מגדל שמירה בסמוך למחנה מעצר של אויגורים, שינג'יאנג, סין, מאי 2019. AFP, GettyImages
מגדל שמירה בסמוך למחנה מעצר של אויגורים, שינג'יאנג, סין, מאי 2019/GettyImages, AFP

"בלי טיפת רחמים": מסמכים חשאיים חושפים את מערך מחנות המוסלמים בסין

17.11.2019 / 12:10

גורם בממסד הפוליטי בבייג'ינג העביר לניו יורק טיימס עשרות מסמכים סודיים, בהדלפה המשמעותית ביותר מתוך המשטר בעשורים האחרונים. הם מראים כיצד הניח המנהיג שי את התשתית למעצר ההמוני של האויגורים, לדיכוי החריף ולתשובות שניתנות לבני המשפחה. "זה לטובתכם האישית"

מאות מסמכים חשאיים שדלפו מתוך המפלגה הקומוניסטית בסין חושפים מבפנים באופן חסר תקדים את פעולות הרשויות לדיכוי מיעוטים מוסלמים במחוז שינג'יאנג. לפי ניו יורק טיימס, שפרסם היום (שבת) את המסמכים, זאת אחת ההדלפות המשמעותיות ביותר בעשורים האחרונים שיצאה מתוך המשטר הקומוניסטי בבייג'ינג.

כמיליון אויגורים, קזחים ומיעוטים אחרים קובצו על ידי הרשויות אל תוך מחנות מעצר ובתי כלא בשלוש השנים האחרונות, שמצדן מכחישות את הביקורת הבינלאומית עליהם ומתארת אותם כמרכזי הכשרה לתעסוקה הכוללים שיטות עדינות למאבק בקיצוניות אסלאמית.

עם זאת, 403 העמודים שהגיעו לידי ניו יורק טיימס מאוששים את שיטות הכפייה של הרשויות במלחמתן במיעוטים המוסלמיים בהוראותיהם ובמילותיהם של אותם בכירים שהגו אותן וניצחו על ביצוען. בין היתר, בכירים במפלגה תועדו מורים על פעולה קיצונית ודחופה נגד קיצונים אלימים, כולל מעצרים המוניים, ודיונים בקור רוח על ההשלכות.

seperator

בדוח נכתב כי ילדים ראו את הוריהם נלקחים למחנות, סטודנטים תהו מי ישלם את שכר הלימוד שלהם ובשל מחסור בכוח אדם, לא ניתן היה לשתול או לקצור יבולים. למרות זאת, הרשויות הונחו לומר לאלו שפנו אליהן בתלונות להודות למפלגה הקומוניסטית ולהישאר בשקט.

כך, למשל, ההנהגה הפיצה מדריך יעוץ מסווג ליועצים המקומיים, שנועד להתמודד עם תלמידים שחוזרים לבתיהם בתום שנת הלימודים ומגלים שקרוביהם נעלמו. המדריך מקפיא הדם הזה מתחיל בשאלה הברורה ביותר שעמה הם יתמודדו: "היכן המשפחה שלי?".

התשובה הראשונית המוצעת היא: "היא נמצאת בבית ספר להכשרה שהוקם על ידי הממשלה". אם זה לא מספיק, לגורמים נאמר לספר לתלמידים כי קרובי המשפחה שלהם אינם פושעים, אולם למרות זאת הם אינם יכולים לעזוב את "בתי הספר" האלו.

מדריך השאלות-תשובות כלל גם איום די מפורש - לסטודנטים נאמר כי להתנהגותם תהיה קשר ישיר על שהות המעצר של קרוביהם. "אני בטוח שאתם תתמכו בהם, משום שזה למען טובתם שלהם", יועץ לגורמים הרשמיים לומר למי שימשיך ללחוץ. "וזה גם לטובתכם האישית".

seperator

המסמכים שהודלפו חושפים תמונה מבהילה של המנגנון הסודי של המדינה לביצוע קמפיין המעצרים הרחב ביותר מאז תקופת מאו. זה החל בסדרת נאומים של הנשיא שי ג'ינפינג, מנהיג המפלגה, שהניח את התשתית לדיכוי בשיחות פרטיות עם גורמים בכירים בזמן ביקורו בשינג'יאנג באפריל 2014 - כמה שבועות בלבד אחרי שחמושים אויגורים הרגו בדקירות יותר מ-31 בני אדם בתחנת רכבת. שי קרא ל"מאבק חורמה" נגד "הטרור, הסתננות ובדלנות" תוך שימוש ב"זרועות הדיקטטורה" ו"ללא טיפת רחמים".

לחששות ההנהגה הוסיפו מתקפות הטרור העולמיות וצמצום הכוחות האמריקניים באפגניסטן. כך, למשל, גורמים רשמיים גרסו כי בריטניה חוותה פיגועים בשל מדיניות ששמה "זכויות אדם מעל ביטחון", בעוד ששי דחק במפלגה לאמץ חלק מהיבטי "המלחמה בטרור" שעליה הכריזה ארצות הברית אחרי פיגועי 11 בספטמבר.

נשיא סין, שי ג'ינפינג במצעד 70 שנה למפלגה הקומוניסטית בסין, 1 באוקטובר 2019. רויטרס
דיכא את ההתנגדות במפלגה. שי במצעד לציון 70 שנה להקמת המשטר, אוקטובר/רויטרס

מחנות המעצר במחוז התרחבו במהירות אחרי מינויו של צ'ן קוואנגו הקיצוני למנהיג המפלגה במחוז באוגוסט 2016. הוא הפיץ את הנאומים של הנשיא כדי להצדיק את המדיניות ודחק בגורמים המקומיים "לעצור את כל מי שצריך להיעצר". מי שהטיל ספק בו טוהר, בהם מנהיג מחוז אחד שנשלח למעצר אחרי ששחרר בחשאי אלפי אסירים מהמחנות.

המסמכים כוללים התייחסויות לתכניות להרחיב את המגבלות על האסלאם לחלקים אחרים בסין.
בניו יורק טיימס הבהירו כי לא ברור כיצד המסמכים נאספו ונבחרו, אולם אמרו כי הדלפתם מצביעה על התנגדות גדולה יותר בשורות המפלגה למדיניות המעצרים מאשר זו שהייתה ידועה עד היום. המקור הוא חבר בממסד הפוליטי של סין, שביקש לשמור על עילום שם והביע תקווה כי חשיפת המסמכים תעזור למנוע מבכירי המפלגה, בראשם הנשיא שי, להימלט מאחריות.

"נדבקו בווירוס"

תהליך קבלת ההחלטות בסין אפוף סודיות, במיוחד זה הנוגע לשינג'יאנג, אזור עשיר במשאבים השוכן בגבול הרגיש עם פקיסטן, אפגניסטן ומרכז אסיה. יותר ממחצית מ-25 מיליון התושבים במחוז הם בני מיעוטים מוסלמיים, הגדול ביותר שבהם הם האויגורים, דוברי שפה טורקית שחיים במשך תקופה ארוכה תחת אפליה ודיכוי תרבותי ודתי.

במשך עשורים ביקשה סין לדכא את ההתנגדות לשלטונה במחוז, והדיכוי הנוכחי החל לאחר התגברות מעשי האלימות האנטי-ממשלתיים והאנטי-סיניים, שהחלו במהומות בבירת המחוז ב-2009 ופיגוע בשוק במאי 2014 שבו נהרגו 39 איש, ימים לפני כינוס של ההנהגה הסינית לקביעת מדיניות חדשה עבור שינג'יאנג.

מאז 2017, עצרו הרשויות מאות אלפי אויגורים, קזחים ומיעוטים מוסלמים אחרים. האסירים במחנות עוברים חודשים או שנים של חינוך מחדש וחקירות, שנועדו להפוך אותם לתומכים נאמנים של המפלגה ולגרום להם לנטוש את אמונתם הדתית.

מתוך 24 המסמכים, ההוראה העוסקת בדרך שיש לטפל בסטודנטים השבים לביתם בקיץ 2017 כוללת את הדיון המעמיק ביותר על מחנות המעצר, והדוגמה הברורה ביותר לשיטה הממוסדת שבמסגרתה מציגה המפלגה סיפור אחד בפני הציבור, בזמן שבתוכה היא מתקבצת סביב רעיון נוקשה הרבה יותר.
בעוד שהמסמך מייעץ לגורמים בממשלה להודיע לסטודנטים שקרובי המשפחה שלהם מקבלים "טיפול" בשל חשיפתם לאסלאם קיצוני, הכותרת שלו מתייחסת לבני משפחה "מטופלים", או "צ'וז'הי", מונח המשמש במסמכים פנימיים של המפלגה לתיאור ענישה.

מפה שינג'יאנג. עיבוד תמונה
מפה שינג'יאנג/עיבוד תמונה

המדרך נוסח על ידי גורמים רשמיים בעיר טורפן, שבמזרח המחוז, אחרי שממשלת המחוז הזהירה כי יש להיערך לשובם של הסטודנטים. לאחר מכן, הסוכנות המתאמת את המאמצים "לשמירת היציבות" ברחבי שינג'יאנג הפיצה את המדרך והפצירה בגורמים הרשמיים להשתמש בו בתור מודל עבודה. הממשלה שולחת את האויגורים המוכשרים ביותר במחוז אל אוניברסיטאות ברחבי סין, כדי להכשיר דור חדש של עובדי ציבור אויגורים ומורים הנאמנים למפלגה.

קמפיין הדיכוי הוא כה נרחב, עד שאפילו תלמידי העלית האלו מושפעים ממנו, מה שגרם לרשויות לחשוש מהשלכות אפשריות במקרה שבו אותם סטודנטים יביעו "דעות לא נכונות" ברשתות החברתיות. "ההשלכות יהיו נרחבות וקשות לחיסול", נכתב.

המסמך הזהיר כי יש "אפשרות רצינית" שהסטודנטים עלולים לשקוע ב"סערה" אחרי שיגלו מה קרה לקרובי המשפחה שלהם. הוא המליץ על שליחת שוטרים בלבוש אזרחי וגורמים מקומיים מנוסים לפגוש אותם בהקדם עם שוב "כדי להראות חשש אנושי ולהדגיש את החוקים".

"החירות אפשרית רק כש'הווירוס' במחשבה שלהם יחוסל ובריאותם תהיה טובה"

המדריך נפתח בצורה עדינה, כשהוא קורא לספר לסטודנטים "שאין להם בכלל מה לדאוג". נאמר להם כי הקרובים שלהם נהנים מלימודים ומארוחות חינם, וכי "הסטנדרטים די גבוהים". הם מוסיפים כי העצורים נהנים מיותר משלושה דולר ביום עבור מזון, "טוב יותר מאיכות החיים של חלק מהסטודנטים ששבים הביתה".

"אם אתם רוצים לראות אותם, אנחנו יכולים לארגן לכן מפגש וידאו", הונחו הגורמים להסביר. עם זאת, הרשויות ציפו לכך שזה לא יספיק, וסיפקו תשובות לשאלות אחרות: "מתי הם ישוחררו? אם זאת הכשרה, מדוע הם לא יכולים לבוא הביתה? האם הם יכולים לבקש לעזוב? איך אוכל להרשות לעצמי ללמוד אם ההורים שלי לומדים ואין מי שיעבוד בחווה?

התשובות במדריך הולכות ונהיות נוקשות יותר. קרובי המשפחה, ייאמר לסטודנטים, "נדבקו בווירוס" האסלאם הקיצוני ויש לבודד ולרפא אותם. אפילו על בני משפחה שנחשבים למבוגרים מדי מכדי לפעול באלימות הם לא חסו.

"אם הם לא יעברו לימודים ואימונים, הם לעולם לא יבינו באופן יסודי ומלא את סכנות הקיצוניות הדתית", נכתב באחת התשובות, שציינה את מלחמת האזרחים בסוריה ואת עליית דאעש. "לא משנה באיזה גיל, כל מי שנדבק בקיצוניות דתית צריך לעבור לימודים".

מערכת וואלה!, צילום מסך

לפי המסמך על הסטודנטים להיות אסירי תודה על כך שהרשויות לקחו את הקרובים שלהם.

"נצלו את ההזדמנות לחינוך חינם שהמפלגה והממשלה מספקות דרך מיגור המחשבה המוטעית, וללימוד סינית וכישורי עבודה", מסבירה אחת התשובות. "זה מציע יסוד משמעותי לחיים שמחים עבור המשפחה שלכם".

הרשיות ככל הנראה השתמשו במערכת ניקוד כדי לקבוע מי יכול להשתחרר מהמחנות. המסמך מנחה את הגורמים ברשויות להזהיר את קרובי המשפחה כי מעשיהם עלולים לפגוע בניקוד ולהעריך את התנהגותם מדי יום ולציין את שיעור השתתפותם בשיעורים, במפגשים ובפעילויות אחרות.

"בני משפחה, כולל אתם, חייבים לציית לחוקי המדינה, ולא להאמין או להפיץ שמועות", הונחו הגורמים לומר. "רק אז אפשר להוסיף נקודות לבני המשפחה שלכם, ואחרי תקופת הערכה הם יוכלו לעזוב את בית הספר אם הם השלימו את דרישות הקורס".

המסמך אף הנחה את הגורמים הרשמיים להודות בכך שאותם קרובי משפחה לא ביצעו שום פשע, אם יישאלו על כך. "זאת רק המחשבה שלהם שנדבקה ברעיונות לא בריאים", נכתב במדריך. "החירות אפשרית רק כש'הווירוס' במחשבה שלהם יחוסל ובריאותם תהיה טובה".

הנאומים הסודיים של שי

הרעיונות שמאחורי הקמפיין נעוצים בביקורו היחיד של הנשיא במחוז, ב-2014, שבסופו התפוצצו שני מחבלים מחוץ לתחת רכבת בבירת המחוז אורומקי. כ-80 בני אדם נפצעו. שבועות קודם לכן התרחשה המתקפה על תחנת רכבת אחרת, בדרום-מערב סין, שבה נהרגו 31 בני אדם ויותר מ-140 נפצעו. חודש לאחר הביקור של שי, שהיה אז בתפקיד קצת יותר משנה, מחבלים השליכו מטענים לשוק ירקות בבירת שינג'יאנג והרגו 39 בני אדם.

בעקבות גל הטרור, נשא שי סדרת נאומים סודיים שהניחו את התשתית למדיניות הנוכחית בשינג'יאנג. אף אחד מהם לא פורסם - עד עתה. ארבעה מהם היו בין המסמכים שהודלפו.

"השיטות שיש לחברינו (למפלגה) בידיים הן פרימיטיביות מדי", אמר שי באחד מנאומיו הסגורים, אחרי שסקר יחידה למאבק בטרור בשינג'יאנג. "אף אחד מכלי הנשק האלו הוא לא התשובה למצ'טות הגדולות , לגרזנים ולכלי הנשק מפלדה שלהם". הוא הזהיר: "עלינו להיות קשוחים כמוהם ובלי טיפת רחמים".

במונולוגים שלו בעת סיורו בשינג'יאנג ובכינוס המפלגה שהתקיים לאחר מכן בבייג'ינג ועסק בנושא, שי מתואר כמי שהתייחס למצב כאל משבר ביטחוני לאומי והניח את רעיונתיו ל"מלחמה עממית" במחוז. על אף שהוא לא הורה על אותם מעצרים המוניים, הוא קרא למפלגה לשחרר את כלי "הדיקטטורה" כדי למגר את האסלאם הקיצוני בשינג'יאנג.

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

לנשיא סין הייתה אובססיה לנושא, הרבה מעבר למה שפורסם בפומבי. הוא השווה את הקיצוניות האסאלמית למעין הידבקות בווירוס ולסם מסוכן וממכר, והכריז כי המאבק בה ידרוש "תקופה של טיפול פולשני וכואב".

"אסור להמעיט בערך ההשפעה הפסיכולוגית של המחשבה הדתית הקיצונית על אנשים", אמר מר שי לגורמים בכירים בעת ביקורו באורומקי ב -30 באפריל 2014, היום האחרון לסיורו בשינג'יאנג. "אנשים שנלכדים בידי קיצוניות דתית - גברים או נשים, זקנים או צעירים - המצפון שלהם נהרס, הם מאבדים את אנושיותם והם רוצחים מבלי למצמץ".

בנאום אחר, בכינוס ההנהגה בבייג'ינג חודש לאחר מכן, הזהיר מפני "הרעל" של הקיצוניות הדתית. "ברגע שאתה מאמין בזה, זה כמו לקחת סם, אתה מאבד את עשתונות, משתגע ותעשה כל דבר.

בכמה קטעים מפתיעים מנאומיו, בהתחשב בדיכוי שהתרחש לאחר מכן, קרא שי לבכירי המפלגה שלא להפלות את האויגורים ולכבד את זכותם לקיים את דתם. הוא הזהיר מפני תגובת מוגזמת למה שתיאר כחיכוכים טבעיים בין האויגורים לבין בני ההאן, הקבוצה האתנית הדומיננטית בסין. הוא אף דחה הצעות לנסות ולמגר לחלוטין את האסלאם בסין.

"לאור הכוחות הבדלניים והטרוריסטיים הפועלים תחת חסות האסלאם, יש הטוענים שיש להגביל את האסלאם או אפילו למגר אותו", אמר במהלך הוועידה בייג'ינג. הוא הדגיש כי השקפה זו היא "מוטה, אפילו שגויה".

עם זאת, המסר שלו היה ברור - המפלגה עשתה פנייה חדה לעבר דיכוי נרחב יותר בשינג'יאנג.

"צריך להפעיל את הנשק של הדיקטטורה"

תחת הנשיאים הקודמים, המפלגה תיארה לא פעם את ההתקפות במחוז כתוצר של כמה קנאים בהשראתן ובניצוחן של קבוצות בדלניות גולות. ואולם, שי גרס כי הקיצוניות האסלאמית קנתה אחיזה בתוך החברה האויגורית.

למעשה, הרוב המכריע של האויגורים הוא חבר בזרם מתון באסלאם, אם כי חלקם החלו לאמץ אורח חיים דתי ושמרני יותר בפומבי בשנות ה-90, למרות השליטה של המדינה באסלאם.

שי, שככל הנראה נבהל מהתחזקות הדת בציבור, האשים את קודמיו בשליטה רופפת בדת ובכך שלא עמדו על המשמר. בעוד שמנהיגים סינים קודמים הבליטו את הצורך בהתפתחות כלכלית כדי לדכא את ההתקוממות בשינג'יאנג, שי סבור שזה לא היה מספיק. הוא דרש תרופה אידיאולוגית ומאמץ לשנות את דרך החשיבה של המיעוטים המוסלמים במחוז.

"צריך להפעיל את הנשק של הדיקטטורה הדמוקרטית של העם בלי להסס או להתלבט", אמר שי במהלך הוועידה ההיא.

מצעד צבאי של צבא סין בפתח תחרות בקורלה, מחוז שינג'יאנג, 3 באוגוסט 2019. רויטרס
מצעד צבאי של צבא סין בפתח תחרות בקורלה, מחוז שינג'יאנג, אוגוסט/רויטרס
"אנו הקומוניסטים צריכים להרגיש טבעיים במלחמה עממית. אנחנו הכי טובים בהתארגנות למשימה"

שי, בנו של אחד ממנהיגיה הראשונים של המפלגה שתמך בשנות ה-80 בגישה מקלה יותר ביחס לקבוצות המיעוט, אך בניגוד להערכות, הוא לא המשיך את דרכו כשעלה להנהגת המפלגה בנובמבר 2012. הוא ראה לנגד עיניו את קריסת ברית המועצות, שלדבריו הייתה תוצאה של רפיון אידיאולוגי והנהגה חלשה. במהלך שלטונו, הוא פועל לחיסול הביקורת הפנים-מפלגתית, מתנגדי משטר ופעילי זכויות אדם נעלמו בגלי מעצרים.

הנשיא הזהיר כי האלימות משינג'יאנג עלולה לזלוג לחלקים אחרים בסין ולפגוע בתדמיתה של המפלגה. שי קשר בין שורשי הקיצוניות במחוז למזרח התיכון, וזהיר כי אויגורים שלחמו בשדות הקרב בסוריה ובאפגניסטן עשויים לשוב בתור לוחמים מיומנים ולהיאבק למען מדינה עצמאית, שאותה הם מכנים מזרח טורקיסטן.

קודמו בתפקיד של שי, חו ג'ינטאו, הגיב ביד קשה למהומות בבירת המחוז ב-2009, אולם הוא הדגיש את הצורך בפיתוח כלכלי כתרופה להתקוממות האתנית, אולם שי נטש את המדיניות המסורתית של המפלגה.

"בשנים האחרונות שינג'יאנג צמחה מהר מאוד ורמת החיים עלתה בעקביות, אך למרות זאת הבדלנות האתנית והטרור עדיין במגמת עלייה", אמר. "זה מראה כי ההתפתחות הכלכלית אינה מביאה באופן אוטומטי לסדר ולביטחון מתמשכים".

לדבריו, שמירה על היציבות בשינג'יאנג תדרוש מערכה מקיפה של מעקב ואיסוף מודיעין כדי לעקור מהשורש את ההתנגדות בחברה האויגרית. נשיא סין אמר אז כי טכנולוגיה חדשה חייבת להיות חלק מהפתרון, כשהוא למעשה הניח את הקרקע לפריסת המערכת לזיהוי פנים, לבדיקות גנטיות ולמאגרי נתונים בשינג'יאנג.

עם זאת, הוא גם הדגיש את הצורך בשימוש בשיטות מיושנות, כמו מלשינים מקומיים, והאיץ ברשויות לבדוק כיצד הגיבו האמריקנים למתקפת 11 בספטמבר. בדומה לארצות הברית, הוא אמר, סין "חייבת להפוך את הציבור למשאב חשוב בהגנה על הביטחון הלאומי". "אנו הקומוניסטים צריכים להרגיש טבעיים במלחמה עממית", אמר. "אנחנו הכי טובים בהתארגנות למשימה".

הרמז היחיד בנאומים האלו לחזונו של שי להקמת מחנות המעצר היה תמיכתו בתכניות אינטנסיביות יותר לחינוך מחדש בבתי הכלא בשינג'יאנג. "חייבות להיות תכניות לחינוך מחדש אפקטיביות ושינוי דרכם של פושעים", אמר לגורמים מקומיים בדרום שינג'יאנג ביום השני לביקורו. "גם אחרי שהאנשים האלה ישוחררו, החינוך והשינוי שלהם חייבים להימשך".

מצלמות בכניסה למסגד במרכז קשגר, שינג'יאנג, סין, 4 בינואר 2019. רויטרס
מצלמות בכניסה למסגד במרכז קשגר, שינג'יאנג/רויטרס

בתוך חודשים, החלו להיפתח מרכזים לחינוך מחדש ברחבי שינג'יאנג - בתחילה היו אלו ברובם מתקנים קטנים, שהחזיקו עשרות או מאות אויגורים בכל פעם למפגשים שבהם הופעל עליהם לחץ לנטוש את אמונתם המוסלמית ולהוקיר תודה למפלגה.ואז באוגוסט 2016, צ'ן קוואנגו הועבר מטיבט לממשל שינג'יאנג. בתוך שבועות הוא קרא לגורמים המקומיים "להתקבץ מחדש" סביב מטרותיו של שי והצהיר כי נאומיו שלשי "קובעים את הכיוון להצלחה של שינג'יאנג". לאחר מכן, הוטלו אמצעי שליטה ביטחוניים חדשים והמחנות הורחבו באופן דרמטי.

"המאבק בטרור ושמירה על היציבות הוא מלחמה ממושכת, וגם מלחמה התקפית", אמר צ'ן בנאום בפני ההנהגה המחוזית באוקטובר 2017 שהיה בין המסמכים שהודלפו. במסמך אחר, שתיעד את דבריו משיחת ועידה באוגוסט 2017, הוא ציין כי "מיומנויות מקצועיות, הכשרה ומרכזי שינוי" כאמצעים יעילים להשגת היעדים של שי עבור שינג'יאנג.

על פני השטח, נראה שהדיכוי הביא לשקט בשינג'יאנג, אך מומחים רבים מזהירים כי אמצעי הביטחון הקיצוניים והמעצרים ההמוניים עשויים ליצור תרעומת שתוביל לעימותים אתניים חמורים אף יותר.

"אל תפחדו אם כוחות עוינים יבכו"

עוד במאי 2014, הרבה לפני שהמחנות הגיעו לכותרת ברחבי העולם וזכו לגינויים מארצות הברית וממדינות אחרות במערב, שי צפה את הביקורת הבינלאומית וקרא להתעלם ממנה. המחנות נידונו בוושינגטון ובבירות זרות אחרות וזכו לגינויים. כבר בוועידת ההנהגה במאי 2014, ציפה שי לביקורת בינלאומית והפציר בגורמים בכירים להתעלם ממנה.

"אל תפחדו אם כוחות עוינים יבכו, או אם כוחות עוינים יעוותו את דמותה של שינג'יאנג", אמר הנשיא בוועדת המפלגה. מהמסמכים עולה כי הייתה התנגדות רבה יותר למהלך בתוך המפלגה ממה שהיה ידוע בעבר, ואלו מדגישיםאת תפקיד המפתח שמילא המנהיג החדש בשינג'יאנג שהתגבר עליה. צ'ן הוביל קמפיין הדומה לאחד ממסעות הצלב הפוליטיים הסוערים של מאו, כשכל הבעת ספק נתפסה כפשע וגורמים מקומיים היו נתונים ללחץ מגבוה לעמוד בציפיות .

בפברואר 2017 הוא אמר לאלפי שוטרים וחיילים שהאזינו בקשב רב בכיכר עצומה באורומקי להתכונן ל"מתקפת מחץ וחיסול". בשבועות שלאחר מכן, עולה מהמסמכים, ההנהגה אימצה תוכניות למעצרים המוניים של אויגורים.

צ'ן הוציא צו גורף: "עצרו את כל מי שצריך לעצור אותו". המשפט המעורפל מופיע שוב ושוב במסמכים פנימיים מאותה שנה .המפלגה השתמשה בעבר בביטוי כשדרשה מגורמים רשמיים לשמור על ערנות וקפדנות בגביית מסים או במדידת יבולים. כעת זה יושם על בני אדם בהוראות למעצר כל מי שהראה "תסמינים" של קיצוניות דתית או עמדות אנטי-ממשלתיות, בלי להזכיר הליכים משפטיים.

הרשויות הציבו עשרות שלטים כאלה, כולל מנהגים שכיחים בקרב אויגורים דתיים כמו זקן ארוך, התנזרות מעישון או משתייה, למידת ערבית ותפילות מחוץ למסגדים.

נשיא סין שי ג'ינפינג בביקור בדרום אפריקה, יולי 2018. AP
ראה לנגד עיניו את התמוטטות ברית המועצות. שי/AP

מנהיגי המפלגה יישמו את ההוראות עם אזהרות מפני טרור מחו"ל והפוטנציאל לחקיינים מבית. לדוגמה, הוראה בת עשרה עמודים שפורסמה ביוני 2017 ונחתמה על ידי ז'ו היילון, אז הגורם הביטחוני הבכיר ביותר של שינג'יאנג, תיארה את פיגועי הטרור בבריטניה "אזהרה ושיעור עבורנו". היא ציינה את "הדגש המופרז של ממשלת בריטניה על זכויות אדם" מעל הביטחון, ו"פיקוח לא מספיק על התפשטות הקיצוניות באינטרנט ובחברה.

ההוראה גם מתחה ביקורת על פערי אבטחה בשינג'יאנג, כולל חקירות מרושלות, תקלות בציוד מעקב והכישלון לעצור אנשים הנאשמים בהתנהגות חשודה. "המשיכו במעצרים", נכתב. "היצמדו למעצר של כל מי שצריך לעצור אותו. אם הם שם, עצרו אותם".

מספר האנשים שנלקחו למחנות נותר סוד שמור, אך אחד המסמכים שהודלפו מציע רמז: הוא הנחה את הגורמים הרשמיים למנוע התפשטות של מחלות זיהומיות במתקנים צפופים. ההוראות היו דחופות במיוחד במחוז ירקנד, הכולל קבוצת עיירות וכפרים כפריים בדרום שינג'יאנג, שם כמעט כל 900 אלף התושבים הם אויגורים. בנאומיו מ-2014 הציב שי יעד ארוך טווח ליישוב האזור בבני האן.

צ'ן קוואנגו, מנהיג המפלגה הקומוניסטית במחוז שינג'יאנג, סין, בכנס בבייג'ינג, 12 במרץ 2019. AP
הוביל את המדיניות התקיפה. מנהיג המפלגה בשינג'יאנג, צ'ן קוואנגו/AP

המסמכים מראים כי שי ומנהיגי מפלגה אחרים הורו על הקמת ארגון מעין-צבאי, חיל הייצור והבינוי של שינג'יאנג, להגברת המאמצים ליישוב האזור בבני האן. כמה חודשים לאחר מכן, יותר ממאה אויגורים חמושים בגרזנים וסכינים תקפו משרד ממשלתי ותחנת משטרה במחוז והרגו 37 איש. לפי הדיווחים אז, 59 מהמחבלים חוסלו.

לאחר מכן, מונה לראשות המחוז וונג יונגז'י. הוא נחשב לגורם מנוסה שיכול לממש את סדר העדיפויות של המפלגה באזור: פיתוח כלכלי ושליטה איתנה באויגורים. עם זאת, שני מסמכים מתארים את נפילתו - דוח בן 11 עמודים המסכם את החקירה הפנימית של המפלגה סביב מעשיו, והודאה בת 15 עמודים שייתכן שנתן תחת לחץ. שניהם הופצו בתוך המפלגה כאזהרה לאחרים מפני ערעור על המדיניות בשינג'יאנג.

האיש שהעז להתנגד

וונג, בן האן, הגביר את האבטחה במחוז יארקנג, אבל הוא גם תמך בקידום פיתוח כלכלי כחלק מהפתרון למתיחות האתנית. הוא גם ניסה לרכך את מדיניות המפלגה ביחס לדת, כשאמר שאין פסול בלהחזיק קוראן בבית והוא אף עודד גורמים במפלגה לקרוא אותו על מנת להבין טוב יותר את המסורת האויגורית.

בתחילה, וונג אימץ את מדיניות המעצרים ההמוניים. הוא הקים שני מתקנים נרחבים, והוביל כ-20 אלף איש אליהם. הוא הגדיל משמעותית את התקציב הביטחוני ב-2017, והפציר בחברי המפלגה להגביר את המאבק בטרור.

"השמידו אותם לחלוטין" הוא אמר. "הרסו אותם מהיסוד".

עם זאת, לפי ההודאה שעליה חתם, וונג הביע בשיחות פרטיות הסתייגויות. הוא חש שמצופה ממנו לעמוד ביעד מסוים של מספר המעצרים, ודאג כי המעצר ההמוני הלול להפוך לבלתי-אפשרי את המשימה לתיעוד הפיתוח הכלכלי החיוני לקידומו.

ההנהגה הציבה יעדים להפחתת העוני בשינג'יאנג' אבל כשתושבים כה רבים בגיל העבודה נשלחו למחנות, וונג חשש שהיעדים יהיו מחוץ להישג ידו. הממונים עליו, כתב, היו "שאפתניים מדי ולא מציאותיים"

הלחץ על גורמים בשינג'יאנג לעצור את האויגורים ולמנוע מעשי אלימות נוספים היה בלתי פוסק, אמר וונג בהודאה ואף אמר כי הוא שתה בתפקיד. הוא תיאר מקרה אחד שבו התמוטט כשהיה שיכור במהלך פגישה בנושא ביטחון. "בדיוק אמרתי כמה משפטים והראש שלי קרס על השולחן. זו הפכה לבדיחה הגדולה ביותר בכל מחוז".

אלפי גורמים רשמיים במחוז נענשו על התנגדותם או כישלונם ביישום המדיניות. גורמים אויגוריים הואשמו בהגנה על חבריהם, וגו וונשנג, גם הוא מקרב בני ההאן שפיקח על מחוז דרומי אחר בשינג'יאנג, נכלא על שניסה להאט את קצב המעצרים ולהגן על פקידם אויגורים. ב-2017 פתחה המפלגה יותר מ-12 אלף חקירות נגד חברי המפלגה בשינג'יאנג בשל פגיעה ב"מאבק בבדלנות", יותר מפי 20 בהשוואה לשנה הקודמת. עם זאת, ייתכן שוונג הרחיק לכת יותר מכל גורם אחר. הוא הורה לשחרר בחשאי יותר מ- 7,000 אסירים, בהתרסה שבגללה הוא נעצר, הודח ועמד לדין.

וונג נעלם מעין הציבור אחרי ספטמבר 2017. כחצי שנה לאחר מכן, המפלגה הציבה אותו לדוגמה, ואמרה כי הוא נחקר בשל "אי-ציות חמור לאסטרטגית ההנהגה המרכזית של המפלגה לשלטון בשינג'יאנג".

הן דוח החקירה הפנימי והן ההודאה של וונג הוקראו בקול בפני גורמים רשמיים במחוז. המסר היה ברור - המפלגה לא תסבול שום גרירת רגליים בנושא. התעמולה הרשמית האשימה את וונג בהיותו מושחת ובדוח החקירה הפנימי נטען כי הוא לקח כספי שוחד במיזמי בניה וכריה מקומיים ומתן שוחד לממוניו לצורך קידומו.

עם זאת, העבירה החמורה ביותר שלו לא נחשפה באופן פומבי, והיא נותרה מוסתרת בתוך דוח החקירה הפנימי.

"הוא סירב לעצור את כל מי שהיה צריך לעצור", נכתב.

כיתה במרכז חינוך מחדש של מוסלמים במחוז שינג'יאנג, סין, 4 בינואר 2019. רויטרס
כיתה במרכז "חינוך מחדש" בשינג'יאנג/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    15
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully