וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ריבלין לאחר השבת המנדט: "זוהי עת של ליקוי מאורות קשה במדינת ישראל"

21.11.2019 / 13:38

לראשונה בתולדות המדינה, הנשיא הודיע ליו"ר הכנסת כי שני המועמדים שקיבלו את המנדט כשלו בהקמת הממשלה. ריבלין הפציר בח"כים להניח את השיקולים הפוליטיים בצד: "נדרשת ממלכתיות כלפי העם". אדלשטיין הדגיש כי בכנסת לא מעוניינים בבחירות: "אפשר להרכיב קואליציה רחבה"

צילום: אבי כהן, עריכה: טל רזניק

הצהרות ריבלין ואדלשטיין - כל הפרטים

  • הנשיא הודיע ליו"ר הכנסת באופן רשמי על תום המנדט
  • ריבלין: שיקולים פוליטיים כבר אינם יכולים להיות המצפן היחיד
  • אדלשטיין: אעשה את הכול, כדי שנצליח להקים קואליציה רחבה

נשיא המדינה ראובן ריבלין העביר היום (חמישי) באופן רשמי את המנדט להקמת הממשלה לידי יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, זאת לאחר שמאמציהם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ להרכיב קואליציה כשלו. "הפוליטיקה המשבשת חייבת להיפסק", הצהיר ריבלין בבית הנשיא. "ח"כ בני גנץ הוא המועמד השני שניסה להרכיב ממשלה ונכשל, כאשר קודם לכן, נכשל ראש הממשלה היוצא, בנימין נתניהו, במשימת הרכבת הממשלה. זו הפעם הראשונה בתולדות מדינת ישראל שהגענו למצב זה. התוצאה הפוליטית העגומה הזו, באה לאחר מערכת בחירות שנייה במספר, שנכפתה על אזרחי ישראל לאחר שהכנסת ה-21 הצביעה על התפזרותה".

"זוהי עת של ליקוי מאורות קשה בתולדות מדינת ישראל", פנה ריבלין לחברי הכנסת. "עם פתיחת הכנסת ה-21 והכנסת ה-22, קראתי לכם להניח את חרבות הבחירות, ולנקות את הלכלוך. הפצרתי כי שיקולים פוליטיים כבר אינם יכולים להיות המצפן היחיד. וכי לא רק משילות דרושה, נדרשת גם תודעת ריבונות, ממלכתיות, אחריות, כלפי כל העם היקר הזה, על כל שבטיו וחלקיו, היושב בארצנו, ושאתם מנהיגיו".

ריבלין הדגיש בפני חברי הכנסת כי "גורלכם הפוליטי לא חשוב יותר מגורלם של הזקנה בבית החולים, של ילדי החינוך המיוחד, של ההרוגים באלימות במגזר הערבי, של תושבי הדרום, יהודים, ערבים, חרדים וחילונים, הזקוקים למיגון, ושל נשים הנזקקות למקלט". הוא ביקש כי "ב-21 הימים הללו, לא תהיו גוש או מפלגה, אתם תשבו איש איש לנפשו, עם מצפונו, ותצטרכו לענות על שאלה אחת בלבד: מהי חובתי כלפי מדינת ישראל? בהצלחה".

נשיא המדינה ראובן ריבלין ויו"ר הכנסת יולי אדלשטיין במעמד החזרת המנדט להטלת הרכבת הממשלה על יו"ר הכנסת, 21 נובמבר 2019. מיכאל דימנשטיין, לע"מ, עיבוד תמונה
קראו להימנע מבחירות נוספות. אדלשטיין וריבלין, היום/עיבוד תמונה, מיכאל דימנשטיין, לע"מ

בפתח דבריו הודה אדלשטיין לריבלין, על "שבחרת לא לשבת ביציע אלא לרדת למגרש ולעשות את כל מה שניתן כדי שתקום ממשלה בישראל". לדברי יו"ר הכנסת, "ב-24 ביוני, כשלושה חודשים לפני הבחירות הקודמות, קראתי לכל ראשי המפלגות לפעול כדי לבטל אותן. אמרתי להם: 'מערכת בחירות נוספת היא אסון למדינת ישראל. שום דבר לא ישתנה בה'. היו מי שגיחכו. כל צד הסביר לי שניצחונו בבחירות יהיה מזהיר - והפעם ההכרעה תהיה ברורה".

"לצערי הבחירות לא התבטלו - ובאמת שום דבר לא השתנה", המשיך אדלשטיין. "מה שהיה בבחירות בחודש אפריל, הוא שהיה בבחירות בחודש ספטמבר, ואם חלילה לא נצלח את האתגר שלפנינו, הוא שיהיה גם בבחירות בפעם השלישית והרביעית והחמישית". יו"ר הכנסת הבהיר כי העם וחברי הכנסת לא מעוניינים בבחירות נוספות. "אפשר להרכיב קואליציה רחבה ואפשר לטפל באתגרים המדיניים והביטחוניים שעומדים לפנינו - ביחד".

אדלשטיין פנה לאזרחים וביקש מהם להבהיר לנבחרי הציבור כי אינם רוצים בחירות. "על משקל דבריו של ראש הממשלה מנחם בגין: הבחירות הן נמנעות. האחדות - היא בלתי נמנעת", אמר. "אני מאמין בכך בכל ליבי, ואני מצדי אעשה את הכול, כדי שבשלושת השבועות הבאים נצליח להקים קואליציה רחבה, ממשלה חזקה, שתחזור לעבוד עבור אזרחי ישראל".

עוד בוואלה!

שק האחדות ומרצע החסינות: התכסיס השקוף של נתניהו

לכתבה המלאה
פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ, הקריה ת"א, 27 באוקטובר 2019. אלעד מלכה
השיבו את המנדט. נתניהו וגנץ/אלעד מלכה

כעת, ולמשך 21 ימים, הכנסת היא הגוף היחיד שראשי לנסות לאתר מועמד שלישי להרכבת הממשלה. כל ח"כ שישיג את חתימותיהם של 61 ח"כים ויותר, יהיה רשאי בתקופה זו להרכיב את הממשלה הבאה. על חברי הכנסת יהיה לחתום על בקשה לנשיא המדינה, שתחייב אותו להטיל את הרכבת הממשלה על המועמד שבשמו נקבו לאחר שהמועמד הסכים לכך בכתב. הנשיא ריבלין יהיה רשאי להתייעץ במשך יומיים נוספים בטרם יעניק את המנדט בפעם השלישית לח"כ עליו הומלץ, ולאחר מכן יינתנו למועמד 14 ימים כדי להרכיב ממשלה.‎

אף שהסיכויים לכך נמוכים, ההערכה הפוליטית כי בתקופה זו יתקיימו גם ניסיונות להרכיב ממשלת אחדות או כל ממשלה אחרת בניסיון למנוע בחירות שלישיות. החוק קובע כי רק חבר כנסת מכהן בכנסת הנוכחית יכול להיות המועמד השלישי להרכבת הממשלה. החוק אינו קובע שעליו לשמש יו"ר אחת המפלגות, ותיאורטית הכנסת יכולה לסמן כל אחד מ-120 חבריה כמועמד פוטנציאלי. תקופת 21 הימים תסתיים ביום רביעי, 11 בדצמבר, בחצות.

(עדכון ראשון: 13:13)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully