וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב בשינוי מדיניות היסטורי: ההתנחלויות לא מפרות את החוק הבינ"ל

טל שלו, מאיה הורודניצ'אנו וסוכנויות הידיעות

18.11.2019 / 23:01

שר החוץ האמריקני הודיע כי הוא מבטל את מדיניות ממשל אובמה ומרכך את עמדת מדינתו בנושא ההתנחלויות ביהודה ושומרון. פומפאו הבהיר כי אין שינוי במעמד השטחים, עליו יצטרכו לדון ישראל והפלסטינים. המהלך מתווסף לשורת הצעדים של ממשל טראמפ לטובת ישראל

צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

הודעת ארה"ב - כל העדכונים

  • פומפאו הודיע כי ההתנחלויות אינן הפרה של החוק הבינ"ל
  • שר החוץ הבהיר: ישראל והפלסטינים יכריעו בנושא ההתנחלויות
  • נתניהו: "ארה"ב אימצה מדיניות חשובה שמתקנת עוול היסטורי"
  • גנץ: הצהרה שמצביעה על עמידת טראמפ לצד ישראל ומחויבותו לביטחון
  • הרשות הפלסטינית דחתה את ההחלטה: ארה"ב לא מוסמכת

שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו הודיע הערב (שני) כי הוא מבטל את חוות הדעת המשפטית של משרד החוץ האמריקני שקובעת שההתנחלויות הן הפרה של החוק הבינלאומי. המהלך צפוי לעורר זעם בקרב הפלסטינים ולהציב את ארצות הברית בפני מחלוקת עם מדינות אחרות הפועלות להביא לסיומו של הסכסוך הישראלי-פלסטיני.

מדובר בשינוי דרמטי של המדיניות האמריקנית שרואה בהתנחלויות בלתי חוקיות במיוחד לעומת מדיניות ממשל אובמה, שבשלהי שלטונו הוביל החלטה במועצת הביטחון שטענה שההתנחלויות אינן חוקיות. מדובר גם בתפנית חדה נוספת של המדיניות של הקהילה הבינלאומית שרואה בהתיישבות הישראלית מעבר לקווי 67 כמנוגדת לחוק הבינלאומי.

זהו המהלך השלישי הדרמטי שממשל טראמפ נוקט בו בשינוי מדיניות חד מהמדיניות הנהוגה בממשלים אמריקנים קודמים: העברת השגרירות לירושלים, ההכרה בריבונות הישראלית ברמת הגולן וכעת גם שינוי היחס להתנחלויות.

ההצהרה של שר החוץ האמריקני מגיעה פחות משבוע לאחר החלטת בית הדין האירופי על חובת סימון מוצרים מההתנחלויות. ההצהרה תוכננה במקור להתפרסם בשבוע שעבר, במקביל להחלטת בית הדין האירופי, אך לאור האירועים בעזה נדחתה להיום. בתוך כך, באיחוד האירופי הודיעו הערב בעקבות ההצהרה כי "עמדתנו לגבי ההתנחלויות לא השתנתה - הן לא חוקיות לפי החוק הבינלאומי".

שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו, 18 בנובמבר 2019. AP
הודיע על שינוי המדיניות. פומפאו, הערב/AP

לדברי פומפאו, ממשל טראמפ סבור כי כל שאלה חוקית לגבי הרחבת ההתנחלויות צריכה לקבל מענה בבית המשפט הישראלי. "קריאה כי התיישבויות אזרחיות אינן תואמות לחוק הבינלאומי לא תרמה להליך השלום", אמר שר החוץ האמריקני. "האמת היא שלעולם לא יהיה פתרון משפטי לקונפליקט, וטענות לגבי מי צודק ומי טועה בהקשר של החוק הבינלאומי לא יביאו את השלום". הוא הדגיש כי פתרון הסכסוך בנושא ההתנחלויות נותר לדיון של ישראל והפלסטינים.

בשנת 1978 קבעה ארצות הברית את דעתה המשפטית בנושא ההתנחלויות במזכר "הנסל", שהיה הבסיס ליותר מ-40 שנה במהלכן התנגדה המדינה לבנייה בהתנחלויות. פומפאו הבהיר כי ארצות הברית לא תנקוט עמדה בשאלה החוקית של התנחלויות ספציפיות, וכי המדיניות החדשה לא תחול מעבר לגדה המערבית ולא תיצור תקדים לסכסוכים טריטוריאליים נוספים בעתיד.

בעקבות הודעתו של פופמאו, שגרירות ארצות הברית בירושלים פרסמה אזהרת מסע לאזרחיה אל ירושלים, אל הגדה המערבית ואל עזה. "שגרירות ארה"ב מייעצת לאזרחים לשמור על ערבות גבוהה ולנקוט צעדים מתאימים להגברת המודעות הביטחונית באוזרים לאור הסביבה", נכתב בהצרה.

מועצת הביטחון של האו"ם תתכנס ברביעי הקרוב כדי לדיון על ההתפתחויות האחרונות במזרח התיכון ובהם הצהרתו של שר החוץ האמריקני.

עוד בוואלה!

בית הדין של האיחוד האירופי הכריע: סימון מוצרים מההתנחלויות - חוקי

לכתבה המלאה
בנייה שטחים התנחלות אבני חפץ. ראובן קסטרו
"קריאה כי התיישבויות אזרחיות אינן תואמות לחוק הבינלאומי לא תרמה להליך השלום"/ראובן קסטרו

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודה לנשיא דונלד טראמפ ולממשל האמריקני "על עמידתם האיתנה לצד יסודות האמת והצדק. אנו קוראים למדינות נוספות לעמוד לצד ישראל ולצד השלום ולאמץ את עמדתה החשובה של ארצות הברית". בהודעה מטעם לשכת נתניהו נמסר כי "ארצות הברית אימצה מדיניות חשובה שמתקנת עוול היסטורי".

"הממשל האמריקני דחה היום באופן ברור את הטענה השקרית - שההתיישבות הישראלית ביהודה ושומרון מנוגדת ביסודה למשפט הבינלאומי", הוסיף נתניהו. "המדיניות הזו מכירה בכך שהעם היהודי אינו זר ביהודה ושומרון. זכותנו על יהודה ושומרון נובעת בראש ובראשונה מהקשר ההיסטורי רב השנים של עמנו לארץ ישראל. את המחלוקת בין מדינת ישראל לשכניה הפלסטינים ניתן לפתור בתהליך של משא ומתן, ולא באמצעות פסיקות בינ"ל פסולות. מדינת ישראל מוכנה לקיים משא ומתן לשלום עם הפלסטינים, וזאת לצד שמירה על ההתיישבות ביהודה ושומרון".

על פי גורם מדיני, נתניהו עוסק בנושא שינוי מעמדן החוקי של ההתנחלויות מול הממשל האמריקני כמהחודשים. ההחלטה התקבלה בתיאום עם המל"ל והיועץ המשפטי לממשלה וצוותו (הצוות העוסק במשפט בינלאומי), לאחר שנבחנו ההשלכות על ישראל מבחינת המשפט הבינלאומי.

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ מברך את ראש הממשלה בנימין נתניהו רגע לפני פגישתם בבית הלבן 25 במרץ 2019. רויטרס
"הוכחה נוספת כי יחסי ארה"ב וממשלת ישראל חזקים וטובים מאי פעם". טראמפ ונתניהו/רויטרס

יו"ר כחול לבן בני גנץ אמר כי הוא "מברך את הממשל האמריקני על ההצהרה החשובה, המצביעה שוב על עמידתו האיתנה לצד ישראל ומחויבותו לביטחון ועתיד המזרח התיכון כולו. גורלם של היישובים והתושבים ביהודה ושומרון צריך להיקבע בהסדרים העומדים בדרישות הביטחון ושיוכלו לקדם את השלום. הסדרים שישרתו את שני הצדדים, וישקפו גם את המציאות בשטח".

לצד הכרת התודה לממשל טראמפ מתח נתניהו ביקורת על ח"כ גנץ, ברקע טענותיו של ראש הממשלה על הקמת ממשלת מיעוט בתמיכת הרשימה המשותפת. "מקומם שבשעה שהממשל האמריקני מכיר בחוקיות ההתיישבות ביהודה ושומרון, בני גנץ מקים ממשלה עם תומכי טרור שאינם מכירים באף אחת מהזכויות שלנו בארצנו", אמר. על כך הגיבו בכחול לבן כי "לא נקבל הטפות מוסר ממי שלחץ בחמימות את ידיו של ערפאת ומזרים כל חודש עשרות מיליוני דולרים כפרוטקשן לחמאס".

בנייה שטחים התנחלות אבני חפץ. ראובן קסטרו
"מענה הולם להחלטת בית הדין האירופאי נגד ההתיישבות היהודית"/ראובן קסטרו

בימין בירכו את הממשל האמריקני על שינוי המדיניות. שר החוץ ישראל כץ אמר כי "אין עוררין על זכותו של עם ישראל בארץ ישראל. אני רוצה להודות על תמיכתו העקבית והאיתנה של ממשל טראמפ בישראל ואת מחויבותו להמשך קידום היחסים בין העמים וליצירת מזרח תיכון של שגשוג ויציבות. הודעה חשובה זו היא מענה הולם להחלטת בית הדין האירופאי נגד ההתיישבות היהודית וניסיונות החרם נגד מדינת ישראל".

השר גלעד ארדן אמר כי הוא "מברך על ההחלטה האמיצה של הממשל האמריקני. ההכרזה הצפויה של ממשל טראמפ היא בעלת חשיבות היסטורית והיא תסייע לנו לבלום ולסכל מתקפות חרם כנגד ישראל הממוקדות ביהודה ושומרון".

השר אופיר אקוניס מסר כי "מדובר בעוד צעד חשוב בהכרה הבינלאומית בזכות ההתיישבות הישראלית - בכל רחבי הארץ, ללא אבחנה בין חלקיה. את זכותנו הבסיסית על הארץ שום חוק בינלאומי לא היה יכול להפר - וטוב שהדבר נעשה עכשיו גם בהכרה אמריקנית".

הרשות הפלסטינית: ארה"ב לא מוסמכת לבטל החלטות בינ"ל

הרשות הפלסטינית גינתה את ההכרזה האמריקנית. דובר הרשות נביל אבו רודינה אמר כי הממשל האמריקני אינו מוסמך לבטל החלטות בינלאומיות. הוא קרא לקהילה הבינלאומי "לדחות ולגנות את ההכרזה, שכן היא אינה חוקית ומאיימת על שלום וביטחון שתי המדינות".

שר החוץ הירדני איימן ספדי הדגיש כי "ההתנחלויות הישראליות הן הפרה של החוק הבינלאומי ושל הלגיטימציה הבינלאומית". לדבריו, החלטת הממשל האמריקני היא "צעד שיהרוג את פתרון שתי המדינות ויערער את ההזדמנויות להשיג שלום צודק".

(עדכון ראשון: 20:22)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully