנהיג הסוציאליסטי, שאולץ לעזוב את כיסאו בתום כ-14 שנה בשלטון אחרי הבחירות השנויות במחלוקת בחודש שעבר. הוא כינה את המהלך "הפיכה אזרחית" נגדו, אך איבד את תמיכת הצבא, המשטרה וחלק מבעלי בריתו בימים האחרונים. משרד החוץ המקסיקני הודיע כי מוראלס עלה הלילה על מטוס שייקח אותו למדינה. בציוץ בטוויטר נשבע מוראלס לשוב בקרוב "עם עוד כוח ואנרגיה". "זה כואב לעזוב את המדינה בגלל סיבות פוליטיות, אבל אשאר בקשר", כתב.

מקורות בפרלמנט ובמשטרה אמרו כי המונים צועדים מהעיר הסמוכה, אל אלטו, למרות המחסומים המאולתרים שמתנגדיו של מוראלס הותירו בעיר כדי לעצור את ההתקדמות שלהם. יחידת המשטרה האמונה על ההגנה על הפרלמנט טענה נשק חי, אמר קצין אחד, בעוד ארבעה אחרים אמרו לרויטרס כי הם מצפים לעימות משמעותי. המחוקקים עצמם פונו מהמקום.

נשיא בוליביה איבו מוראלס מודיע על התפטרותו, 10 בנובמבר 2019. AP
כינה את המהלך נגדו "הפיכה אזרחית". מוראלס מכריז על התפטרותו, ראשון/AP

התפטרותו של מוראלס, נשיא בוליביה הילידי הראשון ואחד המנהיגים בדור של אנשי שמאל ששלטו בפוליטיקה הדרום אמריקנית בראשית המאה, לוותה בכמה שבועות של מהומות אלימות ברקע האשמות על זיוף הבחירות לנשיאות המדינה שהתקיימו ב-20 באוקטובר. רועה הלמות ומגדל עלי הקוקה לשעבר בן ה-60 נתפס על ידי רבים כלוחם למען העניים שהביא לצמיחה כלכלית קבועה, אך בעיני אחרים הוא היה אוטוקרט שחרג מתפקידו כשדחה משאל עם על הגבלת כהונה.

ממשלתו של מוראלס קרסה ביום ראשון לאחר שאגון המדינות האמריקניות פרסם דוח על אי סדרים חמורים שנמצאו בבדיקת הבחירות, מה שגרם לבני בריתה של מפלגת השלטון לפרוש ולצבא לקרוא לו להתפטר מתפקידו. יריבו של מוראלס חגגו את התפטרותו אך גם התקדמו במהירות לחיפוש אחר יורש זמני לפני שיוכרזו בחירות נוספות באחת המדינות העניות ביבשת, המתבססת על חקלאות וגז טבעי.

עם סגנו של מוראלס ובעלי ברית רבים בממשלה ובפרלמנט שהלכו יחד עם המנהיג, אשת האופוזיציה ג'נין אנז הגיעה אל לה פז והביעה רצון לתפוס פיקוד. מאוחר יותר היא נלקחה על ידי הצבא אל הפרלמנט. "אם יש לי את התמיכה של אלו שהובילו את התנועה הזאת לחירות ודמוקרטיה, אקח על עצמי את האתגר, רק בשביל לעשות רק את מה שהכרחי כדי לקרוא לבחירות שקופות", אמרה אנז, אשר על פי החוקה היא הבאה בתור בהיררכיה הנשיאותית. כשדיברה על המשבר במדינה ודמעות בעיניה, היא אמרה שהסנאט ינסה לקיים דיון היום וקראה לחברי מפלגתו של מוראלס להשתתף בו ולמצוא יחד פתרון חוקתי ונשיא זמני מוסכם.

התפטרותו של מוראלס עדיין זקוקה לאישור של שני הבתים של הרשות המחוקקת. נראה כאילו הצעד הזה עשוי להידחות לפחות עד יום רביעי, לאחר שחברי פרלמנט לא הצליחו להגיע ללה פז. על פיק החוק בבוליביה, ראש הסנאט אמור להיכנס לנעליו של נשיא במקרה כזה. אלא שאדריאנה סלבטיארה, הנושאת בתפקיד, התפטרה אף היא בתחילת השבוע.

עוד בוואלה!

סוף עידן מוראלס: מגדל הקוקה שנאבק בעוני והשתכר מהכוח

לכתבה המלאה

רוסיה וארגנטינה הביעו תמיכה במוראלס; ברזיל וארה"ב בירכו על ההתפטרות

בשעות הלילה, כנופיות שוטטו בלה פז, בתי עסק נבזזו ונכסים הוצתו. בית ספר וחנויות נסגרו ברובם, בעוד התחבורה הציבורית פסקה מלפעול, הדרכים נחסמו ופעילים משני צדי המפה הפוליטית התעמתו ברחובות. באזורים מסוים נותקה הגישה לחשמל ומים.

כוחות הצבא של בוליביה הודיעו שיפעלו כדי להגן על שירותים ציבוריים חיוניים לאור האלימות הגואה והוונדליזם. אני חוששת ממה שעשוי לקרות. הכל בבלאגן בעיר. יש קרבות בין שכנים", אמרה פטריסיה פארדס, מזכירה בת 35 ותושבת לה פז.

מוראלס חזר לאורך היום על טענותיו כי הוא קורבן של קנוניה מצד אויביו, בהם יריבו בבחירות קרלוס מסה ומנהיג המחאה לואיס פרננדו קמאצ'ו. "העולם והפטריוטים הבוליביאנים שלנו מסרבים להכיר בהפיכה", הוא צייץ.

עימותים בין תומכי נשיא בוליביה המודח אבו מוראלס למשטרה בבירה לה פז, 11 בנובמבר 2019. AP
עימותים בין תומכי מוראלס למשטרה בבירה לה פז, אתמול/AP

נשיא ארגנטינה הנכנס, אלברטו פרננדז, הדהד את טענותיו של מוראלס, כמו גם מקסיקו שהציעה לו מקלט. "זו הפיכה משום שהצבא ביקש את התפטרותו של הנשיא, וזה מפר את הסדר החוקתי של המדינה הזאת", אמר שר החוץ של מקסיקו מרסלו אברארד.

בעיצוב המחודש של המרחב הפוליטי באמריקה הלטינית, השמאל עלה לשלטון במקסיקו וארגנטינה, בעוד במעצמה האזורית ברזיל קמה ממשלת ימין. "יום נפלא", צייץ בולסונארו, במה שנראה כתגובה להתרחשויות בבוליביה. בונצואלה, יריביו של בני בריתו של מוראלס, ניקולס מדורו, בירכו אף הם על נפילתו של המנהיג הבוליביאני שהם מכנים דיקטטור, ואמרו כי הם מקווים שמדורו יהיה הבא בתור ליפול.

רחוק יותר, רוסיה הביעה תמיכה במוראלס, בעוד נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר כי התפטרותו של מוראלס היא "רגע משמעותי לדמוקרטיה: השולח מסר ל"משטרים הלא לגיטימיים" בונצואלה וניקרגואה. ארצות הברית גם קראה לפרלמנט הבוליביאני להיפגש בקרוב ולקבל את ההתפטרות ולהתחיל בתהליך העברת השלטון.

בוליביה תחת מוראלס הייתה אחת המדינות בעלות שיעורי הצמיחה הגבוהים ביותר באזור, אך שאיפתו להישאר בשלטון ולרוץ לכהונה רביעית גרמה לניכור של רבים מבעלי בריתו, גם בקרב הקהילה ממנה הוא בא.

(עדכון ראשון: 23:27, 11/11)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully