וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סרי לנקה: שר ההגנה מתקופת מלחמת האזרחים ניצח בבחירות לנשיאות

גוטביה ראג'פקסה, אחיו של הנשיא לשעבר, גבר בפער גדול על מועמד מפלגת השלטון על רקע מתקפת הטרור הקטלנית באי. הוא הבטיח להשיב את היציבות והביטחון לאי, והוא צפוי להתקרב לסין. ארגוני זכויות אדם מאשימים אותו בהפרות נגד הבדלנים הטמילים, שהוכנעו לפני עושר

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

שר ההגנה של סרי לנקה לשעבר גוטביה ראג'פקסה ניצח בבחירות לנשיאות, שפילגה את מדינת האי על פי קווים אתניים. ראג'פקסה, מועמד האופוזיציה ששימש בתפקיד בזמן מלחמת האזרחים במדינה שהסתיימה לפני עשור הוא אחיו של המנהיג לשעבר מהינדה. הוא הכריז היום (ראשון) על ניצחון, בעוד שיריבו סג'ית' פרמדה, נציג מפלגת השלטון, הודה בהפסדו.

ראג'פקסה היה המנצח הברור באזורים בעלי הרוב הסינהלזי, בעוד שיריבו רשם תוצאות טובות יותר באזורי הצפון, שבהם מתגוררים בעיקר הטמילים. הוא הבטיח להיאבק בטרור אחרי המתקפה הקטלנית שזעזעה את המדינה בחג הפסחא.

ועדת הבחירות אמרה כי ראג'פקסה זכה ב-52.25% מהקולות בבחירות שהתקיימו אתמול, בעוד שיריבו, שר השיכון בממשלה היוצאת, קיבל 41.99% בלבד. זהו פער גדול בהרבה ממה שחזו הפוליטיקאים והפרשנים במדינה, השרויה במשבר הכלכלי החריף ביותר שלה ב-15 השנים האחרונות. הוא העמיק בשל הפגיעה בענף התיירות שלה אחרי פיגועי 21 באפריל, שבהם נהרגו יותר מ-250 איש.

גוטביה ראג'פקסה אחרי שהצביע בקלפי בקולומבו בבחירות לנשיאות סרי לנקה, 16 בנובמבר 2019. רויטרס
מבטיח לאחות את הקרעים בחברה. ראג'פקסה בקלפי, אתמול/רויטרס

בסך הכול, התמודדו 35 מועמדים במערכת הבחירות, השלישית במספר מאז תום המלחמה. אחוז ההצבעה היה 83.7%, כשהנשיא הנוכחי מייטריפלה סיריסנה - שהדהים את אחיו של ראג'פקסה לפני חמש שנים - לא התמודד על כהונה נוספת אחרי הביקורת הקשה שספג ממשלו בעקבות המחדלים שהובילו לפיגועים.

פרמדסה, מועמד מפלגת השלטון, התמקד בסוגיות חברתיות כמו באלו הביטחוניות, והבטיח למגר את העוני ולשפר את תנאי הדיור. אביו היה נשיא, והוא נרצח בידי הבדלנים הטמילים ב-1993.

"נפלה בקרבי זכות לכבד את רצון העם ולברך את גוטביה ראג'פקסה על היבחרו כנשיא השביעי של סרי לנקה", אמר לאחר שהודה בהפסדו". בעקבות זאת, התפטרו היום מתפקידם שר האוצר ושני שרים נוספים.

סיקור מיוחד

מתקפת טרור בסרי לנקה

לכתבה המלאה

ראג'פקסה שיושבע מחר במקדש בודהיסטי עתיק, הוא אחרון בשורת מנהיגים לאומניים ברחבי העולם שעולה לשלטון תוך שהוא מנצל את הזעם והחשש בקרב אוכלוסיית הרוב. בנאום הניצחון שלו, לעומת זאת, הוא הביע טון מפויס ואמר כי הוא יהיה מנהיג של כל האזרחים, ללא קשר לזהותם האתנית או הדתית. ואולם, איחודה של החברה מחדש יהיה משימה קשה.

"עם צאתנו למסע חדש עבור סרי לנקה, עלינו לזכור שכל הסרי לנקים הם חלק מהמסע הזה. הבה נשמח בדרכי שלום, עם כבוד ומשמעת באותה דרך שבה ניהלנו את הקמפיין", כתב הנשיא הנבחר בטוויטר.

ראג'פקסה, בן 70, הוביל את הצבא לפני עשור לניצחון על הבדלנים הטמילים תחת שלטונו של אחיו, שהיה הנשיא אז. הוא הבטיח למשול ביד רמה כדי להשיב את הביטחון לאי שבו חיים 22 מיליון איש, רובם בודהיסטים סינהלזים. הוא ואחיו, הצפויים לקבל תפקידי מפתח בממשל החדש, נחשבים למקורבים לסין. בייג'ינג השקיעה מיליארדי דולרים במיזמים באי האסטרטגי שבאוקיינוס ההודי, אולם אלו הכניסו את סרי לנקה לחובות כבדים.

"אני חושב זאת נקודת מפנה בהיסטוריה של סרי לנקה", אמר לרשת BBC עורך הדין ג'נקה ארונשנת'ה, תומך של הנשיא הנבחר. "אני חושב שהמדינה תשתפר מדי יום בחמש השנים הקרובות בתחום הכלכלה והביטחון. יש לנו הרבה תקווה בו".

תומכי נשיא סרי לנקה הנבחר חוגגים את ניצחונו בבירה קולומבו, 17 בנובמבר 2019. רויטרס
"נקודת מפנה בהיסטוריה של סרי לנקה". תומכי הנשיא הנבחר חוגגים בבירה, היום/רויטרס

הנשיא הנבחר נתפס כדמות שנויה במחלוקת בקרב המיעוט הטמילי, המונה כשני מיליון איש. הוא נאשם בהפרות זכויות אדם נרחבות במהלך השלבים האחרונים של מלחמת האזרחים, שנמשכה עשרות שנים ושבמהלכה נהרגו לפחות מאה אלף איש. הוא ואחיו דוחים את הטענות נגדם.

המוסלמים, מיעוט נוסף באי, אומרים כי הם חשים עוינות מאז הפיגועים בבתי המלון והכנסיות באפריל. על המתקפה הקטלנית קיבל אחריות ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש).

"הניצחון שלו מעיד על פילוג, וזה יכול ליצור בעיות נוספות, במיוחד עבור קבוצות אתניות אחרות. אני לא יודע איך הוא יתמודד עם המוסלמים ועם הטמילים", אמר ויקטור איוון, פרשן פוליטי.

נרנדרה מודי, ראש ממשלת הודו המתחרה עם סין על השפעה על סרי לנקה, אמר כי הוא מצפה לעבוד עם הנשיא הנכנס. למרות זאת, סין, שהשקיעה רבות בשיקום המדינה לאחר המלחמה לאור ההתנערות של המערב ושל הודו מרג'פ בשל הטענות להפרות זכויות אדם, צפויה להרוויח מחילופי השלטון.

ראג'פקסה הבטיח במהלך הקמפיין לקצץ בחצי את 15% המע"מ ולבטל כמה מסים אחרים, בניסיון להאיץ את הצריכה ואת הצמיחה. עם זאת, גורמים כלכליים מזהירים כי הקיצוצים עלולים להוביל לאובדן של יותר מ-600 מיליארד רופי - כ-3.31 מיליארד דולר - בהכנסות לקופת המדינה, בתקופה שבה המדינה נמצאת בתכנית הלוואה של 1.5 מיליארד דולר למשך ארבע שנים מקרן המטבע הבינלאומית.

"המחסל"

גוטביה מכונה "המחסל" אפילו בתוך משפחתו, המונה תשעה אחים השולטים בפוליטיקה המקומית במשך יותר מעשור. אבי המשפחה היה פוליטיקאי גם כן, ושירת כחבר פרלמנט ושר. הוא בנה תדמית של אדם יעיל ואכזרי, הן כשהיה הלכה למעשה מפקד הצבא בזמן מלחמת האזרחים והן כשהוביל לפיתוח העירוני של הבירה קולומבו.

הוא הצטרף לצבא ב-1971, ובמשך הקריירה בת 20 השנים שלנו, הוא השתתף בכמה חזיתות במלחמה. הוא הגיע לדרגת ליוטנט-קולונל לפני שפשט את המדים ב-1992. הוא היגר לארצות הברית וחי בה במשך יותר מעשור, אבל שב ב-2005 כדי לסייע לאחיו בקמפיין הבחירות.

הוא מונה לשר ההגנה, ולפי העדויות הממשלה תמכה בקיומן של "יחידות מוות". במהלך שלטונם של האחים בין 2005 ל-2005, כמה עיתונאים שביקרו את הממשלה נעלמו, עונו ונרצחו. אלפים נוספים, רובם טמילים, נעלמו, ככל הנראה בידי הרשויות. עד היום, איש לא עמד לדין על היעלמותם של עשרות אלפי בני אדם בשלבים האחרונים של המלחמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully