וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלי מספר זהות, ללא טיפול רפואי: חוסר האונים של נעמי התינוקת

18.11.2019 / 15:23

נעמי, בתו של רואי שמש, נולדה לפני כשבועיים בביה"ח מאיר, אלא שבניגוד לילדים אחרים - היא לא קיבלה מספר ת"ז עם לידתה מכיוון שאמה תושבת זרה. כעת, הוריה מנועים מלקחת אותה לקופ"ח, והם נתונים לחסדי הביורוקרטיה. "לכו לרופא פרטי, אנחנו מטפלים רק באזרחים". האזינו

אתר רשמי

יותר משבועיים עברו מאז נולדה נעמי, בתו של רואי שמש בן ה-41 מרעננה בבית חולים מאיר בכפר סבא, אלא שבניגוד לילדים אחרים המקבלים מספר זהות עם לידתם בישראל - נעמי לא קיבלה משום שאמה תושבת זרה. כעת, הוריה של נעמי מנועים מלקחת את בתם לקופת חולים או לטיפת חלב, והם נתונים לחסדיה של הביורוקרטיה ברשות האוכלוסין וההגירה, כשאין להם מידע בנוגע למצב הדברים.

במשך 15 שנים התגורר שמש בסין לטובת לימודיו ועסקיו, שם הכיר את בת זוגו. השניים החליטו לעלות לישראל, אז נולדה בתם נעמי. "ברגע שנולד ילד ישר מעניקים לו מדבקה ועליה מספר תעודת זהות, אך אנחנו לא קיבלנו''', סיפר. "היא קיבלה מדבקה שיש בה אותיות ומספרים. לא הספקנו להתעסק בזה במהלך הלידה בגלל כל ההתרגשות".

"ברגע שיצאנו מבית החולים עברנו באשנב של משרד הפנים, שם מקבלים את מסמכי השחרור תעודת הלידה", שחזר שמש. "שאלתי למה אין לבת שלי מספר תעודת זהות, ואמרו לי שדבר ראשון, כל המסמכים מבית חולים מאיר צריכים לעבור ללשכה הקרובה ביותר לבית החולים בכפר סבא, ומשם הם ישלחו את כל המסמכים ללשכה בהרצליה. וברגע שזה יגיע לשם, יקראו לנו כדי לקחת את מספר תעודת זהות", הוסיף. הוא תיאר כיצד העלה את הבעיה שעלולה להיווצר אם אכן בתו תצטרך לקבל טיפול רפואי, וכיצד השיבו לו במשרד הפנים. "שאלתי מה נעשה אם אנחנו צריכים לקחת את הילדה לבית חולים או קופת חולים, אם יקרה לה משהו חס וחלילה. אז הפקידה בבית חולים אמרה לי, 'אתה לא הראשון שזה קורה לו, אין לי מה להגיד לך, אתה צריך לחכות עד שזה יגיע'".

אזרח ישראלי עם בתו שטרם קיבלה תעודת זהות. אתר רשמי
"תנסה ללכת לרופא פרטי בינתיים", שמש ובתו נעמי/אתר רשמי

בזמן הזה התקשר שמש לאחד מארגוני קופת חולים, וביקש לקבוע תור כדי שבתו תעבור הערכה ובדיקה. שמש נענעה בסירוב כשאמרו לו כי כיוון שאין לילדה מספר תעודת זהות, היא למעשה לא קיימת וסרבו לקבוע לו תור. "זה פשוט הזיה, אני לא יכול לתת לילדה שלי שירות רפואי בארץ, לא יכול לעשות לה הערכת משקל, עברו כבר שבועיים מאז הלידה, ואני אפילו לא יכול לקבוע תור לעוד חודש", אמר שמש. "מתי הבת שלי תזכה לראות רופא?".

"שלחתי כמה מיילים למחלקת האשרות וגם לרשות האוכלוסין וההגירה, שאלתי מה אני עושה - ואפילו מענה בסיסי לא קיבלתי", הוסיף שמש. "אין שום דרך להשיג את מחלקת האשרות בטלפון, הביורוקרטיה והיחס המשפיל של משרדי הממשלה חוצים כל גבול, במקום לשרת את האזרח - אנחנו נופלים בין הכיסאות".

אתמול ניסה אביה של נעמי שוב ליצור קשר עם רשות האוכלוסין וההגירה ולהבין איפה עומדים הדברים. בשיחה שקיים עם הנציגה השיבה לו שהמוקד מטפל רק באזרחים, והוא צריך לחכות למחלקת האשרות אותם לא ניתן להשיג טלפונית. בנוסף טענו כי אם יש לו בעיה, אז שיפנה לרופא פרטי.

עוד בוואלה

כחול לבן: "בדרום לא זכו ל'כנס חירום'"; עודה: הסתה חמורה

לכתבה המלאה

"אנחנו מטפלים רק באזרחים, אין מה לעשות"

נציגת רשות האוכלוסין וההגירה: "אנחנו מטפלים רק באזרחים, תנסה ללכת לרופא פרטי. תראה זה טיפול רק של אשרות, אין מה לעשות, הם צריכים לאשר את זה כדי שהיא תקבל תעודת זהות. אנחנו לא קשורים למחלקת אשרות, אין למחלקת אשרות טלפון, מדברים איתם רק דרך הטופס המקוון"

רואי שמש: "אבל אני שלחתי כמה פעמים ואף אחד לא חזר אליי"

נציגת רשות האוכלוסין וההגירה: "אני מבינה מה שאתה אומר, אבל אין מה לעשות, זאת האופציה היחידה לפנות אליהם"

רואי: "אבל עכשיו לילדה שלי אין מספר תעודת זהות, אני לא יכול לקבוע תור לרופא, תור לטיפת חלב, ואתם לא נותנים מענה"

נציגת רשות האוכלוסין וההגירה: "אבל אין מה לעשות עד שמחלקת האשרות לא מאשרים את זה, אין מה לעשות"

רואי: "מה זאת אומרת, אתם רשות האוכלוסין, מחלקת האשרות זה חלק מהרשות, למה אתם לא יכולים לבדוק איפה זה עומד?"

נציגת רשות האוכלוסין וההגירה: "אנחנו לא קשורים למחלקת אשרות, אתה התקשרת למוקד מרכז מידע, אנחנו מטפלים בכל מה שקשור לאזרחים, כל מה שלא קשור לאזרחים..."

רואי: "אבל אני אזרח והבת שלי צריכה לקבל מספר תעודת זהות"

נציגת רשות האוכלוסין וההגירה: "כן אבל היא צריכה לקבל מספר תעודת זהות באישור של אשרות"

רואי: "עד שלא חוזרים אליי מהאשרות, הבת שלי לא קיימת"

נציגת רשות האוכלוסין וההגירה: "תנסה ללכת לרופא פרטי בינתיים, אני לא יודעת מה להגיד לך"

רואי: "אני מתקשר אליכם, מחלקת אשרות זה המספר שמופיע והתקשרתי אליכם"

נציגת רשות האוכלוסין וההגירה: למחלקת אשרות אין מספר".

אזרח ישראלי ורעייתו יחד עם בתם שטרם קיבלו תעודת זהות. אתר רשמי
"הבת שלי לא קיימת". רואי שמש, אשתו ובתם נעמי/אתר רשמי

"אתה פשוט בחוסר אונים, וזה מפחיד. אם עכשיו קורה לבת שלי משהו, אין מי שיטפל בה. אני אזרח לכל דבר, לא יכול להיות שלבת שלי לא מגיע שירותים רפואיים כמו לכל אחד אחר", אמר רואי בשיחה עם וואלה! NEWS. "מעבר לכך, לא ייתכן שאני אזרח - אבל הבת שלי לא מזוהה ולא קיימת. המדינה מפקירה ילדים, בגלל עניינים בירוקרטיים וסחיבת רגליים. אני לא יודע אם הם עושים את זה בכוונה, אבל בינתיים יש ילדים שנולדים כאן, אבל בגלל שרק אחד מההורים הוא לא אזרח הם פשוט לא קיימים לתקופה מסוימת שהיא קריטית, זה אבסורד", הוסיף.

היא סיפר כיצד גם בטיפת חלב נתקל בסירוב לקבלו בגלל המצב. "היום הלכתי לטיפת חלב והאחות אמרה לי 'אני לא יכולה לראות את הילדה שלך'". לדבריו של שמש, הוא לא היחיד שמתמודד עם בעיה שכזאת. הרבה הורים שנשואים לאנשים עם מעמד תושבות, מוצאים את עצמם אחרי הלידה חסרי אונים ומפחדים שלילדים שלהם יקרה משהו רפואי עמו לא יוכלו להתמודד בגלל שהם למעשה לא קיימים ברשומות מדינת ישראל.

מרשות האוכלוסין וההגירה נמסר כי "מדובר בזוג שבו בן הזוג אזרח ישראלי ואילו רעייתו אזרחית זרה הנמצאת בישראל בהליך מדורג לקבלת מעמד. בנסיבות אלה, המידע על לידת הילד מתקבל מבית החולים והרישום נעשה בלשכת רשות האוכלוסין לרבות מתן מספר זהות. מסיבה זאת, התהליך שונה מלידת ילד לאזרחית ישראלית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully