וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חום, שיעול והקאות: מקרה ראשון של מחלת הסיגריות האלקטרוניות בישראל

19.11.2019 / 9:19

צעיר בן 20 אושפז במצב קשה לאחר שלקה במחלה "EVALI", שנגרמת כתוצאה משימוש בסיגריה אלקטרונית שאותה רכש בארה"ב. לאחר שחש לא טוב במשך עשרה ימים הגיע הצעיר לבית החולים, שם אובחן במחלה. הרופא הזהיר: "בארץ זה עלול להיות פתח לעוד מקרים"

צילום: באדיבות חדשות עשר, עריכה: שניר דבוש

צעיר בן 20 אושפז במחלקה לטיפול נמרץ כשהוא במצב קשה עקב מחלת שנגרמה בעקבות אידוי סיגריות אלקטרוניות. זה הוא האבחון הראשון בישראל של מחלת המאיידים, שנקראת "EVALI", ופרטיו הועברו לבחינת משרד הבריאות.

לדברי ד"ר אורי ונד, רופא בכיר במערך הריאות של בית החולים מאיר בכפר סבא, הצעיר הגיע למצב בו נשקל להרדים ולהנשים אותו. "הוא התאים לכל הקריטריונים של האבחנה ב-EVALI, המחלה שנגרמת מסיגריות אלקטרוניות ואידוי", אמר. "לא מצאנו שום סיבה אחרת, וזאת בנוסף לצילום רנטגן שהיה זהה למה שמתואר בארצות הברית", הסביר הרופא. "למטופל היה חום גבוה, קוצר נשימה, שיעול, הקאות ורמת חמצן מאוד נמוכה בדם. אלה דברים שאפיינו את המקרים בארצות הברית".

לדברי הרופא הבכיר, לפני אשפוזו של הצעיר הוא חש ברע במשך עשרה ימים. זאת, לאחר תקופה בת כחודש שבמהלכה אייד נוזל שקנה בארצות הברית באמצעות סיגריה אלקטרונית. "מדובר בבחור בן 20, בריא, שהגיע עם תמונה שנראתה כמו דלקת ריאות בשתי הריאות", סיפר ד"ר ונד. "הוא קיבל טיפל אנטיביוטי רחב ומצבו לא השתפר, ואף החמיר. הוא נזקק לחמצן והיה במצב קשה, עם חום גבוה והרגשה לא טובה", הוסיף.

אדם מעשן סיגריה אלקטרונית בטורונטו, קנדה 7 באוגוסוט 2015. רויטרס
חום גבוה, קוצר נשימה, שיעול, הקאות ורמת חמצן מאוד נמוכה בדם/רויטרס

בתום עשרה ימים במחלקת טיפול נמרץ, עבר הצעיר למחלקת הריאות בבית החולים. "הוא עבר בדיקות מיוחדות וחודרניות כדי לחפש מחוללים זיהומיים, וירוסים, זיהומים - והכל יצא שלילי", אמר ד"ר ונד. "במקביל, מתחקור שלו, הבנו שהוא אידה נוזל שהוא הביא מארצות הברית, לא ברור אם דרך האינטרנט או שהוא הביא. לאחר ששללנו את כל המרכיבים האחרים, הרגשנו יותר בנוח לתת לו טיפול בסטרואידים ומצבו השתפר", הסביר.

הצעיר שוחרר בסוף השבוע לביתו, בעוד הוא נדרש עדיין לצרוך חמצן. "אני חושב שאין הרבה מקרים כאלה בישראל, וזה ככל הנראה קשור לשימוש בחומרים שהוא הביא מארצות הברית", הסביר ד"ר ונד. "בתיאוריה, בארץ זה עלול להיות פתח לעוד מקרים".

עוד בוואלה!

זה מה שגרם למחלת ריאות אצל מעשני סיגריות אלקטרוניות

לכתבה המלאה
בית החולים מאיר כפר סבא. אבי כהן
הצעיר שוחרר לביתו. בית החולים מאיר בכפר סבא/אבי כהן

עד כה נרשמו בארה"ב יותר מ-2,100 מקרים של מחלת המאיידים ו-42 מקרי מוות. במרבית המקרים עלה כי 82% מהמאיידים צרכו THC, החומר הפעיל בקנאביס, במסגרת האידוי. בעקבות זאת הודיע לפני כמה שבועות משרד הבריאות כי הוא בוחן אמצעים לאיסור מוחלט של שיווק סיגריות אלקטרוניות בישראל, ולאיסור באופן מידי של שיווק סיגריות אלקטרוניות בטעמים. בין היתר, המשרד בוחן את החמרת המגבלות והאיסורים, לרבות באמצעות הטלת צו זמני לאיסור השיווק עד שהדבר יתאפשר בחקיקה ראשית דרך הכנסת ועבודת הוועדות הפרלמנטריות.

נתוני רשות המסים שהגיעו לאחרונה לידי וואלה! NEWS מראים על זינוק של פי 41 בייבוא נוזלים לסיגריות אלקטרוניות. בחודשים ינואר עד יולי 2019, יובא חומר האידוי המדמה עישון יותר מאשר כלל הכמות שיובאה בשנת 2017. במקביל, נרשמה ירידה של 52% בכמות הטבק לגלגול שיובא לישראל בחודשים פברואר עד יולי, לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הנתונים מעידים כי ההעדפה לעישון סיגריות אלקטרוניות גוברת, בעוד הפופולריות של עישון טבק פוחתת.

פורום יצרני ויבואני מוצרי האיוד מסר בתגובה: "לצערנו מדובר בחשד למחלה הנגרמת בעקבות שימוש במוצר אשר נרכש בצורה פיראטית ברחוב בארצות הברית ועל פי הרופאים ככל הנראה הכיל THC, החומר הפעיל בקנאביס. המרכז למניעה ולבקרת מחלות בארצות הברית (CDC) חזר והדגיש בהמלצתו להימנע מלרכוש נוזלי איוד שלא מהיצרנים המורשים. פורום האיוד הישראלי קורא לציבור לנהוג באחריות ולרכוש מוצרי איוד אך ורק מהיצרנים המורשים".

(עדכון ראשון: 4:17)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully