וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדינת ישראל נגד בנימין נתניהו: המילים שיסבכו או ישחררו את הפלונטר הפוליטי

22.11.2019 / 10:30

אחרי שלוש שנים של סנכרון בין השעון הפוליטי למשפטי, נתניהו הפך מחשוד לנאשם בטיימינג הכי גרוע. החשש בבלפור הוא שבתוך המשבר החוקתי יתברר שהוא הח"כ היחיד שלא יכול לקבל עוד את המנדט להרכבת הממשלה, במה שעשוי לחולל דרמה פוליטית נוספת - כבר בשלושת השבועות הקרובים

.

שבע מילים נחרתו אמש לנצח נצחים: מדינת ישראל נגד בנימין בן בנציון נתניהו. אחרי שלוש שנים סוערות של חקירות, דיונים, השמצות, התקפות והפגנות - ושתי מערכות בחירות - בפעם הראשונה בהיסטוריה הוגש כתב אישום נגד ראש ממשלה מכהן. הוויכוח היצרי בין מי שסבור שזו תעודת כבוד למערכת אכיפת החוק ובין זועקי השבר על ההפיכה השלטונית של המשטרה ושומרי הסף יגיע בימים הקרובים לשיא, ובמקביל גם יעמיק השבר שמחלק את המדינה לשתיים בשאלת כן או לא ביבי.

בשמאל מתכננים הפגנות סוף שבוע במצודת זאב, בלפור וכיכר הבימה בתל אביב, ובימין הוציאו צו שמונה להגנה על המנהיג הנערץ והמיוסר מפני ניסיונות השמאל להחליף את השלטון. שבע המילים האלה יסבכו - או ישחררו - את הפלונטר הפוליטי שמוביל את המדינה לבחירות נוספות.

לקריאת כתב האישום המלא

ראש הממשלה בנימין נתניהו, לאחר הודעת היועמ"ש על ההחלטה להעמיד אותו לדין, 22 בנובמבר 2019. רויטרס
כל המהלכים שלו הוכתבו על ידי שני שעונים: פוליטי ומשפטי. ראש הממשלה נתניהו, אתמול/רויטרס

שבע המילים הללו הן שגררו את מדינת ישראל לסבב אינסופי של בחירות מלכתחילה. מאז שתיקי האלפים פרצו לחיינו, נתניהו הוא לא רק ראש ממשלה ויו"ר הליכוד, אלא גם חשוד בפלילים; כל המהלכים שלו הוכתבו על ידי שני שעונים: פוליטי ומשפטי, והוא עשה כל שביכולתו כדי לסנכרן ביניהם ולשמור על כוחו.

לפני קצת פחות משנה, כשהבין שלוחות הזמנים בפרקליטות מבשרים שהוא עומד להפוך מחשוד לנאשם, הוא החליט להקדים את הבחירות בשנה שלמה, במטרה לזכות מחדש באמון העם ולהילחם על חפותו וחסינותו מכיסא ראש הממשלה. השלב הראשון בתוכנית הצליח: למרות כתב החשדות שפרסם היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט עם החלטה להגיש כתב אישום בכפוף לשימוע, הוא חזר מבחירות אפריל חזק יותר מאי פעם.

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט מודיע על כתב אישום נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו. ראובן קסטרו
יידרש להחלטות נוספות בעניין נתניהו. היועמ"ש מודיע על כתב האישום, אתמול/ראובן קסטרו
אחרי בחירות מועד א' נתניהו ניסה להרכיב את קואליציית החלומות, אך ליברמן הרס לו את התוכניות והוא העדיף לפזר את הכנסת

בגלל שבע המילים הללו נתניהו הידק בשנה האחרונה את הברית הפוליטית עם הימין הדתי והחרדים, שכיום כבר ממוסדת ומוכרת בכינוי "הבלוק". זו הקואליציה שאפשרה לו להמשיך לכהן כשמעל ראשו מתנוסס חשד כבד של שוחד, וזו שתתמוך בכל מהלך של חסינות או התגברות שבעזרתם קיווה להימנע ממשפט ולמנוע את התערבות בג"ץ בהמשך כהונתו תחת כתב אישום.

אחרי בחירות מועד א' נתניהו ניסה להרכיב את קואליציית החלומות, אך ליברמן הרס לו את התוכניות, והוא העדיף לפזר את הכנסת ולקחת את המדינה לבחירות מועד ב'. רק שגם בפעם השנייה הוא נכשל, ובינתיים, השעון המשפטי תקתק לעבר שימוע והכרעה סופית של היועץ המשפטי לממשלה והביאונו עד כלום.

שבע המילים האלה עומדות בלב המעגל שלא ניתן לרבע, שמוביל את המערכת הפוליטית לסבב בחירות שלישי בתוך שנה. הן המוקש העיקרי שמונע הקמת ממשלת אחדות בין שתי המפלגות הגדולות, במיוחד לאור העובדה שאחת מהן נוצרה ומתקיימת על בסיס עקרון אחד: להחליף את נתניהו בשלטון. שבע המילים הללו הכתיבו את תנאי המשא ומתן של הליכוד, ובעיקר את הדרישה שנתניהו יהיה ראשון ברוטציה, כדי שיוכל כראש ממשלה ליהנות מתנאי משפט נוחים יותר, וגם את הדרישה הנגדית של כחול לבן, שיפנה את כיסאו אחרי הגשת כתב אישום.

חכמת הקוקפיט ניצחה

כל עוד כתב האישום היה תאורטי, יו"ר כחול לבן בני גנץ יכול היה להתפלפל משפטית על מתווה הנשיא לנבצרות ולנסות לקבל ערובות שנתניהו לא יעקוץ אותו במהלכי חסינות, אבל ברגע שהוא הפך לעובדה מוגמרת - אין לו מרחב התגמשות. חלק מיועציו חשבו שהוא צריך לקחת את ההצעות של נתניהו גם במחיר של היפרדות משותפיו יאיר לפיד ומשה יעלון, שהטילו וטו גמור.

חכמת הקוקפיט ניצחה ואחרי ההצהרה של נתניהו אמש גם התחדדה: גנץ לא יוכל לשבת איתו, כשמעל ראשו מתנוססת תגית שוחד וכשמפיו יוצאות מתקפות משולחות רסן כלפי המשטרה, הפרקליטות, והיועץ המשפטי לממשלה. שבע המילים האלה פוצצו את האפשרות הקלושה שנשארה לפריצת דרך וסימנו פנייה חדה לכיוון בחירות.

יאיר לפיד ובני גנץ בישיבת סיעת כחול לבן, 18 בנובמבר 2019. ראובן קסטרו
הטילו וטו גמור. לפיד וגנץ בישיבת סיעה, השבוע/ראובן קסטרו

עד כה, העוצמה הפוליטית של נתניהו לא נסדקה כמעט בשלב ההמלצות והחשדות. לפי ההיגיון הזה, גם שבע המילים שהופכות אותו לנאשם לא אמורות לזעזע את עולמו. הוא הגיע לערב ההחלטה של מנדלבליט ערוך היטב, עם נאום מהוקצע שכלל את כל המסרים המוכרים על אכיפה בררנית, חקירות מזוהמות, סחיטה של עדי מדינה, ששמענו אחרי המלצות המשטרה והפרקליטות, וסיסמה חדשה: במקום "לא יהיה כלום כי אין כלום", הוא עבר ל"לחקור את החוקרים".

אם נגיע לבחירות, אפשר לנחש שזו תהפוך לסיסמת הקמפיין, אבל יש עוד 19 יום עד אז, שבהם המנדט בידי הכנסת, שיכולה עדיין למנוע בחירות אם יימצאו 61 ח"כים שיתמכו במועמד אחד - כל אחד - ויבקשו מהנשיא להטיל עליו את הרכבת הממשלה. החשש הגדול של נתניהו הוא שבתוך המשבר החוקתי החריג שנוצר ובתוך סנכרון הזמנים הפוליטי והמשפטי יתברר שהוא עצמו הח"כ היחיד שלא יכול לעשות את זה.

מקהלת התגובות של הליכוד

רוב צמרת החמישייה הראשונה של הליכוד - אדלשטיין, ארדן וכמובן סער - עדיין ממלאת פיה מים, ורק ישראל כץ הוציא הודעת תמיכה

בימים הקרובים היועץ המשפטי לממשלה והיועץ המשפטי לכנסת יידרשו לתת מענה לשורה של פניות ששוגרו אחרי פרסום ההחלטה על כתב האישום, שבמהותן מבקשות לברר האם לאור העבירות החמורות שבהן נתניהו נאשם, הוא בכלל יכול להיות מועמד להרכבת הממשלה, האם הכנסת רשאית להטיל עליו את המנדט ב-21 הימים והאם הנשיא יוכל להטיל אותו עליו אחרי הבחירות. אם התשובה במשרד המשפטים לשאלות הללו היא אכן "לא", כפי שדיווח אמנון אברמוביץ', נתניהו עשוי למצוא את עצמו בבעיה גדולה.

מקהלת התגובות של חברי הליכוד וראשי הסיעות בימין זימרה אמש הלל למנהיגותו, עשייתו וחפותו במסר אחיד ומאוחד שלא מאותת על בקיעים בבלוק, אבל לפני שהופץ דף המסרים שררה שתיקה, שמלמדת על עוצמת הדרמה. ראוי גם לשים לב למי שהמשיך לשמור על שתיקה ולא לקח חלק בגל החיבוקים בטוויטר ובפייסבוק. רוב צמרת החמישייה הראשונה של הליכוד - יולי אדלשטיין, גלעד ארדן וכמובן גדעון סער - עדיין ממלאת פיה מים, ורק ישראל כץ הוציא הודעת תמיכה. שעות לפני ההחלטה של מנדלבליט, סער קרא פומבית תיגר על נתניהו ורצף כישלונותיו והודיע שידרוש לקיים פריימריז על ראשות המפלגה, בעוד נתניהו מתכנן לבטל אותן.

גדעון סער בהכרזה מיוחדת של רה"מ נתניהו בכפר המכביה, 9 בספטמבר 2019. ראובן קסטרו
תסריט הבלהות: ציר סער-ליברמן-לפיד. גדעון סער/ראובן קסטרו

האיום האמיתי של סער הוא לא בקרב על המתפקדים, שם נתניהו הוא פייבוריט לנצח, אלא במה שהוא ואחרים בליכוד עשויים לחולל בשלושת השבועות הקרובים, בשיתוף פעולה עם כחול לבן ובעיקר עם אביגדור ליברמן. סער הכריז אתמול שהוא יכול "להרכיב ממשלה ולאחד את העם".

תסריט הבלהות שמדיר שינה בבלפור הוא מציר בין סער, ליברמן ולפיד, שיכול לסכם תוך שעה על ממשלת רוטציה סער-גנץ; אם יתברר שמבחינה חוקתית, נתניהו פשוט לא יכול להרכיב ממשלה יותר, מרוץ 61 החתימות ישתנה לחלוטין - המדינה תשתחרר מהפלונטר ותשלח את נתניהו הביתה.

אחרי שלוש שנים של סנכרון שעונים, נתניהו הפך מחשוד לנאשם בטיימינג הכי פחות טוב, או בלשונו "העיתוי הכי רגיש ביותר של המערכת הפוליטית בתולדות המדינה". רק שבניגוד לרמיזות של נתניהו לפיו תזמון ההליכים המשפטיים מכוון להפיל את שלטונו, הוא זה שאחראי לכל המניפולציות של השעון.

GIF - תיק 1000. אתר רשמי
GIF - תיק 1000/אתר רשמי
GIF - תיק 2000. אתר רשמי
GIF - תיק 2000/אתר רשמי
GIF - תיק 4000. אתר רשמי
GIF - תיק 4000/אתר רשמי
ציר זמן פרשות נתניהו. עיבוד תמונה, עיבוד תמונה
ציר זמן פרשות נתניהו/עיבוד תמונה, עיבוד תמונה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully